A Nutella nem eladó

2013.10.17. 17:12

A svájci Nestlé az elmúlt két hónapban többször megkörnyékezte a Nutellát gyártó Ferrerót, hogy részben vagy egészben adja el neki a céget, de az olasz családi vállalkozás visszautasította az ajánlatot – írja a Financial Times három, az eseményeket közvetlenül követő forrásra hivatkozva.

A Nestlé szándéka az volt, hogy bővítse édességgyártó üzletágát, de „a Ferrero olyan, mint egy erődítmény, a tárgyalások nem is voltak igazán komolyak, mert a tulajdonosok kategorikusan jelezték, hogy a cég semmiképpen nem eladó”, mondta egy, a Ferrero családhoz közel álló vezető európai befektetési bankár.

Az olasz családi vállalkozást a ma 89 éves, a nyilvánosságtól kínosan tartózkodó Michele Ferrero alapította. Ő találta ki a Nutellát, amelyet szülővárosában, a piemonti Albában halmokban álló mogyoróból készített, és amelynek akkora sikere lett, hogy az alapító tulajdonos ma Olaszország leggazdagabb embere. A Ferrero központja ma is Albában van, de a vállalkozás már nemcsak Nutellát gyárt, övék a Kinder, a Mon Cheri, a Ferrero Rocher és a Tic Tac is.

Ezekkel a márkákkal a globális édesipari bizniszből nyolcszázalékos része van a Ferrerónak, szemben a svájci Nestlé 12 százalékos arányával. Ha a két cég fuzionálna, akkor egy csapásra a világ legnagyobb édesipari társasága jönne létre, lehagyva a Marst és a Mondelezt is.

A jelek szerint ez most nem fog bekövetkezni, mert a céget ismerők szerint erős a szándék, hogy a Ferrero családi kézben maradjon. Ez annak ellenére így van, hogy a cég működtetéséért és a napi döntésekért már nem a 89 éves alapító felel, hanem, vezérigazgatóként a kisebbik fia, Giovanni Ferrero. Az utódlás kérdése pár évvel ezelőtt komoly aggályként merült fel, főleg az után, hogy az elsőszülött fiú, Pietro Ferrero biciklis balesetben meghalt. Ez 2011-ben történt, akkor már ő vitte a céget, és éppen egy üzleti úton volt Dél-Afrikában.

A családot ismerők szerint azonban Giovanni kezében is jó kezekben van a birodalom, és az alapító által kijelölt üzleti filozófia érdemben nem változott. Ez a filozófia elég konzervatív, és nemcsak abban nyilvánul meg, hogy a felvásárlási ajánlatokat elutasítják, hanem ők maguk sem vágnak bele óriási akvizíciókba, pedig a cég készpénztermelő képessége igen magas. Ez nem jelenti azt, hogy a kezdetek óta ne terjeszkedtek volna, hiszen ma már 25 ezer embert foglalkoztatnak világszerte (ebből 8 ezret Olaszországban), és tavalyi forgalmuknak (7,8 milliárd euró) is csak durván a harmada (2,5 milliárd) származott Olaszországból. A legutóbb egy kisebb mogyoró üzemet vettek meg néhány millió euróért, hogy ki tudják elégíteni a Mexikóban és Törökországban megugrott Nutella-igényt.

A Financial Times értesüléseit a Nestlé nem kommentálta. Paul Bulcke vezérigazgató csak annyit mondott, hogy a cégcsoport felvásárlásokat és eladásokat is fontolgat, de kizárta, hogy nagy jelentőségű akvizíciót valósítana meg. A Ferreróra irányuló konkrét kérdést elhárította.