Irány a Carrefour, megszaladhatnak az árak!

2013.08.08. 16:22

Markáns fordulatot vett a világ második számú élelmiszer áruházláncának, a Carrefournak a vesszőfutása, amiben komoly szerepe van új vezérigazgatójának. A friss stratégia alapja, hogy olyan fejlődő kulcspiacokra helyezik a hangsúlyt, mint Kína vagy Brazília, amivel fel kívánják rázni a történelmi mélységben lévő profitabilitást. Ennek eredménye egyelőre az árfolyamban tükröződik elsősorban, tavaly június óta ugyanis közel 70 százalékos növekedést produkált a Carrefour.

Mi a Carrefour sikerének titka?

A francia élelmiszer áruházlánc sikerének legfőbb letéteményese Georges Plassat, akit 2012 júniusában neveztek ki elnök- vezérigazgatónak. Plassat két bukott vezérigazgatót követően került a vállalat élére, eddig elért sikereit pedig jól példázza, hogy tavaly júniusi megválasztása óta 65 százalékot emelkedett a Carrefour árfolyama.

Intő jel lehet, hogy kezdetben elődjeinek érkezését is pozitívan értékelte a piac. Összességében azonban José Luis Darán és Lars Olofsson vezetése alatt is jelentős árfolyamesésen ment keresztül a Carrefour részvénye. Talán épp most érkezett el az ideje, hogy az új vezér a kedvező várakozásokat konkrét számokkal igazolja vissza, és egyelőre úgy tűnik, Plassatnak ez végre sikerülhet, szemben elődeivel.

Forrás: Origo

Jól halad a gyógykezelés

Plassat érkezésével felmérte a vállalat problémáit, ezek kezelésére pedig különböző gyógymódot alkalmazott. Első lépései között nagyobb hatalmat adott az áruházak vezetőinek, akik így nagyobb szabadsághoz jutottak a korábban túlcentralizált vállalaton belül. Az eredmény szélesebb termékpaletta és versenyképes árak, aminek köszönhetően nagyobb eséllyel vehetik fel a harcot a szektortársakkal.

Az elmúlt bő egy évben nagyobb hangsúlyt fektettek a Carrefournál a kulcspiacokra, ezért több kisebb jelentőségű országból (Görögország, Kolumbia, Indonézia, Malajzia és Szingapúr) is kivonult a kiskereskedelmi cég. Az egységek értékesítésével 2,8 milliárd eurós bevételre tett szert a Carrefour, ráadásul 20-25 millió eurónyi üzemi szintű veszteségtől is megszabadult éves szinten.

A Carrefour célja, hogy vezető szerepre tegyen szert piacain. Franciaország mellet Spanyolország számít a vállalat kiemelkedő stratégiai piacának, a kettő együtt több mint az értékesítés felét adja. A kiugrási lehetőség azonban olyan gyorsan növekvő országokban rejlik, mint Brazília, Argentína vagy Kína, melyek már most is meghatározó szereppel bírnak.

Forrás: Origo

Komoly lehetőség lehet a mélyponton lévő profitabilitásban

A Carrefour nyereségessége az elmúlt évtizedben jócskán leromlott. Az üzemi eredményhányad, vagy EBIT margin évről évre hanyatlást mutatott, a 2004-es 4,4 százalékról tavaly év végéig új mélypontra, 2,8 százalékra zsugorodott össze. Ráadásul a Carrefour üzemi szintű profitabiliátása az egyik leggyengébbnek számít az Európában tevékenykedő élelmiszer áruházláncok körében, nála rosszabb helyzetben csak a német Metro, illetve a belga Delhaize található. Egyik legnagyobb helyi versenytársa, a Casino közel 2 százalékponttal magasabb margint tudott elérni 2012-ben.

Komoly kitörési lehetőséget jelenthetnek a fejlődő piacok, melyre a jövőben ugyebár nagyobb hangsúlyt akar fektetni a vállalat. A lehetőséget jól mutatja, hogy a latin-amerikai régió átlag feletti profitabilitás mellett működik. Újabb alacsony jövedelmezőségű perifériapiacok értékesítésével tovább javulhat a cég eredménytermelő képessége, ráadásul tőke szabadul fel, melyet a kulcspiacaira költhet. Elemzői vélemények szerint a török, a lengyel, a román a tajvani és akár az olasz piac is ilyen sorsra juthat. Plassat intézkedései pedig versenyképesebbé teheti hazai piacán a Carrefourt.

Forrás: Origo

Diszkonton forog a Carrefour

A 12 havi előretekintő szektor P/E mutatóhoz képest nem számít olcsó részvénynek a Carrefour. Az új vezérigazgató érkezése óta csaknem mindig prémiummal forog a versenytársakhoz képest a papír, ami egy az egyben az árfolyam megugrásának tudható be. Ezalatt a profit várakozások csupán 4 százalékkal növekedtek, ami alapján jól látható, hogy a piac megelőlegezte a bizalmat.

Forrás: Origo

Az árfolyamot és az eredménynövekedést tekintve olcsó részvénynek számít a Carrefour a szektortársak körében. Az európai élelmiszer kiskereskedelmi cégeket tekintve 2012 és 2015 között éves szinten átlagosan mintegy 13,5 százalékos EPS-növekedést várnak az elemzők, amivel csupán egy portugál és egy spanyol versenytársa veszi fel a versenyt.

Forrás: Origo

Évtizedes átkot törhet meg

Továbbra is remek formának örvend a világ második legnagyobb élelmiszer áruházláncának, a Carrefournak részvénye, amire már az Investor.hu hasábjain is felhívtuk a figyelmet. Egy meghatározó ellenállásán jutott túl az elmúlt napokban az árfolyam, a havi bontású grafikont nézve ugyanis az 1999 óta tartó csökkenő trendvonalat sikerült leküzdenie a Carrefournak. A hegymenet folytatódásához azonban következő körben még az 50 havi mozgóátlagon is túl kell verekednie magát a részvénynek.

Carrefour havi grafikon (Párizs)

Forrás: Origo

A lélektanilag meghatározó szint áttörése után két kisebb ellenállásán is át kellene jutnia a Carrefournak. Közülük egyelőre a 23,8 eurónál lévő akadály hátráltatja a hegymentet, melyet a trendvonalról való felpattanással könnyedén legyűrhet a papír. Ezt követően pedig a 24,4 eurónál lévő 2 éves csúcsával kellene megbirkóznia az árfolyamnak.

Ezt követően a Fibonacci-szintekre hárulhat fontos szerep, melyek jól láthatóan a múltban is meghatározó szerepet töltöttek be a Carrefour életében. A hegymenetet ráadásul az is erősíti, hogy egy ideálisnak mondható korrekción van túl az árfolyam, azaz a felpattanás éppen a 61,8-es Fibonacciról történt.

Carrefour napi grafikon (Párizs)

Forrás: Origo

A francia Carrefour sztorijának alapját a stratégiatisztítás képezi, ennek számszerűsíthető eredménye azonban egyelőre még várat magára. Bár a befektetők a törekvéseket már díjazták, egyáltalán nem biztos, hogy a jövőben is hasonló reakciót láthatunk. Rövidesen kézzel fogható eredményekre lesz szükség, melyek a jövőbeli növekedés katalizátorai lehetnek. Késlekedés esetén az árfolyam lehengerlő emelkedése is csitulhat, sőt, akár kisebb korrekciónak is elébe nézhetünk.