A Budapesti Értéktőzsdére készül bevezetni részvényeit az olcsó távolsági buszjáratokat üzemeltető Orangeways. Jó hír, hogy a BÉT-en keresi a lehetőséget egy cég, de az Orangeways szerintünk nem az a nagy hal, ami alapjaiban forgatná fel a budapesti parkett életét. Ha egyáltalán eljut odáig.

Budapesten szeretne tőzsdére lépni belátható időn belül a távolsági buszjáratokat üzemeltető Orangways Közlekedési Hálózatok Holding Zrt., jelentette be ma a társaság. A tőzsdei kibocsátás célja, hogy a társaság meg tudja teremteni a régiós terjeszkedéshez és a szolgáltatások bővítéséhez szükséges tőkebevonás feltételeit - áll az egyébként picit zavaros kommünikében. A tőzsdei bevezetés lehetséges időpontjáról pontosabbat nem tett közzé a társaság.

A nyilvánossá válás előzményekénet a cégcsoport racionalizálta a struktúráját, az eddig meglévő Orangeways Magyarország Zrt., valamint az Orangeways Dél-Alföld Kft. és az Orangeways City Kft. betagozódott az ezzel a céllal létrehozott Orangways Közlekedési Hálózatok Holdingba - közölte a társaság. Utóbbi céget egy West Block Ltd. nevű, 110 millió forint jegyzett tőkével, kifejezetten erre a célra létrehozott londoni cég alapította, ezt az Orangeways még áprilisban jelentette be. A beolvadással a holding tőkéje 2,5 milliárd forintra nőtt, míg egy korábbi vagyonértékelés során az Orangeways Magyarország Zrt.-t vizsgálva "a társaság vagyonát - eszközállományát, értékesítési szervezetét és árbevételét - 2,4 milliárd forintra értékelték". (Bevalljuk, nem teljesen értjük az eszközállomány, értékesítési szervezet és árbevétel sajátos egybemosását).

A távolsági buszközlekedéssel foglalkozó, évi 300 ezer utast szállító Orangeways Holding a jövőben kiterjeszti szolgáltatásainak hatósugarát a közép-európai régióban, és aktív résztvevőjévé kíván válni a magyarországi közösségi buszközlekedésre kiírt közbeszerzési pályázatoknak. A társaság fejlesztési terveit banki finanszírozás nélküli eszközbeszerzésekre, innovatív szolgáltatások bevezetésére és utasbarát szolgáltatási stratégiára építi - írja a cég közleményében.

Az Orangeways Magyarország Zrt. mérleg szerinti eredménye 1, 05 milliárd forintos árbevétel mellett 10,35 millió forint volt 2012-ben. A bajai tömegközlekedés 105 millió forintos árbevétele származott a Orangeways Dél-Alföldnek, az eredmény itt 3,7 millió forint volt - írta korábban a Napi Gazdaság. 2010-ben a vállalat még azzal büszkélkedett, hogy 2008-ról 2009-re háromszorása, azaz 1,2 milliárd forintra növelte bevételét, de azóta úgy tűnik, inkább lemorzsolódás tapasztalható, ráadásul az eredményesség is megkérdőjelezhető a fenti számok alapján.

Várjuk ki a végét

A közelmúltban több negatív hír is napvilágot az Orangeways háza tájáról. A Népszabadság áprilisi tudósítása alapján az anyacég több tízmillió forintos vélt vagy valós tartozása miatt több alvállalkozó is pereskedik, sőt, az Orangeways felszámolását is kezdeményezte. A vádak megalapozottságát nem tudjuk ellenőrizni, természetesen az Orangeways tagadta őket, de nem a legjobb ómen egy tőzsdei kibocsátás előtt. Június végén a GVH két olyan cégre is milliós bírságot szabott ki, amelyeknek jogelődje az Orangeways Autóbuszos Közúti Közlekedési Zrt. volt. Az ok tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat volt, mivel a cégek olyan kedvezményeket és szolgáltatásokat ígért, amit nem tudott később bizonyítani.

Meglátásunk szerint üdítő hír, hogy egy ismertebb cég a BÉT-en keresi a tőkebevonás lehetőségét és ezáltal bővülhet a parkett kínálata, ugyanakkor benyomásaink alapján nem ez a kibocsátás zavarja majd fel az állóvizet a tőzsdén. A cég tőzsdei léptékkel tekintve csekély mérete, a cégcsoport, illetve a fő tulajdonosok számunkra zavarosnak tűnő struktúrája és a rendszeresen előkerülő vitás ügyek a vásárlókkal és beszállítókkal, partnerekkel együtt leginkább az óvatosságra intenek. Követjük majd a kibocsátással kapcsolatos esetleges híreket, de egyelőre nem sok lelkesedésre ad okot ez a történet.