Tanulj cégvezetést a világ egyik legjobbjától!

Marissa Mayer, a Yahoo elnök-vezérigazgatója
Vágólapra másolva!
A vezető feladata nem az, hogy dolgokat „megcsináljon”, hanem az, hogy eltakarítsa a beosztottai útjából az akadályokat, és „védje a hátukat”, mondja a Yahoo elnök-vezérigazgatója, Marissa Mayer.
Vágólapra másolva!

Marissa Mayernek még majdnemhogy ott volt a tojáshéj a fenekén, amikor a Google egyik csúcsvezetője lett, és amikor tavaly elnök-vezérigazgatóként igazgatóként csatlakozott a Yahoohoz, még mindig nem lehetett rá azt mondani, hogy a hamut is mamunak mondja (konkrétan még most is csak 38 éves).

Üzleti körökben a népszerűségét azonban nem elsősorban a példátlanul fiatalon elért magas beosztásainak, hanem az üzleti filozófiájának köszönheti. Ezért tehát nem is annyira meglepő, hogy a Salesforce idei céges „összeröffenésén” (érdemes belenézni a lenti videóba, hogy náluk hogy is megy egy ilyen) Marc Benioff, a vállalat elnöke Marissa Mayert hívta meg beszélgetőpartnernek (a lenti videón 5:50:00-től). Benioff, aki maga is alig titkolt rajongással beszélget Mayerrel jó érzékkel kérdez rá olyan dolgokra, amiktől egy kiugróan kompetitív és rendkívül gyorsan változó gazdasági környezet felsővezetője sikeres lehet.

Marissa Mayer, a Yahoo elnök-vezérigazgatója Forrás: Yahoo

Persze mindannyian ismerjük azt az érvelést, hogy Amerikában, pláne a Szilícium völgyben minden más, és csak a szívünket fájdítjuk azzal, ha magunkat hozzájuk próbáljuk hasonlítani.

Az alábbiakban azonban a beszélgetésnek azokat a gondolatait gyűjtöttük össze, amelyek kizárólag attitűdön és legkevésbé sem a pénzen múlnak. Lehet belőle tanulni, jócskán.

Használd a termékedet!

Hány olyan vállalkozót ismerünk, aki pontosan és részletesen meg tudja határozni, hogy kiknek célozza a termékét vagy szolgáltatását, de ő maga nem használja azokat. Persze egy terhesruhákat gyártó cég felsővezetője nem várhat folyamatosan kisbabát, de az esetek többségében a Suzuki-szalonok tulajdonosai is inkább Mercivel járnak.

Pedig ahhoz, hogy valóban kiemelkedő termék szülessen elengedhetetlen, hogy aki a fejlesztéssel kapcsolatban döntéseket hoz, az felhasználói szempontból is alaposan ismerje, és napi szinten használja is a termékét. Pontosan tudnia kell, hogy a hétköznapi használat során mi esik kézre, mik az idegesítő hiányosságok, mik a szerethető elemek, és mi az, amitől az egész egy kicsivel (vagy éppen sokkal) jobb lehetne.

Ha a felsővezető nem szenvedélyes felhasználója a cég termékeinek, akkor egy – vagy inkább több – hatalmas lehetőséget szalaszt el az egész szervezet.

A haladó felhasználóknak tervezz és utána egyszerűsíts!

Minden vállalkozó szembesül azzal a problémával, hogy a vállalkozók meglehetősen heterogén csoportot alkotnak, és ami jó a csoport egyik felének, az biztosan nem lesz ínyére a másiknak. Kevesen dolgoznak azonban annyira összetett és heterogén felhasználói bázissal, mint a Google vagy a Yahoo, így ezen a területen különösen érdemes megszívlelni Marissa Mayer tanácsát.

Azt javasolja, hogy a termék elsődleges dizájnja során a haladó felhasználókat kell szem előtt tartani, majd az így elkészült dizájnból kiindulva kell folyamatosan (és radikálisan) egyszerűsíteni, egészen addig, amíg a dizájn a kezdő felhasználók számára is tökéletesen megfelelő lesz.

A példa, amit felhoz, a fénymásológép: ma már minden komolyabb fénymásológép rendkívül összetett és bonyolult funkcionalitással rendelkezik, a haladó felhasználók tudnak nagyítani, kicsinyíteni, szkennelni, és azt rögtön emailben elküldeni egy meghatározott címre.

Amikor azonban egy kezdő felhasználó odalép a fénymásolóhoz, azonnal megtalálja a „nagy zöld gombot”, amit ha megnyom, akkor pontosan az fog történni, amit eredetileg akart. Ezt a nagy zöld gombot kell minden vállalkozásnak kifejlesztenie, ami aztán megoldást jelent majd a „use case”-ek, vagyis a felhasználás eseteinek 98 százalékára.

A szervezetet tervezd, ne a termékedet!

Rengeteg felsővezető esik abba a hibába, hogy elkezd „munkát végezni”, azaz elkezd a beosztottai helyett dolgozni. Az időzavaron kívül azonban ez még számtalan egyéb problémát okozhat, leginkább azért, mert Mayer szerint egész egyszerűen egy felsővezetőnek nem ez a feladata.

„Nem a terméket kell terveznem, hanem a szervezetet,” mondja Marissa Mayer, hozzátéve, hogy megtervezni, hogy milyen érzés a Yahoonál dolgozni, milyen érzés a Yahoo felhasználójának lenni, az legalább annyira komoly dizájneri munka, mint az egyes weboldalak megrajzolása.

Ahhoz, hogy ez a tervezés hatékony legyen, a felsővezetőknek természetesen tisztában kell lenniük a vállalatok alapértékeivel (a Google-nél ez az alapérték a „rendszerezés”, míg a Yahoonál a „szórakoztatás”), és minden funkcionalitást vagy konkrét megjelenést ezeknek az alapértékeknek kell alárendelni.

Találd ki magad újra és újra!

A Yahoo! mára a 2001-es dotcom-válságnak az egyik nagy vesztese volt, és mint az internetes óriások egyik nagy öregje, azóta is jónéhány hullámhegyen és –völgyön van túl.

Ugyanez a Yahoo! azonban – ahogy a vezérigazgató kiemeli – újra és újra kitalálja és megújítja magát, úgy, hogy az alapértékek változatlanok maradnak. Teszi mindezt úgy, hogy jónéhány dolgozó gyakorlatilag a kezdetek óta, több mint tizenöt éve a cégnél van.

A Yahoo! esetében ezek a megújulások általában platform-váltással járnak együtt, ami egy különösen kockázatos folyamat. „A platform-váltás olyan, mint a szörfözés: ha nincs hullám, nem tudod meglovagolni,” mondja Mayer. Amikor azonban egy évvel ezelőtt a Yahoo! úgy döntött, hogy a mobiltechnológia hulláma elég magas ahhoz, hogy ezt meglovagolják, a cég egyre több erőforrását csoportosították át erre a vonalra.

Mára a Yahoo! stratégiai célja, hogy a világ egyik vezető mobilalkalmazás-fejlesztőjévé váljon, és ehhez – tekintve, hogy iPhone jó néhány alapértelmezett alkalmazása Yahoo!-termék – nem is járnak rossz úton.

Hallgass az embereidre!

A vállalatok többségének legkomolyabb értékét azok az emberek adják, akik ott dolgoznak. Az ezeknél az embereknél felhalmozódott tudást azonban kevesen tudják hatékonyan a vállalat javára fordítani.

Marissa Mayer elmondja, hogy mennyire lenyűgözte a Yahoo! munkatársainak szakértelme, elkötelezettsége és lojalitása, amikor elkezdett a cégnél dolgozni. „Azt mondták nekem, hogy mi tudjuk, mik a problémák, tudjuk, hogy lehet őket megjavítani, mindössze arra várunk, hogy jöjjön valaki, aki azt mondja, hogy ’gyerünk, oldjátok meg őket’”, idézi fel a rendre ismétlődő beszélgetéseit a cég szakembereivel.

Amerikai fociból vett hasonlattal úgy fogalmazott, hogy a felsővezető feladata, hogy védje a támadófal embereit, és biztosítsa, hogy azok minél gyorsabban, minél messzebbre juthassanak. „Az a feladatom, hogy eltakarítsam az útból az akadályokat, a fölösleges bürokráciát, a kételkedőket és a vállalati automatizmusok, amik útban vannak ahhoz, hogy teljes gőzzel haladjunk,” foglalja össze a vezetői filozófiáját Marissa Mayer.