Szárnyakat kapott, majd elfüstölt a Renault

Vágólapra másolva!
Ugyan a Forma-1-es Magyar Nagydíj végeredménye csak vasárnap délután derül ki, a Renault számára viszont már így is jól zárul a hét. A francia gyártó ugyanis kiváló eredményekről számolt be az elmúlt féléves teljesítményéről szóló jelentésében, a tisztított működési eredmény nem várt növekedést mutatott, ráadásul az autóeladások európai visszaesése is kevésbé érinti a vállalatot, mint több fontosabb versenytársát.
Vágólapra másolva!

Nagy meglepetést okozott a francia Renault a mai gyorsjelentésével, a helyzet ugyanis közel sem olyan rossz, mint ahogyan az a nagy európai autógyártóknál, főleg a volumengyártóknál tapasztalható. Az adó és kamatfizetés, valamint egyszeri tételek hatása nélkül számított üzemi nyereség ugyanis 583 millió euróra nőtt az első félévben, míg tavaly csak 508 millió eurót tett ki, valamint az első félévre az elemzők sem vártak többet 387 millió eurónál.

Forrás: Investor.hu

Nem a legjobban fogy, de legalább drága

Az egyik, és talán a legfőbb ok a francia gyártó jó szereplése mögött, hogy az európai autópiac hatalmas mélyrepülése valamivel kevésbé érinti a vállalatot, a nagy volumengyártók között is általában jobb teljesítményt tud elérni az adott hónapban. Legutóbb pedig már növekedést tudott elérni a Renault az eladott autók darabszámát tekintve, és a 0,9 százalékos bővülésnél csak a Ford büszkélkedhetett jobb eredménnyel.

Forrás: Investor.hu

Túl azon, hogy a versenytársakhoz képest valamelyest kevésbé szenvedi meg az európai autópiac hanyatlását a cég, az átlagos értékesítési árak tekintetében még jelentős növekedést is el tudott érni, ami határozottan hozzájárul a jó teljesítményhez. Az 583 milliós működési nyereségből 261 millió eurót köszönhet ennek a hatásnak a társaság.

Némileg viszont árnyalhatja a képet az árbevétellel kapcsolatban, hogy az euró relatíve erősnek számít a Renault külföldi piacain lévő devizákkal szemben. Ha pedig más országokban továbbra is ugyanannyiért ad el autókat a Renault, akkor az árbevétel elvileg nem változik, gyakorlatban viszont a befolyt összeget már csak kevesebb euróra tudja átváltani a francia cég. 242 millió eurós veszteséget okozott a hatás a Renault által tartott prezentáció szerint.

A költségoldalról

Az európai autógyártók számára viszont fontos - főleg a gyenge makrogazdasági környezet miatt - hogy a költségeiket is egyre alacsonyabbra szorítsák, ezáltal valamelyest megvédve a profitot. A francia vállalatok viszont különösen nehéz helyzetben vannak, hiszen a szakszervezetek érdekérvényesítő képessége meglehetősen magas, így a létszámleépítések, és gyárbezárások keresztülvitele a vállalkozásokon nem annyira egyszerű feladat, ráadásul a kormánnyal is többször kerülnek összetűzésbe emiatt a cégek.

A Renault viszont elérte, hogy a dolgozói fizetését befagyasszák, valamint a következő években általános létszámstop van érvényben, a távozók miatt pedig 7500 fővel csökkenhet 2016-ra a dolgozók létszáma. Az pedig már csak hab a tortán, hogy az átlagos heti munkaórák száma 32-ről 35-re emelkedett idén. Gerard Leclercq, a gyártó francia részlegének vezetője szerint így éves szintén legalább 500 millió eurót takarít meg a vállalat. Ez félévente lényegében újabb 250 millió eurónak felel meg, jól látható tehát hogy az ilyen ínséges időkben a nyereség megőrzése mennyire fontos a vállalatok számára.

Mit tartogat a jövő?

Bár a jövőt senki sem látja előre, Sascha Gommel, a Commerzbank elemzője szerint a vártnál jobb első féléves eredmények függvényében feltehetően a menedzsment éves célkitűzései is teljesíthetőek lesznek. Februárban egyébként a mai eredmények függvényében meglehetősen "szerény" célkitűzéseket tett a menedzsment, az autógyártó üzletágtól ugyanis már azt is örömmel vették, ha idén nyereséget tud termelni, ezzel szemben pedig csak az üzletágban 211 millió eurós profitot ért el a vállalat, 82 százalékkal haladva meg a tavalyi értéket.

Hiába azonban a háttérben zajló kedvező főfolyamatok, az első negyedévben 832 millió eurós veszteségleírást hajtott végre a társaság, amiből több mint 500 milliót az iráni "biznisz" okozott. Ennek függvényében 249 milliós üzemi veszteséget ért el a cég, és a nettó nyereség tekintetében is csupán 95 millió euró jött össze. Az említett összegek viszont feltehetően egyedi eseményekből származnak, és a jövőben már nem terheli hasonló összegű tétel a Renault eredménykimutatását.

Fontos szinten járt az árfolyam

Bár a hétvégén sorra kerülő Forma-1-es Magyar Nagydíj végeredményére még kicsit várni kell, annyi biztos, hogy ma a sorozatban szereplő motor gyártók közül a Renault részvényei szerepelnek legjobban Európában, és bár a kezdeti 5 százalékos pluszból alaposan visszább vettek, és 0,2 százalékos mínuszban járnak már.

Forrás: Investor.hu

A Renault árfolyama a mai megugrásnak köszönhetően a 62,5 eurós szintet is elérte, aminek lehetőségéről korábban már az Investor.hu is beszámolt. Bár a májusi visszapattanás után most sem sikerült áttörni a szintet, ha ez mégis összejönne, akkor akár a 70 eurós szintekbe is belekóstolhat a Renault. Ellenkező esetben az 50 napos mozgóátlag mellett az emelkedő trendvonalra érdemes odafigyelni, melyek egyaránt menedéket nyújthatnak az árfolyam számára.

A Renault árfolyama (Párizs)

Forrás: Origo