Az Ipsos 25 országban elkészített felmérése szerint javult az emberek véleménye a saját hazájuk gazdaságáról.

Az, hogy a nyár végén emelkedett a jellemző minősítés, az Ipsos az MTi-hez eljuttatott közleménye szerint az európai államok véleményjavulásának köszönhető, ám az is tény, hogy ezzel az értékkel nagyjából a 2010-es szintet értük el újra. Kijelenthető tehát, hogy a világ lakosságának gazdasági hangulata kisebb-nagyobb ingadozásokkal voltaképp négy éve stabil.

Az Ipsos havonta, 25 országban, 19 ezer ember véleménye alapján elkészített kutatásából kiderül, hogy Magyarországon 2013 január és április között a lakosság 6-8 százaléka véleményezte kedvezően a hazai gazdasági állapotokat, az év második harmadában pedig már 10-13 százaléknyian. Mindent egybevetve az elmúlt évek világhangulatát sokkal inkább egy vízszintes vonal illusztrálja, ami jól érzékelteti az emberek bizakodásának hiányát.

Ezen belül főként az európai országokban jellemző, hogy elégedettebbek vagyunk a gazdaság helyzetével. A skandináv államok lakói és a németek kiemelkedően pozitívak, itt nem is látunk olyan mértékű emelkedést, az inkább az angolokra és a belgákra jellemző. Nyári közérzeti mélypontot hagynak maguk mögött a lengyelek, az olaszok és a spanyolok, érdekes módon éppen e két mediterrán szereplő áll a lista végén. Lassan és fokozatosan nő az észak-amerikaiak elégedettsége: két évvel ezelőtt 15, egy éve 28, most 34 százalék tekinti rendben lévőnek az Egyesült Államok gazdasági teljesítményét.

A reményvesztés leginkább a latin-amerikai és a BRIC államokban érzékelhető. A mindkét kategóriában jelen lévő Brazília lakossága körében az országuk gazdaságával elégedettek aránya súlyosan, az év eleji 55-ről 28 százalékra csökkent, ahogy Argentínában, Kínában és Indiában is sokkal rosszabb most a helyi lakosok gazdasági közérzete.

A magyar gazdaságot 2010-ben átlagosan 8, 2011-ben és 2012-ben már csak 4 százalék értékelte sikeresnek. Aktuális eredményünk 11 százalék, ezzel Magyarországé a 25 országos rangsor 22. helyezése – tájékoztat az Ipsos.