A Mercedes az európai autópiac királya

Általános pangás jellemezte az európai autópiacot júniusban, derült ki az Európai Autógyártók Szövetségének friss adataiból, az előző hónapban ugyanis 5,6 százalékkal kevesebb személyautót sikerült eladniuk a gyártóknak. Bár az elmúlt években folyamatosan zsugorodott az autópiac nagysága, a kétszámjegyű visszaeséseket úgy fest végleg felváltották az egyszámjegyű csökkenések, viszont a piac mélypontjára egyelőre még várni kell. Jó helyzetben van a Mercedes, ugyanis a piacon még ilyen mostoha körülmények közepette is viszik az autóit, mint a cukrot.

Visszaesés, zsugorodás, hanyatlás

Hiába küzd az európai autópiac az elmúlt hónapokban, a kilábalás még egyelőre messze van, derült ki az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) júniusi adataiból. A kontinensen összesen 1,1 millió darab újautót értékesítettek, ami még mindig 5,6 százalékos visszaesést jelent tavaly júniushoz képest. Az elmúlt 12 hónap adatait tekintve így folyamatosan csökken az eladott autók száma, már csak 11,6 millió darabot tett ki, holott pár éve még 16 millió közelében alakult. Lényegében egy teljes negyedév autóértékesítése tűnt el.

Forrás: Investor.hu

Bármennyire is látszódnak jelek a visszaesés mérséklődésére, a mélypontot vélhetően még nem érte el a piac, ami elsősorban a makrogazdasági tényezők hatására süllyedhet még mélyebbre. A padlón lévő gazdaságok, a csúcson lévő munkanélküliség mind a lakossági fogyasztás visszaesésében öltenek testet. Az olyan nagyobb összegű kiadások, mint az autóvásárlás pedig komoly anyagi terhet ró az emberekre, nem is csoda, ha sokan inkább próbálják minél tovább használni a régi autóikat.

Ezzel szemben az USA-ban már hónapok óta növekedő pályán található az autópiac, legutóbb például évi 9 százalékos növekedést ért el. Az európai autópiac számára ez nem túl kedvező, hiszen a nagy amerikai gyártók akár el is fordulhatnak a kontinenstől, de legalábbis nagyobb hangsúlyt helyezhetnek az USA-ban való gyártásra és értékesítésre.

Forrás: Investor.hu

Egyesült Királyság, a bezzegország

Ha országokra lebontva vizsgáljuk az előző havi teljesítményt, akkor a "szokásos" képet kapjuk, van az Egyesült Királyság, ahol két számjegyű növekedés található, és vannak a többiek, ahol a lakosság továbbra sem áll kígyózó sorokban a kasszáknál. A szigetország kiváló teljesítménye elsősorban annak köszönhető, hogy a megszorítások kevésbé érintették a brit lakosságot, mint az európai országok nagy részét.

Ami viszont még az Egyesült Királyság autópiacának ilyen jó teljesítményét magyarázza, azok az autóvásárláshoz kapcsolódó kiváló pénzügyi feltételek. A lakosság ugyanis, ami a brit autópiac bővülésének túlnyomó részét adja, rendkívül olcsó hitelek mellett vásárolhat új autót, így a korábbi, használt autóikat is hamarabb cserélik le. Érdekesség, hogy a vállalati autóvásárlások száma viszont csak minimális, alig pár százalékos növekedést mutatott az előző hónapok során.

Forrás: Investor.hu

A többi országban viszont kevésbé jó a helyzet, a francia autópiac például 8,1 százalékkal zsugorodott előző hónapban, a kontinens legnagyobb piacának számító Németországban is 4,7 százalékkal esett vissza az újautó-értékesítések száma júniusban.

Valamit talált a Ford, a Daimler, és a Renault is

Ahogy az országok között az Egyesült Királyság, úgy a gyártók versenyében is voltak olyan vállalatok, akik még a kemény körülmények közepette is képesek voltak növelni a személyautó-értékesítések számát. Példaként ott van a Ford, aki 6,9 százalékkal növelte az európai értékesítési számait. A Ford egyébként bizakodó az autópiaccal kapcsolatban, ami szerintük lassan stabilizálódik, bár tény, hogy meglehetősen alacsony szinten.

Forrás: Investor.hu

Jól teljesített még a Renault is, bár "csak" 0,9 százalékos növekedést tudott júniusban elérni. A növekedés motorját pedig főként a 17 százalékkal megugró Dacia eladások jelentették, ami elsősorban az olcsóságának köszönheti a sikerét.

Az imént említett két autógyártó részvényére az Investor.hu a napokban éppen fel is hívta a figyelmet, hiszen technikai szemmel nézve jól néznek ki chartjaik. Mellettük persze jól fest a Peugeot, illetve a General Motors grafikonja is. 

Nem érdemes megfeledkezni a napokban két éves csúcsot elérő Daimlerről sem, amely szintén növekedésről tudott beszámolni júniusban a személyautók piacán. Bár a luxusautó piacon csak a harmadik helyet foglalja el a BMW és az Audi mögött, az A-osztályú Mercedesek iránti magas kereslet elegendőnek bizonyult ahhoz, hogy a 11 százalékkal visszaeső Smart eladások negatív hatását ellensúlyozza.

A legnagyobb vesztes viszont egyértelműen a Fiat lett, közel 14 százalékkal kevesebb személyautót tudtak értékesíteni júniusban, mint tavaly ilyenkor. Az árfolyamon meg is látszik a gyengélkedés, az európai autógyártók között a leggyengébben teljesít ma a részvény, már 1,7 százalékos mínuszban jár.