Ócska tapéta mellett nézzük a régi tévét

2013.07.13. 14:40

A Bricostore már kivonult, a Praktiker német anyja is csődbe ment. A barkácspiac a harmadik olyan nagyobb terület, amely a válság nyomása alatt összecsuklik Magyarországon. Mit von meg magától a magyar?

 

Három alkalmazott dolgozik a Bricostore barkácsáruházlánc tavaly még 12,2 milliárd forintos bevételt termelő magyarországi leányvállalatánál - derült ki, amikor felhívtuk az áruház irodáját. A szellemcég jól lefesti az ágazat állapotát. 

Az évek óta veszteséges Bricostore novemberben jelentette be, hogy kivonul Magyarországról, az év végén be is zárta mind a kilenc áruházát, melyek közül hármat azóta kibérelt az Obi. A többi azóta is üresen áll, és az alkalmazottak nem tudnak róla, hogy lenne rájuk érdeklődő.

Csütörtökön pedig kiderült, hogy a Bricostore nincs egyedül a veszélyeztetettek listáján. A Németországban bejegyzett Praktiker holding ellen felszámolást kezdeményeztek, és ma még nem egyértelmű, hogyan hat ez a magyarországi leányvállalatra.

Karl-Heinz Keth, a magyar Praktiker ügyvezetője azt mondta, őket nem érinti a németek válsága, mert a sokcéges holding nyolc társaságának vagyonát ajánlják a hitelezőknek a csődvédelem alatt, és sem a magyar cég, sem a közvetlen tulajdonosa (a Baumarkt Praktiker International GmbH) nincs ezek között.

Az ügyvezető meg van győződve róla, hogy a magyar leánycég a saját lábán is képes megállni, ezért a csődvédelembe menekülő németektől függetlenül is működőképes lehet. A tavaszi havazás és a júniusi árvíz nélkül már most is jobb eredményeket tudnánk felmutatni, mint tavaly – érvelt Karl-Heinz Keth.

Eltűntek a vevők

A késői havazás bizonyára elriasztotta a kertektől és a lakás kicsinosításától a magyarokat, de a barkácspiac problémái mélyebbről és régebbről gyökereznek. A magyar piacot domináló Obi, Praktiker, Baumax, Bricostore és Bauhaus az előző években milliárdos veszteségeket szenvedtek, öten együtt 13,4 milliárd forint mínusszal zárták a 2011-es évet. A piacvezető Obi 2012-re 2-ről 1,3 milliárdra tudta leszorítani a veszteséget, a Praktiker 3,4 milliárdról 2,5 milliárdra, de ezek az adatok még mindig nem a stabil működés bizonyítékai.

A Praktikert az anyacége csak minimális mértékben hitelezte, viszont tavaly 2,2 milliárd forintnyi tőkét kapott Németországból. A magyar társaság igyekezett előre menekülni, és kisebb, 1000 négyzetméter alatti üzletekkel alkalmazkodni a piaci realitásokhoz. A már meglévő barkácshipereket is szerényebb méretűre vették a termékkínálat 15 százalékos meghúzásával és a polcok átrendezésével.

Mire költünk és mire nem?

Az egyes termékcsoportokra költött pénz 2006-hoz képest (folyó áron)Forrás: KSH, Origo

A 15 százalékos csökkentés még nem is olyan sok, ha összevetjük azzal, mennyit zuhant a piac. Kiszemezgetve a KSH adataiból azokat a termékcsoportokat, amelyek a barkácsáruházakban is fellelhetők, 2006 és 2012 között az áruforgalom 21 százalékos csökkenése mutatkozik. Ha az azóta nem csekély mértékű infláció hatását is figyelembe vesszük, akkor pedig több mint 40 százalékos a visszaesés. Ennyivel kisebb tortát kellene felosztaniuk egymás között az áruházaknak, illetve a kisebb boltoknak.

Enni és ruházkodni válságban is kell, autózni, nagyobb képernyőn tévézni, építeni, lakást felújítani vagy akár csak a függönyt kicserélni viszont nem feltétlenül - ezt mutatják a kiskereskedelemből kiolvasható folyamatok.

Az autópiac és az elektronika már megvolt

Három olyan szektor van, amelyet különösen megtépázott, hogy az emberek visszafogták a költéseiket: az autópiac, az elektronikai berendezések és a barkácstermékek piaca. Az új autók értékesítése a negyedére, a használt autóké a harmadára esett vissza, és a tartós háztartási gépek, tévék, hanglejátszók piaca is a felére szűkült.

Az autópiac már 2009-ben összezuhant maga alá temetve mintegy 500 érintett kereskedést, alkatrészboltot. A műszaki áruházláncok közül pedig az Electro World csődje volt a leghangosabb, de a többiek is megérezték a tévék, DVD- és mp3-lejátszók piacának felére zsugorodását.

Bútorokból, barkácsfelszerelésből, tapétából is hasonló mértékű a visszaesés, és padlóburkolásra is csak fele annyit költöttek 2012-ben, mint hat évvel korábban. A három Bricostore-t átvevő Obi, és az új polcaiban bízó Praktiker most abban reménykedhet, hogy 2013 talán számukra is fordulatot jelent.

A fogyasztás élénkülést mutat, a lakáspiac is mintha elmozdult volna a mélypontról az idei első félév lakáseladásainak alapján. Ha a ledermedt építőipar is elkezd életjeleket mutatni, akkor talán felcsillan a remény az áruházaknak, hogy a magyarok újra elkezdenek barkácsolni.