A kormány helyében nem vásárolnám meg a Dunaferrt

2013.08.23. 16:38

Nem kerülhető el a modernizáció, mindenképp el kell küldeni embereket, ezért az államnak nem kéne megvennie a Dunaferrt, mert az állások megtartásával csak a problémákat görgetnék maguk előtt - mondta a dunaújvárosi társaság cégvezetője.

Az ISD Dunaferr Zrt. vezetője szerint elkerülhetetlen a modernizáció és a létszámcsökkentés, a cég nem versenyképes az európai piacon, mert versenytársainál alacsonyabb termelékenységgel és magasabb költségekkel dolgozik. A magyar kormány vásárlási szándéka ezeken nem változtatna, és a tulajdonosoknak nem is ajánlaná a társaság eladását - mondta az MTI-nek Jevgenyij Tankilevics cégvezető, akit a tulajdonosok pénteki, a nemzetgazdasági miniszternek írt levelük szerint a kormány képviselőivel történő előzetes megbeszélések lebonyolításával bíztak meg.

A cégvezető a Varga Mihály nemzetgazdasági miniszterrel hétfőn folytatott megbeszélést. Erről azt mondta, jól képzett emberekkel találkozott, akik "bizonyára elismerik a magántulajdon szentségét". Ugyanakkor hozzátette, hogy a Dunaferr nem egy kicsi cég, és nem légüres térben létezik, vagyis természetes, hogy a politika nem mehet el szó nélkül a problémái mellett.

Állítása szerint mindent elkövet, hogy együttműködjenek a magyar kormánnyal, de a részvényeseknek nem ajánlaná, hogy eladják a céget. Szerinte bárki is szeretné megvásárolni a cégcsoportot, biztosan alábecsülné a cég értékét, ami "az átszervezés után tovább fog nőni". Akárki lesz is a jövőben a Dunaferr tulajdonosa, a létszámcsökkentést nem kerülheti el.

"A kormány helyében nem vásárolnám meg a Dunaferrt, mert nem az állam feladata egy ilyen cég működtetése. Az 1500 ember megtartása nem reális. Olcsóbb lenne az államnak, ha inkább új munkahelyeket teremtene a városban. Létszámcsökkentés nélkül nem lehet nyereségesre fordítani a gazdálkodást, vagyis az állam a munkahelyek esetleges megőrzésével tovább görgetné az adósságokat"  - mondta.

Jevgenyij Tankilevics szerint az ISD Korporáció mint tulajdonos abszolút nyitott mindenfajta együttműködésre a kormánnyal. A részvényesek nagyra értékelik, hogy a magyar kormányt foglalkoztatja a cég helyzete, és "anyagi formában is megjelenő együttműködést remélnek".

A cégvezető az 1500 fős létszámleépítésről elmondta, hogy az üzemi tanáccsal pénteken folytattak megbeszélést, majd annak eredményétől függetlenül, 15 nap múlva az első csoport, maximum 250 dolgozó megkapja a felmondólevelét. "A folyamat nagyon fájdalmas, ezért óvatosan hajtjuk végre. A szaktudást nem akarjuk elveszíteni, és a termelékenységet sem akarjuk veszélyeztetni" - fűzte hozzá.

A korábban bejelentett 890 emberen felül a kölcsönzött munkaerő esetében és a leányvállalatoknál lesznek elbocsátások. Ezeket még nem jelentették be a munkaügyi központnak. Elmondta, hogy a 890 ember döntő többségét az adminisztrációs területről küldik el. Az acélipar európai helyzetéről a cégvezető kifejtette, hogy a piaci igényeket 25-30 százalékkal meghaladó kapacitás tapasztalható, vagyis "minden negyedik tonna terméknek el kellene tűnni a piacról".

Elmondása szerint az egyre élesedő versenyt két tényező határozza meg: a költségek és az árak. A Dunaferr földrajzi elhelyezkedése messze van a tökéletestől, az alapanyagok 90 százaléka vízi úton érkezik, ami komoly költséghátrányt jelent. A működés magas fix költsége szintén hátrány, de csökkenthető, az erre tett kísérlet "okozta az utóbbi napok viharait" - fogalmazott.

A társaság az árak területén sincs kedvező helyzetben, noha a Dunaferr-termékek elfogadottsága igen magas az európai piacon. A cégvezető elmondta, hogy eszközeik, gépeik idősek, ezért modernizálni kellene, és fontos lenne minél magasabb hozzáadott értékű termékeket előállítani, mert jelenleg az eladott áru 50 százaléka félkész termék, vagyis "nem tudják realizálni a magasabb árrést".

A cégvezető elmondta, hogy a válság előtt egy nagy modernizációs tervet készítettek, amelynek megvalósítása csak részben sikerült, és 2008 után felfüggesztették. Az 1-es nagyolvasztót korábban leállították, de szeretnék felújítani. A bontást már elvégezték, a rövidesen megkezdődő újjáépítéshez több mint kétmilliárd forint szükséges.

Megjegyezte, hogy a részvényesek kétkedve fogadták a felújítás tervét, mert Ukrajnában sokkal olcsóbban előállítható a buga (a hengerelt acél készáru alapanyaga). Úgy vélte, szimplán közgazdasági oldalról nézve teljesen le kellene állítani a folyékony fázist Dunaújvárosban, s a tulajdonosokat szociális megfontolások is vezették, amikor az a döntés született, hogy azt fenntartják. Az 1-es kohó felújítása 2014 első negyedévében fejeződik be, utána döntik el, hogy egy- vagy kétkohós működés lesz-e a Dunaferrnél - mondta.

Jevgenyij Tankilevics hangsúlyozta, hogy a hideg- és meleghengermű esetében tízmilliárd forint kell az elkezdett projektek befejezéséhez, az európai versenytársak minőségi és termelékenységi szintjének eléréséhez azonban 50 milliárd forintra lenne szükség.