Rábólintott a csődbíróság az amerikai légiipar megafúziójára
Újabb magas rangú helyről kapott támogatást az a fúzió, amely a világ legnagyobb légitársaságát hozná létre. Ugyanis a Manhattani csődbíróság kvázi rábólintott az American Airlines és a US Airways összeolvadására. A bíróság elfogadta az American Airlines anyavállalatának, az AMR Corp.-nak azt a tervét, amivel a csődvédelem alól vezetnék ki a céget, ebben pedig szerepel a US Airways-zel való egyesülés.
A bíróság ellenben elmeszelte azt a részét a beadványnak, hogy a távozó AMR-vezér 20 millió dolláros végkielégítést kapjon. Sean H. Lane bíró ezzel szeretett volna üzenni a többi vállalatnak, amelyek csődvédelem alatt állnak, hogy azok ne adjanak bónuszokat és egyéb extra kifizetéseket vezetőiknek. Ezt egyébként Tom Horton a cég vezérigazgatója is elfogadta.
Így már egyedül "csak" az igazságügyi minisztérium bírósági keresete áll az ügylet megvalósításának hátterében. Még augusztus közepén adott be trösztellenes keresetet a minisztérium, mondván, ha megvalósulna a fúzió, akkor azzal lényegesen csökkenne a verseny, az utasoknak pedig magasabb jegyárakkal kellene szembenézniük.
Ellenben az légitársaságok szerint ezzel nagy költséget tudnának megtakarítani, ráadásul nemhogy elnyomnák a verseny, hanem éppen hogy ellensúlyozni tudnák a United Continental és a Delta Air Lines dominanciáját.
Zuhanórepülésbe küldte a minisztérium az egész szektort
A minisztérium lépése derült égből villámcsapásként érte az egész szektort, aminek hatására az összes amerikai légitársaság részvényárfolyama óriási zuhanásba kezdett. Természetesen a legnagyobb mértékű esést az ügylet két résztvevője szenvedte el, az AMR brutális mértékű 45 százalékos szabadesést mutatott be, de a US Airways is 13 százalékos mínuszt könyvelt el. A befektetőket azért lepte meg ennyire a lépés, mivel az elmúlt 5 évben hat veszteséges légitársaság fúzióját is engedélyezték, hogy ezáltal másszanak ki a gödörből.
Az AMR Corp. árfolyama (NYSE)
A US Airways árfolyama (NYSE)
Nagy szüksége lenne a fúzióra az American Airlinesnak
Az American Airlinesnak azért ilyen fontos az egyesülés, mert erre építette fel az egész reorganizációs tervét, amivel kiléphetne a csődvédelem alól, amiért még 2011 végén folyamodott. Emiatt augusztus végén a társagának el kellett halasztani repülőgép vásárlásait, mivel azt nem tudja finanszírozni.
A csődből kivezető terv jelenlegi változata szerint a hitelezőket teljes egészében kifizetnék, és a jelenlegi AMR részvényesei, nem biztosított hitelezői, a szakszervezetek és bizonyos dolgozói kapnák meg a közös cég 72 százalékát, míg a maradék rész a US Airways jelenlegi részvényeseié lenne.
A trösztellenes tárgyalás november 25-én fog elkezdődni, de az egyelőre kérdéses meddig húzódik majd el. Bár az American Airlines és a US Airways fúziós szerződésében van egy olyan feltétel, hogy amennyiben december 17-ig nem kapja meg a felügyelet engedélyét az összeolvadás, bármelyik fél elállhat az ügylettől. Bár az ügyet ismerő források szerint a felek ezt a határidőt kitolnák, ha addig nem születik döntés a bíróságon.