Kiesett a top 10 marketingeszköz köréből a sajtóhirdetés, ellenben előkelő helyet foglal el a Facebook Ad. Ez derül ki a Marketing Commando szeptemberi, nem reprezentatív felméréséből.

Az online kérdőívet a Marketing Commando hírlevelét olvasó és Facebook oldalát figyelemmel kísérő kis- és középvállalkozók töltötték ki idén szeptemberben. A felmérés 1098 fő válaszaira épült.

Még mindig divatos a Facebook

„A Facebook kiénekelte a sajtot a kisvállalatok szájából, és minden eddiginél eredményesebben vette rá őket, hogy hirdessenek. Ebben több tényező is szerepet játszott: a Facebook divatos, ugyanakkor olcsó és mérhető – ez már önmagában is vonzó. Emellett nem elhanyagolható a cégvezetőt érő közösségi hatás: a kisvállalkozó ugyanúgy fogyasztója, azaz nézője és olvasója a Facebooknak mint bárki más, és rendszeresen látja az övéhez hasonló cégek reklámjait” – mondta Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő, a felmérést végző Marketing Commando vezető tanácsadója.

Az idei felmérés jelentős változása, hogy a Facebook hirdetés az ötödik a tíz leggyakrabban használt marketingeszköz között. Szemben a tavalyi 22 százalékkal, 2013-ban a válaszadók 34 százaléka jelezte, hogy rendszeresen vásárol hirdetést a milliárdos közösségi oldalon. A Facebook Ad már alacsony ráfordítással is hatékony, lehet maximálni az összeget, és folyamatosan szem előtt van.

A leggyakoribb vállalkozói marketingeszköz négy év óta változatlanul a honlap: a cégek 78 százaléka használja, szinte ugyanannyian mint egy éve. A megkérdezett kisvállalkozások 59 százaléka használ Facebook oldalt, 45 százalékuk ajánlást és 36 százalékuk Google Adwords hirdetést. Ám míg 2009-ben a második helyen a sajtóhirdetés állt, tavaly és idén már a cég Facebook oldala az ezüstérmes a kkv-k körében. A top 10 listán szereplő lehetőségek közül 6 online megoldás: honlap, Facebook oldal, ajánlás, PPC hirdetés, kereső-optimalizálás, linképítés. És teljesen kiesett a pikszisből a kültéri plakát, a hűségprogram, a rádiós reklám, a direct mail, illetve minden, ami a nyomtatott sajtóra épül.

A sajtóhirdetéseknek annyi

A felmérés szerint a print hirdetés a kkv-k marketinges gondolkozásában teljesen a múlté. Különösen a kisebb, évi 50 millió forint árbevétel alatti vállalkozások használják a Facebook hirdetést kedvtelve. Ezt látszik alátámasztani az is, hogy a 200 millió forint éves árbevétel feletti vállalkozásoknál éppen fordítva van. Az ő top 10-ükbe bekerült a sajtóhirdetés, de a Facebook Ad nem.

A marketingtörténelem megismétli önmagát?

„Ahogyan az internet a marketinget, úgy demokratizálja a Facebook a hirdetést. Korábban az internet elterjedése elérhetővé tette a marketinget a kisvállalkozások számára. Ma, úgy tűnik, ugyanez történik: a Facebook révén még kisebb befektetéssel lehet eredményesen reklámozni, ami tömegesen teheti elérhetővé az online hirdetések használatát a kisvállalkozásoknak” – véli Wolf Gábor kisvállalati marketingszakértő.