6 százalékos megugrással indította a mai kereskedést a francia Carrefour részvénye, ugyanis a ma reggel megjelenő gyorsjelentésében a profitabilitás javulásáról számolt be a világ második számú élelmiszer kiskereskedelmi áruházlánca. Ezzel gyakorlatilag visszaigazolódni látszik a tavaly júniusban kinevezett új vezér startégiája, amit már nagyon vártak a befektetők, hiszen a társaság profitabilitása nem csak, hogy történelmi mélységbe süllyedt az elmúlt években, de ráadásul az európai szektortársakhoz képest is igen gyenge képet fest.

Feltámadt a francia piac

Ma reggel piacnyitás előtt tette közzé első féléves jelentését a világ második legnagyobb élelmiszer kiskereskedelmi áruházlánca, a Carrefour. Az elemzőket elsősorban a tisztított üzemi eredmény érdekelte, amely terén szinte egy az egyben teljesítette a várakozást a francia cég, ugyanis a várt 767 millió eurós nyereséggel szemben 766 milliós profitról számolt be. Mindez 4,9 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi 730 millió eurós eredményt.

A Carrefour régióit tekintve sokat köszönhet hazai piacának, ugyanis Franciaországban 75 százalékos bővülést mutatott fel a tisztított üzemi eredmény terén, aminek már közel 60 százalékát adta. A feltámadásban nagy szerep volt az új stratégiának, ami nagyobb hatalmat adott az áruházak vezetőinek, illetve versenyképesebb áraival könnyebben szállhat szembe vetélytársaival.

Ezzel szemben a többi régió nem teljesített túl fényesen, az egyéb európai országok 76, Ázsia, 13, Latin-Amerika pedig 6 százalékos visszaesést produkált. Európát elsősorban Olaszország gyengélkedése húzta le, míg Ázsiában a kínai terjeszkedés emésztette fel a profit jelentős részét. A latin-amerikai eróziót a helyi devizák, a brazil real és az argentin peso euróval szembeni kedvezőtlen alakulása okozta.

Forrás: Origo

A nettó profit terén is jól teljesített a Carrefour az első félévben, ugyanis a 902 millió eurós nyereség jócskán meghaladja a bázisban teljesített 3 milliót. Ezen kívül még a nettó adósságállományt érdemes kiemelni, amely a tavalyi 9,6 milliárd euróról júniusra 5,9 milliárd euróra apadt.

Valami megmozdult, javult a profitabilitás
 
Ráadásul a profitabilitás javulása is megindult, hiszen a tavalyi első félév 2 százalékos tisztított üzemi eredményhányada után idén eddig 2,1 százalékos margint ért el a Carrefour. Azaz a tavaly júniusban kinevezett új vezérigazgató, Georges Plassat egyelőre visszaigazolni látszik a hozzá fűzött reményeket, és emelkedő pályára állította a profit alakulását. Az ebben rejlő potenciálra nemrégiben az Investor.hu hasábjain is felhívtuk a figyelmet.

Az üzemi szintű profitabiltás javulását nagyban segítette, hogy talpra áltt a francia piac, ahol a margin közel duplázódott, ráadásul a 2,8 százalékos érték megközelítette az eddig legjövedelmezőbbnek bizonyuló latin-amerikai és ázsiai piacokat. Az egyéb európai országok nyereségessége azonban komoly visszatartó erő volt, hiszen az üzemi eredményhányada negyedelődött, 0,4 százalékra esett vissza.

Forrás: Origo

A célok nem változtak a korábban megfogalmazottakhoz képest, a decentralizáció mellett komoly hangsúlyt kap a francia piac, de a fejlődő piaci terjeszkedés is előtérben marad. A menedzsment várakozásai szerint reálisnak tűnik az elemzők által egész évre várt 2,185 millió eurós nyereség teljesítése. Ehhez azonban az is kell, hogy a latin-amerikai devizák ne értékelődjenek le tovább.

Kisebb rali a Carrefour piacán

Az elemzők mellett a befektetők is optimistán értékelik, hogy Georges Plassat vezérigazgató stratégiája visszaigazolódni látszik, és beindult a profitabilitás javulása. A Carrefour árfolyama ennek köszönhetően ma reggel 6 százalékos plusszal nyitott, és ismét 24 euró fölé került az árfolyam. Bár azóta kissé visszacsúszott a papír, de továbbra is 24 euró közelében tartózkodik. Ha kitart a lendület, akkor már csak a 24,4 eurós szinttel kell szembe néznie, márpedig ennek legyűrése esetén akár a 29 eurós szinteket is megközelítheti a Carrefour.

A Carrefour árfolyama (Párizs)