Ez jusson eszedbe, mielőtt belevágsz

2013.10.01. 17:11

Aki elszánja magát és elindítja a saját, pici, nagyon kezdő vállalkozását, egészen biztosan izgalmas korszaknak néz elébe. A napja csupa pezsgés, lendület, robbanás. Mindenben meglátja az ötletet, a kreativitást, a lehetőséget. Találkozik tőkealapokkal, a net legpörgősebb témáival, új közösségekkel.

Sok a nehézség, még több a lehetőségForrás: Cséka György

Emellett biztosan nem naiv, tudja, kemény hónapoknak, talán éveknek néz elébe. Rendjén is van ez így, mindenki dolgozzon meg a sikeréért, úgy garantáltan édesebb. És közben nyugodtan gondoljon arra, ahogy a problémák, úgy a kapaszkodók is kirajzolódnak élesen. A startup-alapítás döccenőin más is túljutott már. Hát segíts magadon! Például így:

Légy lelkes

Egy forradalmárt a forradalom kezdetén csak úgy hevítenek az eszmék. Egy friss szerelmesnek szivárvány a világ. Egy újszülött édesapja csak reggel veszi észre, hogy a boldogságtól le sem feküdt. Így mennek a dolgok, ezt teszi az emberrel a varázslatos kezdet. A startupper is lázban ég, mert valóra vált az álma. Aztán beköszöntenek a feladatok. Biztos, hogy a cége létjogosultságáért nap mint nap megküzdeni sokkal megterhelőbb, mint bármelyik projekt bárhol, ahol eddig dolgozott – de hogy emellett maradjon annyira túlfűtött, mint egy eszmeharcos, mint egy rajongó szív, mint egy egynapos szülő? A válasz: igen. Startupot indítani ugyanis a megtévesztésig hasonlít e három lelkiállapotra: a startuppernek meg kell rengetnie egy jól ismert közeget, nagyon nagy érzelmek mozdulnak meg benne, és a vállalkozást erőteljesebben a sajátjának érzékeli, mint korábban bármit a szakmai életében. Nem szabad hagynia, hogy elsüllyedjen, elhamvadjon az, amiért kitalálta. Találja meg magában az eredeti lángolást. Minden áldott nap.

Brandingelj

A közösségi médiának köszönhetően ma jóval intimebb, sokkal összetettebb az ügyfél-vállalkozás-kapcsolatok hálója, mint akár tíz évvel ezelőtt. Abban a fázisban, amikor a startup még el sem indult, semmi sem lényegtelen, semmi nem apróság. Számít a stílus, számít a színvilág, és nagyon sokat számít a kommunikáció. Nincs recept, úgyis mindent a startup profilja dönt el: megfontolandó szempont az időzítés, a sebesség, a tegezés, a magázás, a megszólalások platformja, terjedelme, gyakorisága, a felhasználóbarát-jelleg, a tipográfia, a Facebook oldal, MINDEN. Ki kell tűnni a tömegből, támogatókat kell keresni. Bár ez titáni feladatnak tűnhet, nem az. Elég hozzá egyetlen kidolgozott részlet. Elég, ha egy olyan vonást talál a felhasználó, amely aztán újra meg újra eszébe jut. Az a szín, az a grafika, az a feature, az a betalált mondanivaló. Ez persze sok munka, macerás, de megtérül. Az emberek nemcsak akkor fognak hinni a termékben, ha azt adja, amit ígér, hanem akkor is, ha megtalálják benne a számukra szerethető pontot.

Fektess az online marketingbe

Sorok szerzőjének a nagyszüleit roppant bánatossá tette volna a következő mondat: az interneten kívül nincs élet. Ha úgy vesszük, tényleg benne rezeg finoman a világvégi hangulat, de gondoljunk arra, amit a válságtól tanultunk: ne azt nézzük, mitől foszt meg, hanem hogy mire ad lehetőséget. Az online kommunikáció nem embertelen. Ellenkezőleg, óriási potenciál a kapcsolatok kiteljesítésére és gazdagítására. A startupok hősnői és hősei egészen biztosan azt is tudják, hogy az online marketingnek semmi köze az úgynevezett Facebookozáshoz, és attól, hogy közösségi, egy kattintós-regisztrálós kampány még nem lesz ingyenes. A költségvetésnek valid eleme a keresőszó-optimalizálás, a PPC kampány, akár a hivatásos blogger alkalmazása. Ne sajnáljuk rá se a pénzt, se a profizmust. Különben ott maradunk a barkácsmegoldásainkkal, és még abban égünk be, amiben most akartuk megmutatni, hogy a legjobbak vagyunk.

Tisztázd a tulajdonosi viszonyokat

A kezdet kezdetén jó ötletnek tűnhet azonnal felosztani a céget. De a józanság talaján maradva és a szárnyaló sikerre kalkulálva egyaránt az a tapasztalati végkövetkeztetés, hogy nagyon precízen tisztázni kell a tulajdonviszonyokat az elején. Attól, hogy a startupodba egyelőre nem Indiából veszel fel programozót, attól, hogy a piac inkább tűnik elit klubnak, mint navigálható térképnek, hogy a befektető igényt tart a kontroll egy részére, hogy még nem tudni, beválnak-e a drágán beszerzett eszközök, hogy messze, nagyon messze az exit, a tulajdonosi viszonyoknak nem kell zavarosnak lenniük. Sőt. Egy tiszta helyzet mindig jól jön a nem túl tiszta helyzetekben. Amilyenből, legyünk magunkhoz őszinték, ki fog jutni.

Hasonló a hasonlónak örül – keresd őket

Jobbá tenni a világot – attól, hogy ezt a szlogent a woodstocki nemzedék lestoppolta, minden nagy kezdet előtt teljesen természetes gondolat. Minden vízió nagyra tör, mert ő arra van kalibrálva, ezzel párhuzamosan minden realista alapállás igyekszik felmérni, mennyire lesz nélkülözhetetlen a nagy ötlet a világnak. Bármelyik dominál is, a startupoló vegye körbe magát olyanokkal, akik hozzá hasonlóan lobognak. Azok, akik szemeznek a vállalkozóval, amint áll a fedélzeten, azok, akik fontolgatják, hogy felugranak mellé, már biztosan meggyőződtek a termékben rejlő potenciálról, hisznek benne, és valószínűleg érdemesnek tartják arra, hogy nagybecsű szakmai kapcsolataik elé tárják. Az a jövőkép, amelyhez könnyen kapcsolódik egy csapat, könnyen megizmosodik. A brainstorming mint vállalati metodika teljesen kiment a divatból, egyszerűen presztizsvesztett. De ha sok és sokféle tudás adódik össze, hamarabb kipattan az a bizonyos szikra. Abból még erdőtűz is lehet. És az ebben a környezetben kívánatos eredmény.

Légkör, kultúra, irányelvek – alakítsd ki

A hagyományosnak mondott munkahelyi struktúra világszerte sápad. Egyre nehezebb hitelesen képviselni, hogy a karót nyelt iroda működik hatékonyan. Egy közepes méretű vállalkozásnál, amely már legalább húsz embert foglalkoztat, a leggyakoribb eset egy kissé zavaros hibrid: elragadni a munkatársakat Vácra fagyizni csapatépítés címén igen, kilenctől fél hatigból engedni nem. Ez nem rossz kezdet, de azért egy-egy random laza vezetői döntés nem fogja ellensúlyozni az értelmetlenül merev szabályokat. A munkavégzés alapkritériumai valóban változatlanok az ezer évek alatt. Az azonban fontos, hogy a startupoló kellőképpen nézze felnőttnek azt, akivel együtt szeretne dolgozni. Találja meg azokat az embereket, akik épp oly fesztelenek a természetes munkaetikában, mint a természetes lazulásban, és a különbségben a kettő aktualitása között. Annak, akivel együtt dolgozik, legyen igénye, hogy keményen hajt, miután pedig ezt kipipálta, művelje ugyanilyen elszántan a könnyedséget. Mert a kreatív elme sokmindennel viccel, de a játékkal soha.

Értsd meg a vállalkozói alkatot

Mint az Alley Watch egyik cikke megjegyzi, a kezdő vállalkozásban olyan erős a stressz, hogy külön elnevezés is van rá: alapítószindróma. A kissé wichtigmacher kifejezés kapcsán a Harvard Business School egy tekintélyes pszichológusa, Alexander Zelaznick egyenesen robbanókavicsot dob a tóba: „Ahhoz, hogy a vállalkozói attitűdöt megértsük, előbb meg kell értenünk a fiatalkorú bűnöző lelki alkatát.” Talán némi megnyugvást nyújt gyorsan hozzáolvasni egy legendás angyal befektető, Ron Conway mondását: „Az első az ember, a második az ötlet, a harmadik a piaci részesedés.” Való igaz, a tőkealap-kezelő számára mindenek előtt a személy hordozza azt az absztrakt értéket, amelybe befektet. Valamint természetesen még mindig érvényes Roosevelt elnök híres aréna-hasonlata. A befektető a csapatot méri fel, a csapat szelleme a startupper, a startupper fanatizmusa, hite, hozzáállása így egyszerűen üzleti tényező.

Mit rajzol ki tehát a vállalkozó pszichológiai portréja? Mi adja a startup-konform alkatot? A szenvedély. A nagyravágyás. A félelem hiánya. A leleményesség. Hogy társas lény. Vezető alkat. Kompromisszumképes. Nyitott. Koncentrált. Kitartó. Elszánt. Helyén az önbizalma. Hisz a projektben. Hisz a csúcsban. Alázattal dolgozik. Megvan benne a tisztelet mások iránt. Akkor is, ha ezek a mások riválisai. Tűri az elutasítást. Nem ijed meg a kockázattól. Bírja az extrém stresszt. Átlátja, hogy ennyi pozitívum együtt talán még egy szent jellemében sem található meg. Hát verbuvál egy csapatot, és összeadják.

Tudd, minden kezdet nehéz

Vannak területek az életben, és egy magát valamire tartó, online üzleti magazin jellegzetesen ilyen, ahol a közhelyek használatáért deres jár és huszonöt. Mégis leírjuk most, amit mindenki tud, mert nem lehet elégszer elmondani: ahogy soha korábban, úgy korunkban sem könnyű ott járni, ahol a madár se. Lesznek hullámvölgyek, és a pezsgő hangulatért igenis meg kell dolgozni. De az elszántság mindig a szenvedélyből ered, az innovációhoz mindig a bátorság lesz a kulcs. Az élet pedig a bátrakat jutalmazza.