Mindenkinek a magáét: a nők a gyümölcsös sörökre találtak rá az utóbbi időben, a férfiak meg egyre többször öblítik le ízesített tejjel a torkukat. A kakaótól az epres és a bodzás tej felé mozdultak, amivel hosszabb távon jókora profitot hozhatnak az iparnak.

Az ízesített tejitalok kínálata még viszonylag szegényes, forgalmuk a tejéhez képest alacsony, iparági szakértők szerint mégis robbanásszerű növekedés előtt állnak. A tejtermékeket csomagoló Tetra Pak globális előrejelzése szerint az ízesített tej fogyasztása a következő években legalább kétszer olyan gyorsan nő majd, mint a tejé, és háromszor akkora sebességgel, mint az üdítőké.

Egy új termék alacsony kiindulási pontról mindig sokkal gyorsabban növekszik, mint az ősidők óta piacon lévő versenytársai. Az ízesített tej jelentősége nem is ebben rejlik, hanem abban, hogy az iparág új piacot talált, és olyan terméket ad el, amelyen nagyobb a haszna. Kezd hasonlítani a helyzet a gyümölcsös sörökéhez, amelyek népszerűségével szintén új vásárlói kört, elsősorban a űnőket sikerült megnyerni, és üzleti fordulatot is el lehetett érni.

A felfutás Magyarországon csak most indul, a GfK Hungária piackutató adatai szerint az ízesített tejek iránti kereslet tavaly 6 százalékkal emelkedett, és már minden harmadik háztartás vásárolt belőle. A Tejterméktanács tagjai 2012-ben összesen közel 26 ezer tonna cukros tejet állítottak elő, ebből 22 ezret Magyarországon értékesítettek. Ezek az adatok a piac teljes egészét nem, csak a tagok teljesítményét tartalmazzák, mindenesetre ebben a körben a belföldön eladott mennyiség a tejhez képest 8,4 százalékot képviselt. A Tetra Paktól kapott, teljes piacra vonatkozó becslés szerint az ízesített tejek fogyasztásának aránya a tejhez képest 4,4 százalékon áll.

A zacskós kakaó utódai

Az alapízeknek számító kakaó és madártej mellett hosszabb ideje folyamatosan próbálkoznak további ízek forgalmazásával, de a jelek szerint csak az idei nyár hozta meg az áttörést. "A bodzás tej minden várakozásunkat meghaladóan fogy" - mondja Szilágyi László, a Bonafarm csoporthoz tartozó Sole-Mizo Zrt. kereskedelmi és marketingigazgatója. A cégnél úgy látják, a városi férfi lakosság kapott rá leginkább, ők azok, akik ebéd helyett egyre gyakrabban dobnak be egy szendvicset, és azt ízesített tejjel kísérik le.

Néhány élelmiszerüzletben körülnézve látszik, hogy miért jó üzlet a bodzás tej. A márkás ízesített tejitalok literenként 400 forintos áron mennek, de a diszkontok saját márkás, fapados verziói is 300 forint körül futnak. Mivel a sima tej ára tavaly átlagosan 230 forint körül mozgott, a terméken elérhető profit szemmel láthatóan jelentős.

"Üzleti szempontból nagyon fontos az ízesített tej, a Mizo márkanév alatt forgalmazott tejek mennyiségének 25 százaléka innen származik" - állítja Szilágyi László. Míg tehát a rendkívül nyomott árréssel jellemzett tejpiacot a mennyiséget tekintve az áruházláncok saját márkái tarolják le, a márkás gyártóknak óriási segítséget adhat, ha rátalálnak egy olyan ízre, mint a bodza.

A magyar tejpiac néhány jellemző mutatója

Forrás: Origo

A Sole-Mizónál több hónapos munkával fejlesztették ki a terméket, és 9 másik ízzel versenyeztették meg, mielőtt bevezették. Ez egyrészt arra utal, hogy a kisebb, innovatív húzásokra kevésbé koncentráló gyártók nem tudnak felszállni a most induló vonatra, másrészt az is látszik, hogy az ízválasztásban még bőven vannak tartalékok.

A Nádudvari például nem gyárt ízesített tejet, és várhatóan nem is fog. "Az üzem technológiai adottságai nem teszik lehetővé a gyártást, a stratégiai termékeink a túró, tejföl és az ebből készült feldolgozott termékek maradnak" - mondja Volosinovszki János ügyvezető.

Az ízek bevezetésével óvatosan kell bánni, és a Sole-Mizo nem is árulta el, hogy a téli vagy a jövő nyári szezonban mivel fog próbálkozni. A csoki-eper-vanília háromszögből mindenesetre világszerte igyekeznek kitörni, akad példa őszibarack, mangó, ananász vagy zöld tea ízesítésű tejre is, de Svájcban a mályvacukorral, Ausztráliában pedig a mézes banánnal is próbálkoznak a gyártók.