Silicon Allee – magyarok a német startup-rengetegben

2013.11.28. 08:00

Berlin néhány éve felkapott startup-város, nem véletlenül ragadt rá a Silicon Allee elnevezés. Csupán 2011-ben több mint 500 innovatív e-kereskedelemmel foglalkozó vállalkozást alapítottak a német fővárosban, a német kereskedelmi kamara előrejelzése szerint 2020-ig mintegy 100 000 új munkahelyet fognak teremteni a startupok.

A helyi startup-bőségnek több oka is van. Egyrészt más fővárosokhoz képest Berlin viszonylag megfizethető, másrészt sokszínű kultúrájával vonzza a különböző országok tehetségeit, így ha egy cég gyorsan szeretne terjeszkedni a világban, nem kell sokáig keresnie például az egzotikusnak számító magyar anyanyelvű képzett munkaerőt. A városban legalább 10 olyan, immár nagyvállalattá nőtt startup működik, amely hazánk piacán is jelen van. Magyarokat kérdeztünk, milyen a német fővárosban élni, egy berlini startupnál dolgozni.

Algoritmus a társkeresésben

Elsőként nézzük a német eDarling „testvérét”, amely 2012 decemberében ELITTÁRS néven lépett be a magyar piacra. A pszichológiai tesztjéről ismert társkereső szolgáltatás magyar nyelvű változata művelt egyedülállókat céloz meg harminc felett. Az oldal különlegessége, hogy a részletes, majdnem 300 kérdésből álló személyiségteszt kitöltése után a rendszer olyan lehetséges partnereket ajánl a társkeresőknek, akivel megfelelnek egymás elképzeléseinek. A kezdeti nagy sikernek köszönhetően a magyar csapatnak azzal a kihívással kellett megküzdenie, hogy a vártnál jóval többen regisztráltak az oldalra.

A Rocket Internet startup inkubátorház érdekeltségi körébe tartozó német vállalat jelenleg több mint 330 alkalmazottat foglalkoztat 40 különböző országból. A 10 fős magyar csapat élvezi a startup-mentalitást: „A vezetőség törekszik arra, hogy az alkalmazottak megértsék a vállalat működését és így aktív részesei legyenek a fejlesztéseknek, ezért minden munkatárssal rendszeresen megosztják a vállalat fejlődésének adatait, a sikereket, kihívásokat és a jövőre vonatkozó terveket”, számol be Tabiczky Zsófia, a magyar csapat vezetője. „A legszembetűnőbb, hogy a vállalat milyen tudatosan kerüli a hierarchikus berendezkedést. A csapatok nagy termekben közösen dolgoznak, ami elősegíti a gyors és közvetlen kommunikációt. Ötleteket, javaslatokat akár rögtön a vezetőséggel is meg lehet osztani, hiszen ők sem külön irodában ülnek, mindenkitől elzárva, hanem az alkalmazottak mellett és között dolgoznak.”

Mindennapos vendég otthon, vagy a munkahelyen

Az ugyancsak a Rocket Internet érdekeltségi körébe tartozó online ételszállítót, a Foodpandát sem kell bemutatni a hazai közönségnek: a szolgáltatás Magyarországon rendkívül rövid idő alatt tett szert hatalmas népszerűségre. A cég gyorsan terjeszkedik, ami mindig nagy előkészületet igényel, ezért nap mint nap újabb kihívásokkal kell megbirkóznia a csapatnak. A vezetőség a Foodpandánál is mindig nyitott az új ötletekre. Nem számít, ki milyen pozícióban dolgozik, ha a javaslata segíti a vállalat fejlődését.

„Berlinben mindenki szeretne valamit létrehozni, vagy valaminek a létrehozásában részt venni. A város sokkal szabadabb, nincsenek öltözködési kötöttségek, és a cég sokmindenben igyekszik kényelmesebbé és kellemesebbé tenni a hétköznapokat, törődnek az alkalmazottakkal. Ez nyilván csak úgy működik, ha mindenki betartja az alapszabályokat” – foglalja össze tapasztalatait Hornyák Lilla. „Nagyon fontos azonban, hogy az ember elkötelezett legyen a cég filozófiája mellett, higgyen az üzlet sikerében és mindennap küzdjön a kitűzött célokért. Különben nincs értelme bemenni dolgozni.”

A ShopAlike csapat munkájának köszönhetően 25 ezer márka kínálatában is egyszerű marad az online vásárlásForrás: ShopAlike.hu

Online bevásárlóközpont - virtuális pláza

A harmadik magyar oldal, a ShopAlike.hu célja, hogy leegyszerűsítse az online vásárlást azzal, hogy egy fedél alá hozza az összes online shop kínálatát. Jelenleg több mint 25 000 márka található meg a 130 alkalmazottat foglalkoztató cég honlapján, így a felhasználónak nem kell különféle webshopok kínálatát böngésznie és összehasonlítania ahhoz, hogy megtalálja a tökéletes ruhát, cipőt vagy éppen függönyt.

Az oldalt a 2009-ben alapított Visual Meta GmbH működteti, amely 2011 óta az Axel Springer tulajdonában áll, és időközben már 15 európai országban lépett piacra. A cégben egyenrangúként kezelik az összes ország piacát, legyen szó a nagy francia ShopAlike-ról, vagy a 3 fős magyar csapat irányította hazai oldalról. Szentirmay Anna, a ShopAlike magyar országmenedzsere szerint „a legnagyobb kihívás a magyar team számára, hogy a hazai piacon az úgynevezett nagy játékosok, mint a Zalando vagy az Amazon, még nincsenek jelen, így ezeket nem lehet integrálni a rendszerbe, ám hatalmas lehetőség, hogy az e-kereskedelem sokkal nagyobb ütemben fejlődik hazánkban, mint a nyugat-európai országokban.”

Ami igazán számít

Mindhárom cég magyar csapata azt tartja legfőbb előnynek, hogy a startupok rendkívül jó tanulási lehetőséget biztosítanak. Mivel a berlini központból irányítják az összes ország internetes szolgáltatását, a csapatok könnyen tudják egymás tapasztalatait hasznosítani, új kihívások esetén pedig gyorsan lehet tanácsot kérni. Mindemellett rendkívül érdekes figyelemmel kísérni, hogy az egyes országok oldalai hogyan fejlődnek, milyen megmérettetésekkel néznek szembe a munkatársak az egyes piacokon, és mit sajátíthatnak el más nemzetek munkakultúrájából.

Igaz Ágnes