Ha keményen dolgoznak, nem lesz idejük meghalni

Oszamu Szuzuki, a Suzuki Motor Corporation elnök-vezérigazgatója, interjú
Vágólapra másolva!
Szuzuki Oszamu, a Suzuki 83 éves nagyfőnöke még fiatalnak érzi magát, és folyton azt lesi, hol lehetne spórolni. A gyárait rendszeresen végiglátogató elnök Orbán Viktornak is szokott titkos tanácsokat adni, nekünk pedig elárulta a hosszú élet titkát, és hogy milyen lesz a jövő autója. Interjú.
Vágólapra másolva!

Utoljára a három évvel ezelőtti látogatása kapott hasonló nyilvánosságot Magyarországon. Mit tapasztalt azóta? Fejlődött a magyar gazdaság, kilábalt már a válságból az autópiac?

Hadd kezdjem távolabbról, mert a magyar piac nagyon pici, viszont az itteni Suzuki egész Európába szállít. Korábban négy nagy piacunk volt, Európa, Japán, Ázsia és Amerika, de az utóbbiról tavaly kivonultunk. Maradt tehát három nagy piac, amelyek közül Európa van a legnehezebb helyzetben. A 2007-es Lehman-csődöt és az azt követő gazdasági válságot Európa még mindig nem heverte ki, de nagyon várjuk, hogy magához térjen. A magyar Suzuki szempontjából létfontosságú az európai piac, hiszen ezen a kontinensen az esztergomi az egyetlen gyárunk. Amíg pedig Európa nem lábal ki, addig globális bázissá fejlesztjük az itteni céget, ahonnan Afrikába és a Közel-Keletre szállíthatunk.

Attól nem kell tartani, hogy Európa mégsem áll talpra, és hasonló döntést kell hozniuk, mint tavaly Amerikában? Feladni a kontinenst, és pusztán Ázsiára koncentrálni?

Nem, ez határozottan nem fordulhat elő, és nem szeretném, ha bárki hasonlónak érezné az amerikai és az európai helyzetet. A Suzuki specialitása, hogy kisméretű autókat gyárt. Amerikában még mindig nagy karosszériákban gondolkoznak, Ázsiában, Japánban és Európában viszont nem erre van igény. Itt kellenek a Suzuki kis autói, kisebbek a távolságok, szűkebbek az utak, nincs annyi hely, Ázsia és Európa ebből a szempontból nagyon hasonló, ismerjük az európaiak igényeit.

Szuzuki Oszamu, a Suzuki Motor Corporation elnök-vezérigazgatója Fotó: Hajdú D. András - Origo

Ön meglehetősen fukar cégvezető hírében áll, aki egy-egy gyárlátogatása után hosszú listát ír össze arról, hol lehetne még spórolni. Mit látott Esztergomban? Van pazarlás?

Ó igen, lehetne még spórolni. Tudja, kis autóról van szó. A Suzuki-gyár motorkerékpár-gyártással indult, annak idején különösen fontos volt, hogy fukarok legyünk, hogy minél kisebb és könnyebb legyen a motor. Az autóknál is erre törekszünk, és most ott tartunk, hogy Japánban a Suzuki gyártja a legkisebb fogyasztású autókat. 33 kilométert futnak 1 liter benzinnel. De ne értsen félre, én egyszerűen csak a normál gyakorlatot figyelem. Azt keresem, hogy az autó hogyan lehetne még könnyebb és olcsóbb.

Lehet ezt még fokozni? Mi a jövő autója ön szerint? A hibrid, az elektromos autók vagy valami más?

Az üzemanyagcellás autóké a jövő. (Erről a technológiáról itt olvashat bővebben.)

Ezekkel a fejlesztésekkel hogy haladnak?

Erről nem beszélhetek.

Fotó: Hajdú D. András - Origo

És azt elárulja, hogy a japán jegybank mennyit segít manapság a Suzukinak? A jen gyengítésén sokat nyerhettek az utóbbi hónapokban.

Erre csak annyit mondanék, hogy a japán jen messze túl erős volt már. Ahhoz képest, hogy korábban 160 jenért adtak egy eurót, az elmúlt években már csak 90 jent kellett fizetni érte, annyira megerősödött a japán valuta. Most 130 jenbe kerül az euró, ez a normális, ennek örülünk.

Hadd kérdezzek egy személyeset! Azt mondta korábban, sehol sincs az megírva, hogy az embernek meddig kell dolgoznia. Most 83 éves, láthatóan jól bírja a tempót, de néha elgondolkozik azért az utódláson? Lesz, akinek átadhatja a stafétabotot?

Manapság az a szakértők véleménye, hogy az emberi szervezetet 120 évre tervezték. Japánban a háború előtt 50 évig élt a legtöbb ember. Most már nagyon sok a 100 éves ember, és a japánok 70 százaléka megéri a 70 éves kort. Ami tehát régen 50 év volt, az ma 70, és ha ebből indulok ki, akkor az én 83 évem régen 56-nak felelt volna meg; fiatal vagyok. És tartsák észben maguk is: ha keményen dolgoznak, nem lesz idejük meghalni. Tessék sokat dolgozni, és nem szabad téves útra térni!

Szuzuki Oszamu

1930-ban született, és 28 évesen kezdett a Suzuki-gyárban dolgozni, ahol végigjárta a ranglétrát, majd 1978-ban a cég elnöke lett. Nem rokona az alapító Szuzuki Micsiónak, de felvehette a család vezetéknevét, amikor elvette feleségül az alapító unokáját. Ez gyakori szokás Japánban, akkor, ha a családnak nincsen fiú örököse - Szuzuki Micsiónak három lánya volt és több lány unokája. Szuzuki Oszamu az autóipar nagy veteránjának számít, aki még most is évente végiglátogatja az összes Suzuki-gyárat a világban, és keményen kézben tartja a globális cégbirodalom működését. A részletekre és a hatékonyságra nagyon érzékeny, általában hosszú listákat küld a helyi menedzsmentnek, hogy hol fogják meg a költségeket. Volt már rá példa, hogy azt javasolta, az üzleti utakra ne a közvetlen járattal, hanem több vasúti átszállással utazzanak a japán vezetők, mert így megtakaríthatnak akár 2-3 eurónak megfelelő útiköltséget is. Most az új Suzuki SX4 S-cross modell bemutatójára érkezett Esztergomba, ahol Orbán Viktorral együtt vezették az autót, és az is kiderült, hogy a magyar miniszterelnök titkos tanácsokat szokott kérni a Suzuki elnökétől.