Múlóban az okostelefonok dicsősége

2013.07.22. 16:55
Hiába adnak el korábban soha nem látott mennyiségű okostelefont a globális piacokon, az IDC szerint a piac csillogása alaposan megkophat a következő években. A növekedés ugyanis komoly korlátokba ütközött, az átlagos eladási árak pedig ennek függvényében tovább csökkennek majd, összenyomva a nagy technológiai cégek által elérhető profitot. Hasonló folyamatok pedig a PC-piacon is lejátszódtak már pár évvel ezelőtt, az akkori nagy gyártók számára katasztrofális problémákat okozva.

Bár az elmúlt éveket az okostelefonok robbanásszerű elterjedése jellemezte, idővel ennek a piacnak a virágzása is véget érhet, jóval mérsékeltebb növekedési ütemet hozva létre a piacon. Az IDC elemzői szerint több ok együttesen vezethet majd ehhez, és bár továbbra is egyre több okostelefon eladásával számol a piackutató cég, a növekedési ütem alaposan visszaesik majd, jól látható ez a prognózisukból is.

Forrás: Origo

Fejlettből fejlődő, drágából olcsóbb

A növekedésnek elsősorban talán az szabhat gátat az IDC szerint, hogy az okostelefonpiac eddig túlnyomórészt a fejlett piacokra koncentrálódott, a vásárlók java ezekből az országokból származott. Ennek oka, hogy ezeket a gyakran 7-800 dolláros telefonokat nagy mennyiségben csak a fejlett országok lakossága engedhette meg magának, míg a fejlődő országokban élők általában ennél szerényebb árú, és tudású telefonokat vásároltak.

A végtelenségig azonban nem lehet "kitömni" a fejlett országokban élőket sem okostelefonokkal, hiszen egynél több telefonra aligha van szüksége egy átlagos embernek. A gyártók számára azonban így újabb potenciális vásárlók után kellett nézni, a fejlődő piacokon (Kína, India, stb.) pedig óriási potenciális vásárlótömeget lehet látni.

Az itt élők keresete viszont átlagosan nem éri el azoknak a fejlett országok lakosságának a fizetését, amelyekben eddig az okostelefon értékesítések túlnyomórészt zajlottak. Némileg ezzel magyarázható, hogy a főbb gyártók igyekeznek a prémium minőség mellett árazási szempontokat is egyre inkább figyelembe venni, megteremtve ezzel az úgynevezett "olcsóbb-okostelefon" kategóriát.

Zuhanó piaci profit, fokozódó árverseny - Úgy jár, mint a PC-piac?

Az IDC szerint egyértelműen jelentkeznek a hatások, az okostelefonok átlagos eladási ára ugyanis 450 dollárról 375 dollárra csökkent, mindössze másfél év alatt. Alacsonyabb eladási árakkal viszont nem fenntarthatóak a korábbi magas fedezeti hányadok sem, az ezzel kapcsolatos aggodalmat pedig jól jelzi az Apple elmúlt hónapokban látott részvénypiaci agóniája is, a befektetők ugyanis többek között ezért sem kedvelték az utóbbi időben a technológiai cég részvényét. Nem is csoda, hiszen a korábbi közel 47,7 százalékos bruttó fedezeti hányad 37,5 százalékra csökkent az előző negyedévben.

Forrás: Investor.hu

A PC-piac példáján keresztül pedig már láthattunk az utóbbi egy-másfél évtizedben, hogy az átlagos eladási árak zuhanása milyen drámai módon változtatják meg egy-egy cég eredményeit, sőt, magát az egész szektort is. A PC-piacon ugyanis még 1996-ban 1898 dollár volt az átlagos eladási ár, míg 2002-ben már csak 1026 dollár. Igaz, ebben szerepe volt az olcsó-számítógépekre specializálódott gyártóknak is, bár az okostelefon-piacon is megtalálhatóak a prémium szegmens felé kevés figyelmet fordító gyártók.

Mi lesz a nagy tech cégekkel?

Vélhetően az olcsóbb telefonok gyártására specializálódott vállalatok kevésbé sínylik meg majd az átlagos eladási árak csökkenését. Példaként ott a Huawei, aki jelentősen alá vágott a HTC, Blackberry, valamint a Nokia árainak, és Shao Yang, a cég egyik vezetője szerint még a 100 dolláros telefonok is nyereségesek a cég számára.

Forrás: Huawei

A Lenovo is hasonlóan olcsón kínálja a telefonjait, nem is meglepő, hogy a Kínában eladott telefonok ára átlagosan még a 200 dollárt sem haladja meg. J.D Howard, a cég egyik vezetője szerint pedig nincs is ezzel semmi baj, nekik ugyanis így nem csak a profitjuk, hanem a piaci részesedésük is folyamatosan nő, köszönhetően a versenytársak által kért nevetségesen magas áraknak.

A Samsung, HTC, de főleg az Apple számára viszont ez nem sok jót sejtet, a fokozódó árverseny, valamint a kínai gyártók előretörése egyre kevésbé teszi jövedelmezővé számukra az okostelefon-piacot. Az Apple ennek függvényében akár egy olcsóbb iPhone-t is piacra dobhat, ám számos elemzőben, és Apple-fanatikusban erős kételyeket támaszt az esetleges akció, főleg minőségi problémák miatt.

Forrás: Investor.hu

Végeredményben viszont még mindig ott a menekülés, amit ez esetben egy teljesen új piac, akár az okosórák piaca nyithat. Komoly fejlesztésekkel, jelentős innovációval pedig könnyedén tudna az Apple, vagy akár Samsung is nagy prémiumot felszámítani ezekért a termékekért. Mindenestre annyi biztos, hogy az okosórákra még egy ideig várni kell, az pedig koránt sem biztos, hogy akkora potenciál található benne, mint ami az okostelefonok szárnyalása következtében a csúcsra repítette az előbbi vállalatokat.