10 Dolog, ami nélkül soha nem fogsz sikeres céget gründolni

csúcsbankárok prémiumjai, bankárfizetések, London pénzügyi negyede, Canary Wharf
Vágólapra másolva!
Ezeket a dolgokat kell mindenképpen megtenned (vagy éppen hogy elkerülnöd), ha azt szeretnéd, hogy az új céged sikeres legyen.
Vágólapra másolva!

Ezer érv szól amellett, hogy vállalkozni kezdj. A főnököd, aki minden második nap felidegesít, a szomszédod sikerei, és a törtfehér Audi, amit a múlt héten vett. Nem is beszélve a szüleidről, akik folyamatosan azzal traktálnak, hogy „bezzeg ha az ő idejükben ennyi lehetőség lett volna…”.

Tény, hogy a nagyobb kockázat mellett a nagyobb lehetőségek is vállalkozásban rejlenek. Míg azonban sokan misztikus körülményeknek vagy éppen a szerencsének tudják be, hogy egyes vállalkozások sikeresek lesznek, míg mások a tönk szélére kerülnek – hogy azokról, akik egy lépéssel még tovább jutnak, már ne is beszéljünk –, addig a legtöbb siker vagy kudarc meglepően pontosan előre is látható.

Tíz dolog, ami nélkül soha nem fogsz sikeres vállalkozást indítani.

Az alábbiakban összeszedtünk tíz olyan dolgot, amiket mindenképpen meg kell lépned (vagy pont hogy mindenképpen el kell kerülnöd), ha a sikeres vállalkozók közé szeretnél tartozni.

Teszteld a termékedet!

Az teljesen természetes, hogy te szerelmes vagy a saját ötletedbe, termékedbe, szolgáltatásodba. Egyáltalán nem kell szégyenkezned emiatt, csak jó, ha tudod, hogy az üzleti sikerhez ez kevés lesz. Mielőtt komoly munkát ölsz a cégedbe, mindenképpen fontos, hogy egy megfelelően objektív közönségen (a nagyszülőket kihagyhatod) teszteld is ötletet.

Persze nem mindenkinek van pénze fókuszcsoportos piackutatásra. Rakd ki az ötleted a Facebookra, kérj véleményt az ismerőseidtől, az ismerőseid ismerőseitől, és lehetőség szerint olyanoktól is, akik már közelről is láttak induló vállalkozást.

Ha minden kötél szakad, gondold végig, kik azok a barátaid, akik a legkíméletlenebbül szokták kritizálni az új párodat. Na, ők kellenek neked!

Ne feltételezd, hogy az emberek majd egyszerűen megtalálnak téged!

Már csak azért se, mert nem fognak. Soha nem volt még ennyire könnyű új vállalkozást indítani, ebből azonban egyenesen következik, hogy soha nem indítottak még ennyi új vállalkozást. A vásárlók pedig – szegények, mindenki az ő pénzüket akarja – soha nem voltak még kénytelenek ekkora zajban tájékozódni.

Mielőtt piacra lépsz, pontosan tervezd meg, hogy a te vásárlóid majd honnan fogják megtudni, hogy a világon vagy – és mi fogja őket rábírni arra, hogy tudomást vegyenek erről.

Tegyél félre pénzt a marketingre!

Vannak költségei a cégalapításnak, a termékfejlesztésnek, ki kell bérelni egy irodát, amit fel kell szerelni számítógéppel, telefonnal, szélessávú internettel. Miért, miért, miért van az, hogy egy induló vállalkozás költségi közül a legtöbben egyszerűen kifelejtik a marketinget?

„Most egyelőre legyen tökéletes a termék, aztán majd utána kezdjük el reklámozni”

„Majd reklámozunk, ha már majd lesz bevételünk.”

Halló, itt a valóság beszél! Ha nem kezded el reklámozni a termékedet, soha nem lesz bevételed!

Hallgass a vásárlóidra!

Készülj fel a legrosszabbra: a vásárlódnak nem fog annyira tetszeni a terméked, mint amennyire neked tetszik. Venni fogja a bátorságot, és kritizálni fog. Hidd el, először szembesülni ezzel sokkal nehezebb, mint előzetesen gondolnád.

Fontos, hogy ne sértődj meg, hanem őszintén hallgass a vásárlói visszajelzésekre! Tekintsd ezeket a visszajelzéseket úgy, mintha egy olyan tanácsadótól kapnád, aki még neked fizet, hogy tanácsot adhasson.

Ne akarj egyszerre mindent!

Túl nagy a kísértés, tudom. Amikor céget alapítasz, szükségszerűen az jár a fejedben, hogy egy felhőkarcoló legfelső emeletén ülsz a kétszáz négyzetméteres irodádban, és miközben a várost bevilágítja az épület tetején lévő cégér (amire természetesen a neved van felírva), csendben azon töröd a fejed, hogy mekkora móka lesz átvenni a világuralmat.

A rossz hír, hogy kevesen kezdik Christian Grey-ként vagy Tony Starkként. Sokkal jobban jársz, ha először megpróbálsz kicsiben gondolkozni, és emberi léptékkel mérni a sikereidet (esetleg a kudarcaidat).

Nem tudom megállni, hogy negatív példaként felhozzak egy magyar légitársaságot, ami ugyan még egyetlen utast sem szállított, de máris tervezi, hogy étolajjal, szilvalekvárral, liszttel meg ki tudja még, mivel lép majd hirtelen piacra.

Ha neked számít, hogy bárki is komolyan vesz-e, viselkedj ehhez méltóan!

Stabil alapokra építkezz!

„Ha majd odaérünk a hídhoz, átmegyünk rajta!”

Persze, nem tudhatsz mindent előre, és fel kell készülnöd arra, hogy rugalmasan alkalmazkodj a piaci visszajelzésekhez, a környezet változásaihoz vagy éppen a konkurenciád lépéseihez.

De még egy szaxofon-szóló is csak úgy tud jó lenni, ha közben a ritmusszekció stabilan hozza az egyeket. A stabil alap az, ami megkülönbözteti a kreatív improvizációt a káosztól. Enélkül nem alkalmazkodni, hanem össze-vissza kapkodni fogsz csak.

Találd ki pontosan, hogy mivel fog foglalkozni a vállalkozásod, és teremtsd meg annak a feltételeit, hogy ezt megtehesse. Amíg ezek a feltételek nem adottak, minden más erőfeszítésed teljesen felesleges.

Olyan üzleti modellt találj ki, ami profitot termel!

Oké, ez talán magától értetődőnek tűnik: megveszed a terméket olcsón, eladod drágán, a kettő közötti különbségből fedezed a költségeidet, a maradék pedig a tiéd.

Mégis meglepődnél, ha tudnád, hány olyan vállalkozás van a piacon, ami még elméletben sem termel profitot.

Például azért, mert nem tartják megfelelően számon, hogy milyen költségek merülnek fel a működésük során. Vagy azért, mert nem tudják olyan áron eladni a termékeiket vagy szolgáltatásaikat, ami után hasznuk maradna. Vagy azért, mert egyáltalán nem tudják eladni a termékeiket, hiába olyan a listaára, amiből könnyedén meggazdagodhatnának.

Az, hogy a céged papíron jól működik, még nem jelenti azt, hogy a valóságban is jól fog. Az viszont, ha papíron sem működik jól, garancia arra, hogy a valóságban is tönkre megy majd.

Ne add fel!

A statisztikák szerint átlagosan hatévi kemény munkába kerül, hogy egyik napról a másikra sikeressé válj.

Az első pillanattól kezdve nyilvánvaló lehet, hogy a vállalkozás során lesznek buktatók, lesznek kudarcok, és nem fog minden úgy működni, ahogy eredetileg tervezted.

A legtöbb induló vállalkozás például végül kicsit mással foglalkozik és kicsit más modellben működik, mire beindul, mint ahogy azt eredetileg kitalálták.

Ehhez azonban az kell, hogy legyen erőd kitartani, újragondolni, és ha szükséges újrakezdeni.

Ne légy irigy a tudásodra!

Tudom, kemény munkával, a saját károdból tanulva, költséget és energiát nem kímélve szerezted meg a tapasztalataidat, hát majd bolond lennél továbbadni őket. Persze, hogy valaki simán felépítse a konkurenciádat, és kiszorítson a piacról?

Talán ellentmond az ösztönös megérzéseknek, de a tapasztalat ennek az ellenkezőjét mutatja. Gyönyörű példákat tudunk felhozni arra, amikor a nehezen megszerzett tudás átadása nemcsak emberileg jó cselekedet, hanem konkrétan pénzben is megéri.

A szakmai elismertség, pozitív reputáció, ingyen reklám és lelkes, lojális rajongótábor (és vásárlói bázis) csak néhány dolog, amit elérhetsz, ha önzetlenül bánsz a megszerzett tudásoddal, és úgy döntesz, hogy hajlandó vagy mások segítségére is felhasználni.

Ne tölts napi 12 órát a cégeddel!

Nyilván most, hogy vállalkozó lettél, teljesen másképpen tekintesz a világra. De ha ezért cserébe teljesen feladod a magánéletedet, annak aligha lesz jó vége.

Tudnod kell, hogy az üzlet beindításával gyakorlatilag végtelen mennyiségű munkát vállalsz magadra, de meg kell tanulnod azt is, hogy a munka megvár. Pláne, hogy senki nem fogja elvégezni helyetted.

A legtöbben ott rontják el, hogy rettenetesen túlvállalják magukat, amitől kimerültek lesznek, amitől kiégnek, aminek aztán a hatékonyságuk és a munkájuk minősége látja a kárát. Ezután már csak idő kérdése, hogy a sikerek, később pedig a vásárlók is elmaradjanak. Olyan negatív spirál ez, amibe biztosan nem akarsz belekerülni.