Jöhettek volna előbb, de azért nem hülyék

2013.08.28. 22:39

Jelentősen megváltozik idén a Magyarországon működő elektrotechnikai cikkeket árusító webáruházak közötti verseny: nemcsak a MediaMarkt indította el webboltját a közelmúltban, de rövidesen az Amazon is megérkezik a magyar piacra. Lehet-e keresnivalójuk új szereplőknek a magyar webáruházak között, és kell-e félniük a már működő cégeknek az új versenytársaktól?

Országszerte a MediaMarkt WWWÉGRE!!! szlogenjétől piroslanak a hirdetőtáblák, ezzel reklámozza Európa legnagyobb elektrotechnikai áruháza, hogy Magyarországon is megnyitotta webboltját. A mottó ez esetben különösen indokolt, a német mamutcég ugyanis több más országban már sokkal korábban elindította az internetes értékesítést. Magyarországon a MediaMarkt új szolgáltatásával egy már gördülékenyen működő piacra lép, ahol nemcsak stabil lábakon álló versenytársakkal találja szemben magát, de rövidesen újabb és keményebb kihívói is lesznek.

Jobb később, mint soha?

„A MediaMarkt késői belépőnek számít a műszaki cikkek online értékesítésében itthon, és nagy dobásokkal kellene operálnia, hogy érdemben piacot szerezhessen. Ez azonban egyelőre nem látszik” – mondja Kis Ervin Egon, a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Közhasznú Egyesület elnöke. Szerinte az online és offline értékesítés üzleti logikája annyira eltérő, hogy a MediaMarkt óriási tapasztalata sem garancia a sikerre. Az viszont nagy erőssége lehet a cégnek, hogy országos bolthálózattal rendelkezik.

A MediaMarkt a késői indulással kapcsolatban csak annyit mond: bár valóban indokolt lett volna korábban lépni, a magyar boltnyitás is nemzetközi stratégia és ütemterv része, így nem jöhettek hamarabb. Emellett valószínűleg közrejátszhatott a késében az is, hogy a magyarországi Saturn-üzleteket csak nemrég vette át a MediaMarkt (a két áruházláncnak ugyanaz a holding a tulajdonosa), ugyanis a webáruházi működéshez nagyfokú centralizáció szükséges.

Szűkülhet az offline értékesítés

A MediaMarkt azonban így sem tekinthető igazán centralizált vállalatnak, ez pedig könnyen a webáruház sikerének akadályává válhat. Az egyes üzletek továbbra is külön vállalkozásokként működnek, a kívánt eredményeket külön-külön kell hozniuk, és meglepő módon a beszerzés is részben külön folyik. Sőt még az ármegállapításban is volt némi szabadságuk. Működő webáruházzal természetesen az árpolitika is egységesül, és itt jön a nagy kérdés: azonos árakon vajon nem lesz mindenkinek kényelmesebb otthonról vásárolni, mint bevánszorogni a legközelebbi üzletbe? Dehogynem.

Épp ezért „komoly kihívás lesz olyan üzletstratégiát alkotni, ami nem elsorvasztja az offline forgalmat, hanem húzza” – mondja Barta Levente az Olympus mintaboltjának és márkaszervizének vezetője. Szerinte ezt a célt szolgálhatja például a neten megvásárolt áruk személyes átvételének ösztönzése, de bármit is csinál a MediaMarkt, nagy esély van arra, hogy a webáruházzal az offline értékesítés szűkülni fog, a kisebb vidéki üzleteknek gondot okozva.

Már nem elég egy jó akció

A MediaMarkt üzleteiben eddig gyakran alkalmazott modell, miszerint egy komoly akcióval becsábítják a vevőket az üzletbe, ahol aztán a behúzó termékeken kívül mást is vásárolnak, az interneten nem működik igazán.

Ennek áthidalásában a cég segítségére lehet, hogy az online kereskedelem célcsoportja gyorsan bővül az okostelefonokon keresztül, és így a MediaMarkt akár továbbra is számíthat behúzó termékeire, bár nem pont úgy, ahogy az offline értékesítésnél. „Ha be tudja vonzani a villamoson utazó, az üzlet mellett éppen elhaladó potenciális vevőit egy-egy pendrive-ra, azzal nagyot nyerhet” – állítja Kis Ervin Egon.

Aki most ül a trónon

A műszaki cikkek online piacát Magyarországon az Extreme Digital vezeti, amely évtizedes tapasztalattal, és megfelelően kiépített logisztikával rendelkezik. Az internetes megrendelés iránt nyitott vásárlók számára az Extreme Digital és néhány további hasonló üzlet ma az etalon, és az is jellemző erre a csoportra, hogy áru-összehasonlító oldalakról kiindulva jutnak el a vásárlásig. Az ő számukra ebben a speciális virtuális környezetben a MediaMarkt kevésbé számít erős márkának.

Ennek megfelelően a piacvezető Extreme Digital ügyvezető igazgatója, Várkonyi Balázs nem is tart túlzottan az új kihívótól. „A legutóbbi kimutatások szerint a kereskedelemben az online ügyletek részaránya jelenleg 2,7 százalékos – így Várkonyi –, ahogyan a piac most áll, úgy tűnik, ez növekedni fog. Ha ez a 3 százalék körüli érték 5, 6, 7 vagy 8 százalékra nő, akkor bőven elfér mellettünk a MediaMarkt is.”

Az online piacban rejlő lehetőségekről egyébként az is tanúskodik, hogy jelenleg is sorra nyílnak az ilyen-olyan webboltok, újabban például az Ujjé nevű webáruház hirdetéseibe könnyű belefutni.

Mindig van egy nagyobb hal

A lehetőségeket azonban nem csak a MediaMarkt vette észre: hamarosan az Amazon is megérkezik Magyarországra. (Nem véletlenül egyesült nemrég a Libri és a ShopLine is.) Csak összehasonlításképp: az Extreme Digital egyszerű webshopként indult, a MediaMarkt most a világ második legnagyobb elektrotechnikai áruházaként kezdi meg az itthoni online értékesítést, az Amazon.com viszont a világ elsőszámú webáruháza, többmilliárd dolláros forgalommal és felfoghatatlanul nagy árukínálattal.