Helyes stratégiát kezdett el folytatni Európa legnagyobb autógyártója, a Volkswagen, amikor óriási méretű költségcsökkentésekbe fogott, és az ázsiai (elsősorban a kínai) piacokra kezdett el fókuszálni. Legalábbis ezt igazolja vissza a Bugattikat, Audikat és Porshekat is gyártó német társaság legfrissebb jelentése.
Ahogy beszámoltunk róla, a vállalat üzemi eredménye egy év alatt 20 százalékkal, 2,78 milliárd euróra emelkedett az idei harmadik negyedévben, ami alaposan meglepte a piacot, mivel az elemzők is „csak” 2,72 milliárd eurós profitra számítottak. Ezen túl az árbevétel 145,67 milliárd euróra ugrott az idei első kilenc hónapban, amit kissé rontott a harmadik negyedév, amikor az egy évvel korábbi időszakhoz képest 3,8 százalékkal, 46,98 milliárd euróra csökkent a cég árbevétele.
A gyorsjelentés közzétételével párhuzamosan a Volkswagen vezetése megerősítette idei célkitűzéseit, mely szerint idén is a tavalyihoz hasonló szinten, mindenkori rekordot jelentő 11,3 milliárd euró körül alakulhat az üzemi nyereségük. Az elemzők pedig még ennél is optimistábbak, mivel átlagosan 11,7 milliárd eurós üzemi nyereségre számítanak a Volkswagentől idén.
Kína ellensúlyozza Európa mélyrepülését
A javuló eredményekben nagy szerepet játszanak a társaságnál zajló óriási költségcsökkentések, és a a hatékonyság növelése érdekében végbemenő nagy szervezeti átalakítások, melyekre az európai autópiac évek óta tartó mélyrepülése miatt van szükség. Európában ugyanis egyre kevesebb autót tudnak eladni a gyártók, ebben az évben augusztusig csak 5,2 millió darab személygépkocsi fogyott, ami 1990 óta a legalacsonyabb értéknek számít.
Iparági szakértők szerint valamikor mostanában érheti el a gödör alját az európai autópiac, és némi reménysugárt jelent, hogy szeptemberben megállt az iparág hosszú ideje tartó zsugorodása. A kilencedik hónapban 5,5 százalékkal több autót adtak el Európában, mint egy évvel korábban, melynek köszönhetően a 12 havi gördülő újautó-értékesítések (tehát mindig az elmúlt 12 hónap eladásait összesítő mutató) is minimálisan emelkedni tudtak.
Az európai autópiac vergődése miatt a Volkswagen – több versenytársával együtt – elsősorban az óriási kínai piacra kezdett el fókuszálni. A gyártó egyre nagyobb erőket összpontosít Kínára, nagy beruházásokba kezdett az országban, mivel a kínai autópiac bődületes ütemben növekszik. A szeptemberrel záruló elmúlt 12 hónapban több mint 18,3 millió újautót adtak el az országban, amivel Kína vált a világ első számú autópiacává, mivel már az USA-t és Európát is maga mögé utasította.
A hangsúly kínai piacra történő áthelyezésének meg van az eredménye a Volkswagennél. Kínában már 18 százalékkal több autót adott el a társaság az idei első kilenc hónapban, mint egy évvel korábban (egészen pontosan 2,35 millió darabot). Különösen az Audi modellek iránt volt hatalmas a kereslet. Nagy részben ennek köszönhetően története során először lépte át a 7 millió darabos értéket a Volkswagen globális értékesítése az első kilenc hónapban.
Nagyratörő célokat fogalmaztak meg
Így úgy tűnik, hogy a Volkswagen jó úton halad afelé a célkitűzése felé, hogy 2018-ra a világ első számú autógyártójává váljon. Ez viszont koránt sem lesz egyszerű, mivel a Toyota és a General Motors is lendületben van, az ázsiai autógyártó pedig sorozatban a második negyedévben ült fel a világ autópiacának trónjára.
A Volkswagen többek között új vagy felújított modelljeinek segítségével kíván az élre törni, melyekből ebben az évben már 60 típust dobott a piacra. Ezen túl nem csak Kínában, hanem Észak- és Dél-Amerikában is lendületbe kíván jönni az autógyártó. Brazíliában egy 150 millió dolláros beruházást kíván megvalósítani, hogy kiaknázza az országban egyre rohamosabb ütemben növekvő milliomosok körét. Ezen túl az USA-ban egy hétüléses utcai terepjáró piacra dobásával kívánja felvenni a versenyt.
A vállalat továbbá nagy hangsúlyt fektet a nyereségességre is, mely szinte minden egyes márka esetében javulhat a menedzsment várakozásai szerint. Az alapmárkák üzemi eredményhányada egyaránt 5-8 százalék lehet a vezetők szerint, ugyanakkor a vezetés konkrét határidőt nem szabott a teljesüléshez. Ezzel szemben a prémium autók, mint a Porsche vagy a Bentley továbbra is kétszámjegyű margint mutathat majd fel.
Közel a történelmi csúcs
A befektetők mindenesetre örömmel fogadták a ma közzétett eredményeket, és a Volkswagen részvényei 4,2 százalékos pluszba ugrottak. Az árfolyam ezzel egy fontos szintet, a 76,4-es Fibonaccit és az 50-napos mozgóátlagot hagyta maga mögött, és a lendület egészen a 177-187 euró közötti sáv közepéig repítette.
Ezzel már csak néhány euróra van a 187 eurós történelmi csúcs, amit -ha kitart a befektetők vételi kedve - lendületből meg is közelíthet a részvény. A 187 eurónál található sávtető (a 100-as Fibonacci-szint) áttörése valószínűleg nem lesz egyszerű, ám a papírt segítheti, hogy az RSI indikátor megtörte a csökkenő trendet.
Korábbi cikkek: