Nem kímélik a befektetők a Volvót a svéd tőzsdén, miután a társaság nyeresége elsősorban az erős korona miatt nagy mértékben csökkent, alulmúlva az elemzői várakozásokat. A Rába partnere emiatt 2 ezer fős elbocsátást is tervez a már korábban meghirdetett költségcsökkentési programjának keretében.

Az erős korona óriási veszteséget okozott

Durván csökkent a világ második legnagyobb teherautó gyártójának (és egyben a magyar Rába partnerének) a Volvónak a profitja a harmadik negyedévben. Az új befektetések és az erősebb svéd korona igencsak kellemetlen meglepetést okozott a cégnek. Az adó- és kamat fizetés előtti nyereség (EBIT) 18 százalékkal 2,4 milliárd koronára csökkent, ez pedig jóval alacsonyabb, mint a 3,15 milliárd koronás elemzői konszenzus.

Ráadásul az árbevétel is majdnem 5 százalékkal mérséklődött az előző év azonos időszakához képest. A kedvezőtlen devizahatások 1,07 milliárd koronával csökkentették a működési profitot. A rossz eredmények miatt 2 ezer adminisztratív munkát ellátó embert küldenek majd el. Ez is része annak a már korábban bejelentett stratégiai tervnek, amitől évente 4 milliárd korona megspórolását várják a következő két évben.

Forrás: Bloomberg, Investor.hu

A Volvo október 16-án jelentette be, hogy Európában csökkenti termelését, valamint átszervezi azt az egyes gyárak között. Ez 900 munkavállalót érint, ráadásul ebből 700-at Svédországban. A programmal versenyképességük és profitabilitásuk javítását szeretnék elérni, mondta el a vezérigazgató. Idén az augusztusig tartó 8 hónapban a tehergépkocsik iránti kereslet 8,1 százalékkal csökkent Európában a még mindig gyenge gazdasági környezet miatt.

Javulgat az európai környezet

Ellenben a második negyedévben már javulás látszódott az eurózóna gazdasági teljesítményében, és ez jót jelenthet majd a nehézgépjárművek gyártóinak is. A Volvo megrendelései is növekedtek 7,5 százalékkal a harmadik negyedévben, elsősorban az észak-amerikai, de az európai piacon is. Ez pedig ellensúlyozta a Dél-Amerikában és az Ázsiában tapasztalható csökkenéseket. Nem segítethetett, hogy a feltörekvő piaci devizák nagyot gyengültek a koronával szemben. Az argentin peso 21 százalékot veszített értékéből a szeptember végéig tartó egy éves időszakban, míg a brazil real 11 százalékot gyengült.

A Volvo az idei teljes évre vonatkozóan Észak-Amerikában 10 ezer darabbal kevesebb teherautó leszállításával számol, mint korábban. (250 ezer, a korábbi 240 ezerrel szemben). Ellenben Európában fenntartotta 230 ezer darabos előrejelzését.

Forrás: Volvo

A Volvo vetélytársa, a Scania két nappal ezelőtt a megrendelések és a szállítások növekedéséről számolt be a harmadik negyedévre vonatkozóan. Ezt azzal indokolta, hogy a vevők beszerzik az olcsóbb teherkocsikat, mielőtt Európában jövőre életbe lépnének a keményebb légszennyezés elleni szabályok, ami drágább járművekhez is vezet majd.

De a Volvo másik nagy ellenfele, a Daimler teherautó részlege is EBIT-jének emelkedéséről számolt be csütörtökön, és leszállításai is növekedtek 124 500 darabra.

A Volvo árfolyamát be is szakították a befektetők, a részvények 6 százalék körüli mínuszban járnak, ezzel pedig július eleji szintjére esett vissza az árfolyam, bár igaz, hogy már előtte sem brillírozott a papír.

A Volvo árfolyama (Stockholm)Forrás: Bloomberg, Investor.hu

A magyar szál

A Rába egyébként már évek óta szállít futóműveket és pótalkatrészeket a Volvo számára, így nem mindegy a  hazai cég szempontjából sem a svéd vállalat teljesítménye. Bár a harmadik negyedéves eredményszámok nem sikerültek jól a Volvónál, a megrendelések és a szállítások nem alakultak rosszul. Ezért nehéz megmondani, hogy a mostani eredmény milyen hatással lehet a Rábára, hiszen külön megbontásban nem tudni mekkora részét teszik ki a bevételnek a Volvónak gyártott futóművek.

Forrás: Rába, Investor.hu

A Volvo egyébként februárban egy együttműködési megállapodást is aláírt a Rábával. Ennek keretében pedig a magyar cég 200-300 modern autóbusz szállításával számol éves szinten. A Rába kalkulációi szerint az együttműködés évente 15-20 milliárd forintos piacot jelent. A különböző kereskedelmi és gyártási szerződések pedig rögzítik, hogy a Volvo az importbeszerzések teljes értékét magyar termékek vásárlásával kompenzálja.

A Rába számára a megállapodás a buszpiaci beszállításokon túl is pozitív, hiszen a cég így bekerülhet a Volvo globális beszerzési programjába. A komplettebb futóművek szállítása pedig azért fontos, mert azokat magasabb marzsokkal tudja értékesíteni.

Forrás: Rába

A Rába és a Volvo eddig közösen három tenderen tudott nyerni.  A Volánbusz Zrt.-vel 61 darab csuklós autóbusz szállításáról írtak alá megállapodást, valamint a Tüke Busz Zrt.-nek 5 darab csuklós buszt szállíthat a magyar-svéd páros. Ezen kívül pedig 5 darab S91-es típusú midibusz szállítására kapott megrendelést a Rába a svéd Vinga Bus-tól. Kedden pedig érkezett a hír, hogy elindulhat a nemzeti autóbuszprogram, aminek egyik nyertese lehet a Volvo-Rába duo is.

A Rába árfolyamaForrás: Bloomberg, Investor.hu