Megszelídül a Ryanair

Vágólapra másolva!
Stratégia módosításra kényszerítheti a Ryanairt a szeptember eleji profit warning. A fapados légitársaság ugyanis egyre inkább utasai kedvében próbál majd járni, és el szeretne szakadni eddigi puritán megközelítésmódjától, amivel csakis a költséghatékonyságra törekedett, legalábbis erre lehet következtetni O'Leary szavaiból. Erre pedig szüksége is van a cégnek, hiszen nagy kihívások elé néz, elsősorban legnagyobb riválisa az esayJet felől.
Vágólapra másolva!

Az utason a hangsúly

Egyre inkább utasai kedvében próbál járni a Ryanair, miután szeptember eleji profit warningja figyelmeztethette a társaságot, hogy nem magától értetődő a folyamatos növekedés, és talán felül kellene vizsgálni a stratégiát.

Európa legnagyobb fapados légitársasága korábban arról volt híres, hogy mindent a költséghatékonyságnak rendelnek alá. A vezérigazgató, Michael O’Leary pedig olyan ötletekkel is borzolta a kedélyeket, mint az állójegyek esetleges bevezetése, vagy a wc-használat fizetővé tétele a járatokon, amikből persze nem lett semmi.

Forrás: Investor.hu

A cég most akár újraértelmezheti eddigi puritán megközelítését, amivel a legolcsóbb jegyárakat tudta szolgáltatni az európai utakon, magához édesgetve ezzel az alacsony árra fókuszáló utasokat. Bár a hagyományos európai légitársaságok, mint a Lufthansa vagy az Air France-KLM még továbbra is inkább szenvednek, addig a British Airways anyavállalata, az IAG már jobb teljesítményt mutat, és fapados szárnyával, a Vuelinggel pedig a Ryanairt is nagyobb kihívások elé állíthatja.

Nagy a verseny

Idén áprilisban vette meg az IAG a Vuelinget több mint 120 millió dollárért, a spanyol fapados cég pedig 27 millió euróval járult hozzá az IAG második negyedéves működési profitjához, pedig a megelőző két negyedévben még veszteséget ért el a társaság ezen a soron.

Kedden O’Leary is úgy nyilatkozott a londoni World Low Cost Airlines kongresszusán, hogy jó kilátásai vannak a Vuelingnek, mivel az IAG nem törekedett a teljes beolvasztásra, hanem például meghagyta a cég saját kultúráját. Emellett legfőbb vetélytársa, az esayJet felől is hatalmas a nyomás.

O’Leary is elismerte, hogy az easyJet weboldala sokkal jobb, egyszerűbb a jegyfoglalás és például az ügyfelek vásárlási szokásaikat vizsgáló és arról adatokat gyűjtő rendszere is hatékonyabban működik, ez pedig a jegyértékesítésekben is megmutatkozik. Így a Ryanairnek is le kell egyszerűsítenie a foglalási procedúrát, mondta el O’Leary.

Emellett az ír fapadosnál tervezik, hogy a későbbiekben utazási irodákon keresztül is értékesítenének jegyeket, ezzel a Ryanair is belépne egy olyan területre, ahol az easyJet már korábban megjelent.

Erős az easyJet

Úgy tűnik, hogy az elmúlt időszakban az easyJet minden lépése jól sült el. Ugyanis a cég tavaly bevezette például az előzetes ülésfoglalás lehetőségét, természetesen plusz pénzért, ráadásul az üzleti utazókat is sikerült magához csábítania. Májustól indította a "gyorsított biztonsági sáv" (fast track security) szolgáltatását, a rugalmas jegyeket (flexi fare) vásárló ügyfelei számára, amely jegytípust már 2011 óta választhatnak az utasok.

Forrás: Investor.hu

Ezeket a jegyeket pedig jellemzően drágábban értékesíti a társaság, természetesen nagyobb profittal. Az üzleti és pénzügyi központok közötti járat-gyakoriságok növelésével szintén az üzletemberek kedvében akar járni. A második negyedéves eredményei és jövőbeli várakozásaik is azt mutatják, hogy a stratégia bejött. Nem csoda, hogy a részvény árfolyama óriási menetelésben van, a legjobb teljesítményt nyújtva az európai légitársaságok között.

Forrás: Investor.hu

Távolabbi területek felé kacsingat a Ryanair

A távolabbi tájakra is repülhetnek majd az utasok. Bár konkrét megállapodás még nincs, akár Izraelbe, Egyiptomba vagy észak-afrikai városokba is repülhet majd a cég, igaz azonban, hogy a következő 5 évben még leginkább Nyugat-Európára fókuszálnak majd a társaságnál, mondta el O’Leary.

Újra elhangzott az is, hogy a Ryanair szívesen repülne az USA-ba is, új márkanév alatt, de csak akkor, ha a szélestörzsű (hosszabb távú utakra használt) gépek ára csökken.

A Ryanair árfolyama idén július elejéig elképesztő teljesítményt mutatva, közel 60 százalékot szárnyalt, mindenkori csúcsokat meghódítva. Onnan viszont fokozatosan csorgott lefelé, majd a profit warningot követően a szeptember 4-ei kereskedésben egészen az április-májusban látott szintekig zuhant. Ott a 6 eurós szint és a 200 napos mozgóátlag is segített a részvényen, és azóta szépen kapaszkodik visszafelé.

Ha meg is valósulnak a társaságnál a változtatások, annak csak hosszabb időtávon lehet hatása, a szeptemberi profitwarning pedig fundamentális alapon nem ad okot a túl nagy bizakodásra a következő negyedévre vonatkozólag.

A Ryanair árfolyama (Dublin)

Forrás: Investor.hu