Mekkora lesz az Apple új nagy dobása?

2013.10.22. 21:07

Már a második fontos bejelentést tette az Apple idén ősszel, kedden megérkeztek az új iPadek a cég kínálatába. A szeptemberi iPhone-esemény egészen unalmasra sikerült, és valójában a mostani se hozott olyat, amire ne számíthattunk volna. Az új iPadek piaci fogadtatása viszont ha lehet, még fontosabb az Apple hosszabb távú jövője szempontjából.

Az esemény még talán Apple-mércével mérve is igen tekintélyes mennyiségű púdert és marketingszöveget tartalmazott, érdemes ezért kimazsolázni, hogy befektetői szemmel mik lehettek a legfontosabb megállapítások.

A lényeges elemek:

  • Az "új" termék: iPad Air! 20 százalékkal vékonyabb, és 9,7-es kijelzőjű. Az Apple szerint a legkönnyebb "nagy tablet" a piacon a maga 0,45 kilójával, ráadásul az iPhone 5S-ben lévő A7-es chipet is megkapta. Amerikában már 499 dollártól elérhető. November 1-jén jelenik meg, Magyarországon is.
  • Jön a retina kijelzős iPad mini is, szintén A7-es chipekkel, 10 órás akkuidővel, 7,9-es kijelzővel. 399 dollártól már elérhető lesz a 16 GB-os, WiFi-s verzió, de csak november végétől.
  • Eddig összesen 170 millió iPadet adott el az Apple, ebből viszont következik, hogy az elmúlt negyedévben csupán nagyjából 12 milliót, ami negatív meglepetés.
  • Az új Mac operációs rendszer, az OS X Mavericksre ingyenes a frissítés, és mától tölthető le. Frissül az iLife és az iWork termékcsalád, iPhoto, iMovie, Pages, Numbers stb. Mától már elérhetőek, ráadásul az új felhasználók számára ingyenes is.
  • Mától vihető az új, retina kijelzős, Intel Haswell processzorral szerelt Macbook Pro is, a 13"-es modell 1299 dollárért, a 15"-es 1999 dollárért. 
  • Decembertől elérhető az új csúcsgép Mac Pro, az ára viszont eléggé borsos, 3 000 dollár.
  • A részvény nagy forgalom mellett közel 1 százalékot ugrott, de gyorsan múlt a varázslat. A részvény 0,9 százalékos mínuszból 1,7 százalékos mínuszba csúszott vissza másfél óra alatt. 

Hoztak is, meg nem is

A mai iPad bejelentés nagyon sokban hasonlított a szeptemberi iPhone-eseményre, az Apple ugyanis lényegében semmi igazán meglepőt nem hozott, még ha tetszetősek is az újonnan bemutatott termékek. Mind az új iPad Air, mind a nagyobb felbontású mini iPad technológiailag nagyon magasra teszi a lécet a versenytársak számára, de nem tekinthető forradalmi változásnak.

Nem mellékesen pedig többnyire megfelelnek az előzetes várakozásoknak, hasonlóan a Maceket érintő bejelentésekhez. A sokak szerint a "következő fontos sztorinak" számító AppleTV-ről viszont nem sok szó esett. A szeptemberi "unalmas" bemutató viszont rendkívül erős piaci startot hozott az iPhone számára, elképzelhető, hogy az új iPadekkel is ez történik majd, így fanyalognyi korai lenne. 

Gyatra volt a harmadik negyedév?

Tim Cook viszont idén is elejtett egy fontos számot, miszerint eddig összesen 170 millió darab iPadet értékesített az Apple a termék indulása óta. Ebből viszont azt is ki lehet számolni, hogy június vége óta 14,88 millió darab talált gazdára, így a harmadik negyedévre időarányosan csupán 12 millió darab jut. Ez lényegesen alacsonyabb a 14,5 millió darabo körül szóródó elemzői várakozásoknál.

Az elemzőknek ugyanakkor van majdnem egy hetük, hogy előrejelzéseiket korrigálják az Apple jövő hétfői gyorsjelentéséig, és a piac is meg tudja emészteni az új információt. Főleg az új termékek ismeretében valószínűleg nem fog nagyot durrani ez az egyébként nem túl jó hír.

Igen gyenge lehetett a harmadik negyedév iPad szempontból.Forrás: Investor.hu

Az iPad lenne a kulcs?

Az új iPadek és a piaci fogadtatásuk tényleg kulcsfontosságú az Apple számára, hiszen az elmúlt évek alatt az iPhone mögött második legnagyobb bevételt termelő szegmenssé nőtte ki magát a tablet. A térnyerés ugyanakkor az elmúlt negyedévekben megtorpant, és ez csak részben tudható be annak, hogy az iPhone eladásokból származó bevétel bővülésének látszólag semmi sem tud határt szabni.

Az iPad ugyanis az elmúlt pár negyedévben rendre kellemetlen meglepetést okozott, a júliusi gyorsjelentésben közel 20 százalékkal kevesebb eladott táblagép szerepelt, mint az elemzők várták. Igaz, egyéb téren sikerült a rendesen lehangolt várakozásokat felülteljesíteni, így a viszonylag gyengén muzsikáló iPad-szegmens sem volt annyira fájó pont.

Forrás: Investor.hu

Sokáig nem lesz ilyen megbocsátó viszont a piac, főként ha az iPhone-szegmens növekedése lassulásnak indul. Márpedig ez akár a közeljövőben bekövetkezhet, hiszen a globális okostelefonpiacon az igazán nagy kereslet egyre inkább az olcsóbb, nem prémium kategóriás készülékeknél jelentkezhet az előttünk álló években (bár ennek jelei egyelőre nem mutatkoznak az iPhone-bevételekben).

Forrás: Investor.hu

Januári becsléseink szerint 2015-ben az iPad már nagyobb mértékben járulhat hozzá az Apple bevételének növekedéséhez, mint az iPhone. Igaz, ebben a modellben még 30 százalék feletti éves bővülést feltételeztünk az eladott táblagépek számát tekintve, eközben az első félévet tekintve „csupán” 18 százalékos volt a bővülés, míg csak a második negyedévet alapul véve több mint 14 százalékkal zsugorodtak (!) az eladások. Ha mindezt kiegészítjük a ma megszerzett 12 milliós harmadik negyedévvel, akkor az első kilenc hónapban 7,5 százalék volt a bővülés 2012 hasonló időszakához képest. Nagyon gyenge.

Forrás: Investor.hu

Arra persze nem számíthattunk, hogy a harmadik negyedévben kirobbanó értékesítést produkál az Apple, ha sok fogyasztó készült már a modellfrissítésekre, és halasztotta el vásárlási döntését. A fordulatot tehát karácsonyi szezonnak kellene elhoznia, de az iPad brutálisan erős versennyel néz szembe, hiszen még a Nokia is táblagépet dobott piacra, nem beszélve az összes fontos versenytársról a Microsofttól kezdve a Google-ön és Amazonon át egészen a Samsungig.

Forrás: Investor.hu

A mini a nagyobb?

Az Apple érdekes pálfordulást mutatott be egy éve, amikor is egyfelől a korábbi álláspontjával szemben egy 7 colos modellt is piacra dobott, másfelől pedig alig fél év után lecserélte a nagyobb méretű „retina” kijelzős modelljét. Az olcsóbb, de tudásában az átlagfelhasználó számára alig gyengébb mini modell át is vette az irányító szerepet az eladásokban, amit világosan tükröz az átlagos eladási ár lemorzsolódása is.

Forrás: Investor.hu

A ma bemutatott, szintén nagyfelbontású retina kijelzővel rendelkező új iPad Mini ráadásul még inkább e felé a változat felé fordíthatja a fogyasztók figyelmét, tovább erodálva az egy készülékre eső átlagos bevételt és profitot is (a kijelző miatt ráadásul könnyen lehet, hogy az új mini modell profittartalma még alacsonyabb a tavalyinál). Ez azt is jelenti, hogy a darabszámot tekintve még a korábbinál is tekintélyesebb bővülésnek kell következnie, hogy a bevételtől várt növekedést tudja hozni az iPad szegmens. Ez egyáltalán nem tűnik biztosnak a fentiek tükrében, bár jöhet még hatalmas meglepetés.

Fontos megemlíteni, hogy az Apple mindent megtesz annak érdekében, hogy a fontos hardverek mellett egyéb bevételi forrásokat építsen ki. A legfontosabb ilyen forrás az iTunes Store, ahonnan zenék, filmek, alkalmazások és elektronikus könyvek értékesítéséből származó jutalékokat könyvel el a cég. Ezt a bevételi szegmenset erősítheti az AppleTV tovább fejlesztése, az eszköz idővel akár játékkonzolként és az otthoni médiafogyasztás legfontosabb eszközekét jelentheti, legalábbis az Apple-felhasználók számára. Erről azonban nem sokat hallottunk ma.

Nem fest rosszul a részvény

Ahogy múlt heti elemzésünkben is rámutattunk, az Apple technikai képe kifejezetten kedvező, különösen úgy, hogy hétfőn mintha sikerült is volna áttörnie a fontos ellenállását. A mai megingás, és a termékbemutatók után gyakran látott átmenti lemorzsolódás viszont könnyen visszájára fordíthatja a helyzetet, különösen, ha a ma bemutatott termékek általános megítélése nem lesz pozitív.

A következő fontos állomás az Apple, és leginkább az Apple-befektetők életében az október 28-án érkező gyorsjelentés lesz, úgyhogy nem sokáig maradunk esemény nélkül az Apple piacán. A számokból már kiderülhet, hogy valóban olyan jól startolt-e az új iPhone, ahogy az Apple láttatni szerette volna.

A gyorsjelentés időzítéséből talán arra következtethetünk, hogy a menedzsment nem tart attól, hogy túlságosan negatív lenne a piaci reakció rá, hiszen korábban többször is láthattuk, hogy a gyengébben sikerül beszámolókat igyekezett a cég jó hírek mellé „eldugni”, ezzel tompítva a kellemetlen hatást. Mindez persze csak homályos találgatás, de ha nem romlik el túlságosan a technikai kép a mai bejelentések nyomán, akkor még akár 580-600 dollárig is kitarthat a hegymenet.

Az Apple napi grafikonjaForrás: Bloomberg, Investor.hu

Nem olcsó, de nem is drága

Mindehhez persze fontos hozzátenni, hogy a fundamentális értékeltség már nem ordítóan alacson. Az Apple-t hosszú éveken keresztül árazta a piac a pillanatnyi növekedéséhez képest kifejezetten mély értékeltség mellett, de utóbb kiderült, részben helyesen.

Az Apple növekedése ugyanis látványosan megtört már az árbevétel terén is, az értékeltség pedig mélyen a szélesebb piacokat megtestesítő S&P500 indexé alá esett. Az elmúlt hónapok emelkedésével ugyanakkor ez a diszkont látványosan összeszűkült, bár még mindig kellően széles az „olló” ahhoz, hogy mindenféle drámai fordulat nélkül fundamentális alapon is némi felértékelődésre számíthassunk (amire persze semmilyen garancia sincs). Ha pedig a növekedés visszatér a cég életébe - például az árgus szemekkel követett kínai piac révén -, akkor az akár újabb távlatokat is nyithat a részvény előtt.

Forrás: Investor.hu