Taxi? Taxi? Oficiál taxi!

Főtaxi, taxis hiénák, reptéri transzfer, Liszt Ferenc repülőtér, Ferihegy
Vágólapra másolva!
Hiába van saját taxiszolgáltatója Ferihegynek, a hiénák a korábbi hírekkel és állításokkal szemben mégsem tűntek el a reptérről. Van, aki a látszatra sem ad, civil kocsiba ülteti a gyanútlan külföldit. Felvettük, hogy csinálják.
Vágólapra másolva!

"Taxi? Taxi? Oficiál taxi!" - így szólítja le egy férfi a Liszt Ferenc Repülőtér 2A terminálja előtt az épületből kilépő utasokat. Nem mond igazat, mert bár a nyakában egy "Airport Taxi" feliratú, igazolványra emlékeztető tárgy lóg, a reptér hivatalos, a Főtaxi által nyújtott taxiszolgáltatása három méterrel arrébb kínálja magát. Ő csak magántaxis, azaz - a reptéri viszonyok között, a bevett köznyelvi terminológia szerint - hiéna lehet.

Oda is lép egy láthatósági mellényes Főtaxi-alkalmazott, már kétfelől győzködik az utast taxisangol nyelven. A magántaxis először azt állítja, ők igazából ugyanaz a cég, majd javít, hogy nem, de azonos áron dolgoznak. Pár másodperccel utána már azt mondja, csak neki van fix ára, a konkurenciának nincs. A főtaxis végig ellentmond neki, és mutogat a cég bódéjára és az ott álló autókra.

Mindig is itt voltak

2006-ig burjánzott a taxishiéna-jelenség a reptéren, addig nem volt hivatalos partnere a Budapest Airportnak. Hét éve aztán kiírtak egy tendert, amit a Zóna Taxi nyert meg, ők 2010-ig vitték a hivatalos taxizást. Akkor botrányos körülmények között szerződést bontott velük a reptér, és Veress István, a társaság vezetője ellen nyomozást rendeltek el. Ez azóta is tart, határidejét a Legfőbb Ügyészség november 30-ig meghosszabbította - írta Bagoly Bettina ügyészségi szóvivő az Origónak.

A Főtaxi 2010-ben, a Budapest Airport által kiírt pályázat megnyerésével kizárólagos jogot szerzett arra, hogy Ferihegyen a drosztokat használja, de a jelek ezzel sem tudták elérni azt, hogy a hiénák eltűnjenek.

„Ez a jelenség nemcsak zavarja a Budapest Airportot, hanem komoly üzleti kárt okoz a partnereinknek és rajtuk keresztül a repülőtérnek is. Az egész azonban alapvetően nem a repülőtér problémája, hanem a taxis társadalomé, legfeljebb nálunk jelenik meg a legélesebben” – mondja Hardy Mihály, a repülőteret üzemeltető társaság kommunikációs igazgatója, aki szerint a tarthatatlan fővárosi taxishelyzet egyik lecsapódásáról van szó.

"Ezek mindig is itt voltak, talán csak a Zóna Taxi idejében nem, mert annak a cégnek a vezetői nem válogattak az eszközökben, ha arról volt szó, hogy távol kell tartani a riválisokat. Most harminc-negyvenen lehetnek, látásból ismerem őket, de alig találkozom velük. Én csak idegurulok, és már száll is be az utas" - mondja kérdésünkre az egyik főtaxis sofőr.

"A reptéri hiénák évek óta súlyos anyagi és erkölcsi károkat okoznak a társaságunknak. Ugyanakkor a jelenség megszüntetésére nincs jogosultságunk" - mondta röviden kérdésünkre Vízy András, a cég szóvivője.

A Budapest Airport nem rendőrség, így Hardy Mihály szerint akkor sem tudja erőszakkal eltávolítani a hiénákat a repülőtérről, ha magán őrzővédő partnerrel szerződik. Kizárólag arra van némileg korlátozott lehetősége, hogy a repülőtéri rendet be nem tartók ellen fellépjen. A társaság egyébként tisztában van a helyzettel, arcról ismeri a hiénákat, de hivatalosan nem sokat tud ellenük tenni, amennyiben betartják a törvényeket. Kereskedelmi tevékenységet mindenesetre a reptéren csak a Budapest Airport szerződött partnerei végezhetnek, a taxishiénák tevékenysége tehát egyértelműen ennek a szabálynak a megszegése.

Főtaxisok a reptéren Fotó: Pályi Zsófia - Origo

A Repülőtéri Rendőri Igazgatóság (RRI) sem tud sokat tenni. "Tény, hogy megfordulnak olyan engedéllyel rendelkező taxisok a repülőtér terminálján, akik felajánlják szállítási szolgáltatásaikat az utasok részére. De mindaddig, amíg ezt nem tolakodóan, erőszakosan, megbotránkoztatóan teszik nem követnek el szabálysértést" - írták. "Az utóbbi időszakban nem jutott az RRI tudomására olyan eset, amely ilyen magatartásról tartalmazna tényeket" - tették hozzá. Idén eddig 5 esetben indítottak eljárást engedély nélküli taxizás miatt.

Hát hogy néznek ezek ki?

A láthatósági mellényes munkatárs ügyelne, hogy a hiénák ne tudják elcsábítani az utasokat a hivatalos szállítótól, de ő is azt mondja, sokat nem tud tenni, nem zavarhat el senkit. Azt sem tudja megbecsülni, naponta hány fuvart visznek el a cégtől. "Már azt sem értem, hogyan élnek meg. Csak rájuk kell nézni, hát hogy néznek ki? Én be nem szállnék hozzájuk" - teszi hozzá, és egy erősebb testalkatú, kopasz, rövidnadrágos-pólós fiatalemberre mutat.

A legnagyobb gond természetesen nem az, hogy a hiénák nem olyan fess férfiak, mint a Főtaxi inges-nyakkendős reptéri sofőrei. Ottjártunkkor láttunk egyet, aki szintén "oficiál taxi" felkiáltással csípett fel egy házaspárt, majd egy civil, fehér rendszámos kocsival indult el velük. Ez még nem jelenti azt, hogy a hiénák mind feketén dolgoznának, bár az is elég furcsa, amikor az utasfogó telefonhívására letakart taxilámpával érkezik egy autó, a sofőr kipattan, és lekapja a huzatot, mielőtt betessékelné az ügyfeleket.

Előfordul, hogy többen dolgoznak egy autóval, az egyik általunk megkérdezett taxis szerint azért, mert egyikük a rendelt taxiknak fenntartott helyen várakozik, vagy tízpercenként ki- és behajt a parkolóba (ennyi ideig ingyenesen lehet ugyanis bent tartózkodni). Három óra alatt tíz-tizenöt hiénát számoltunk össze, többségüket a 2A terminálon. Állítólag tudják, mikor jönnek olyan gépek, amelyek közönségére érdemes rárepülni, olyankor vannak igazán sokan.

A céges sofőrök közül sem hibáztatja ugyanakkor mindenki a hiénákat. "Azért van belőlük ennyi, mert a taxiscégek nagyon rossz feltételekkel dolgoztatják az embereiket, ez alól a Főtaxi reptéri szolgáltatása sem kivétel. Van, aki csak másfél-két évig bírja, mert 13 órát kell dolgozni naponta, hogy kitermelje az ember a költségeket, ezért kilép, és egyedül dolgozik. Erre senki sem gondol, amikor hiénázik. Higgye el, nem egy leányálom ez a munka sem, sokan egyszerűen rákényszerülnek " - magyarázta az egyik főtaxis sofőr.

A gazember céges kötelékben is gazember marad

Szerinte már 80-90 hiéna dolgozik a reptéren, és ez nem is fog megváltozni, amíg, úgymond, "rabszolgák" a céges sofőrök. "A fuvarszervező tevékenységére a reptéren semmi szükség, csak arra szolgál, hogy kizsigerelje a taxisokat. Havonta hetvenezret le kell adni, plusz minden fuvarból 1600-at" - mondja a saját cégéről. Amikor megkérdezzük, mégis miért dolgozik itt, csak annyit mond, hogy már nem sokáig lesz hajlandó ezt csinálni.

Nem Főtaxi Fotó: Pályi Zsófia - Origo

Közben két hiéna is hajlandó szóba állni velünk (nem mindenki ilyen készséges, mások a kamera láttán rögtön ránk kiabálnak). "A hiénák sem mind hiénák abban az értelemben, ahogy ezt a köznyelvben értik" - jelenti ki egyikük. "Végül is én miért ne dolgozhatnék itt? Van engedélyem, befizetem az adót, nem verek át senkit!" - dohog a másik, de pár perccel később azért bevallja, hogy az adózással mindenkinek ügyeskednie kell, ha nem akar éhen halni.

Ácsorogni nem tilos

Az utasfogáskor a hiénák rendre felajánlanak egy fix árat. Ez belvárosi fuvar esetén lehet 21 vagy 22 euró (utóbbi megegyezik a Főtaxi tarifájával), de hallottunk 28 eurós ajánlatot is. Több tízezer forintos viteldíjakról, amilyenek 2006 előtt közszájon forogtak, most nem hallottunk.

A taxisok szerint csak a rendőrségnek lennének eszközei az utasvadászat leállítására. "Mi csak jogszabály alapján intézkedhetünk, márpedig ácsorogni, embereket megszólítani nem tilos, függetlenül attól, hogy van-e valakinek szerződése a reptérrel" - magyarázza a kijárat közelében álló két rendőr. Hozzáteszik, sárga rendszám nélkül persze illegális a dolog, "ezt próbáljuk kiszűrni, vannak embereink, akik ezt figyelik". A parkoló Taxi feliratú táblája alatt eközben több fehér rendszámú kocsi is áll. Gyanakodni legalábbis lehetne rájuk.

Bent az érkezésnél és kint a váróban - a poggyászkocsik hátulján is - számos angol nyelvű tábla figyelmeztet: "Ne hagyja, hogy lehúzzák a taxis cowboyok!"