A crowdfunding mentheti meg az európai kkv-kat?

Vágólapra másolva!
Az európai döntéshozók azon törik a fejüket, hogyan pörgessék fel a térségben működő kis- és közepes vállalatokat, miközben az érintettek újabb szabályozás helyett nagyobb átláthatóságot és kevesebb bürokráciát szeretnének. Vannak, akik szerint a kkv-k pénzügyi problémáira az új, közösségi finanszírozáson alapuló modell, a crowdfunding a legjobb megoldás.
Vágólapra másolva!

A kkv szektor képviseli az európai cégvilág 99 százalékát és az európai munkaerő 67 százalékának biztosít állást. Finanszírozási nehézségeik ugyanakkor komoly hátrányt jelentenek, amit egyelőre Brüsszel sem tudott legyőzni. Günther Verheugen volt iparügyi uniós biztos szerint elsőként egy átfogó tanulmányra lenne szükség a problémák felderítésére, ezután vázolhatnák azokat az intézményi változásokat, amelyekkel fellendíthetnék a szektort.

Crowd-micsoda?

A crowdfunding egy támogatási forma, amikor több ember támogat egy üzleti ötletet. A fogalom a crowd (=tömeg) és a funding(=finanszírozás, támogatás) szóból származik. Minél több ember járul hozzá befektetésével egy ötlethez, annál gyorsabban gyűjthető össze az induló tőke, és annál hamarabb valósulhat meg az elképzelés.

Az európai közösségi finanszírozó hálózat, a Crowdfunding vezetője szerint a ma működő 23 millió kkv-nak mindössze 30 százaléka kapott banki kölcsönt, és csak 0,02 százalékuk kapott tőkeinjekciót.

„Nem törvényekre vagy szabályozásra várunk, hanem arra, hogy végre bárki átláthassa, milyen támogatási lehetőségek állnak a rendelkezésére” – szögezte le az Euronewsnak Denis Jacquet vállalkozási szakember, aki egy szakértői panel tagjaként a francia kormányt is segíti tanácsaival.

Nem merik átlépni a határt

Denis Jacquet szerint ahhoz, hogy a kkv-k versenyképesekké váljanak, ki kell lépniük saját, behatárolt piacaikról. Ezt akkor is érdemes meglépni, ha a vállalat igazán kicsi, ezt példázza a az elektronikai termékeket gyártó Withings sikere. Ez cég mindössze 50 főt foglalkoztat, és 50 országban forgalmaz. „Fel kell ismerni, hogy mindez lehetséges, még olyan kis cég számára is, mint a miénk” – fogalmazott Cédric Hutchings, a Withings menedzsere.

A Crowdfunding a megmentő?

Mint a neve is mutatja, a crowdfunding lényege, hogy az induló kisvállalkozásokat webes közösségek segítségével befektetők egész tömege finanszírozhatja. A finanszírozás történhet szponzoráció, illetve adományok formájában. A leendő befektetők emellett nyújthatnak kölcsönt vagy tulajdonrészt/árbevétel részesedést is kérhetnek a startupoktól. A Crowdsourcing.org adatai szerint a tavalyi évben 2,7 milliárd dollárnyi tőke áramlott a kis cégekbe ezzel a finanszírozási formával.

Gyűjtés magyar módra

Amerikában 300 millió a potenciális támogató, a magyar „piac” viszont egyelőre minimális. Az első hazai nyílt közösségi innovációs műhely, a Creative Selector (www.creativeselector.hu) az amerikai www.indiegogo.com és www.kickstarter.com mintájára kreatív ötletek megvalósításához nyújt segítséget – legyen az kulturális téma vagy civil kezdeményezés - úgy, hogy a szükséges forrást a crowdfunding modellel teremti meg.

A modell népszerűsége olyan ütemben nő, hogy Nagy-Britanniában az illetékesek már azon gondolkoznak, milyen módon kellene szabályozni az egyelőre szinte teljesen szabadon működő szektort. A befektetők szeretnék elérni, hogy ezek a tőkemozgások adómentesek legyenek. A brit pénzügyi felügyelet pedig korábban arra hívta fel a figyelmet, hogy a crowdfundinggal elsősorban a tapasztalt befektetőknek érdemes próbálkozniuk.

Részvények punkoknak

A crowdfunding sikerét a legnagyobb független skót sörgyár, a BrewDog is igazolja. A kis cég az „Equity for Punks” című akciójával négymillió fontnyi tőkét akar gyűjteni úgy, hogy részvényeit közvetlenül a fogyasztóknak adja el. Miután az akció első napján már befolyt egymillió font, valószínűleg nem lesz gond a további hárommillió besöprése sem. Ha ez valóban megtörténik, akkor az új rekordot jelent majd a crowfunding terén.

Mikrotámogatás a politikában

A crowdfunding ideája a sok kicsi sokra megy elvére épül. Ezt a viszonylag egyszerű modellt Barack Obama tette igazán híressé, amikor felhasználta azt 2008-as online választási kampányában. Obama hivatalos weboldalához több millió amerikai felhasználó és önkéntes csatlakozott, akik számos szervezetbe rendeződve részt vehettek különféle megmozdulások megszervezésében, és egyéb módon is segíthették az elnökjelöltjüket. Az internetalapú közösségi oldalak segítségével (Twitter, Facebook, Flickr) hatalmas mennyiségű, hatékony információcsere történt, s addig soha nem látott volumenű mikrotámogatás jött össze.

James Watt, a BrewDog alapítója azt állítja, hogy a cég az Egyesült Királyság leggyorsabban fejlődő italgyártója és – a menedzser szerint – eszükbe sem jutott, hogy bankokhoz vagy hagyományos befektetőkhöz forduljanak finanszírozásért. Az önbizalmukat egyébként erősíthette az a tény is, hogy 2011-ben már végrehajtottak egy sikeres „punk befektető” akciót, akkor 2,2 millió fontot söpörtek be. Azóta a cég értéke a háromszorosára nőtt és az elmúlt öt évben 167 százalékos növekedést ért el. A vállalat jelenleg 38 országba exportál és – szintén a crowdfunding segítségével - Stockholmban megnyitotta első külföldi telephelyét is.