A mai hálaadás napi ünnep után Amerikában hivatalosan is megkezdődik a karácsonyi bevásárlási szezon. Úgy néz ki, hogy a vásárlók idén sem fogják pénztárcáikat megkímélni, ugyanis már a soron következő ötödik évben dőlhet meg a kiadások összege. Idén már a 600 milliárd dollárt is meghaladhatja az ajándékokra fordított összeg.

Már csak egyet kell aludnunk és az amerikaiak a hálaadás napi pulyka elfogyasztása után ismét megrohamozzák az áruházakat, megkezdve ezzel az idei karácsonyi bevásárlási szezont. A november-decemberi időszak pedig kiemelkedő szereppel bír a kereskedők számára, hiszen a múltbeli adatok tanulsága szerint ezalatt termelik ki bevételeik mintegy 20 százalékát.

Az idei bevásárlási lázzal kapcsolatban a kereskedők mellett a szakértők is rendkívül optimisták. Az egyik meghatározó szervezet, az amerikai kiskereskedelmi szövetség (National Retail Federation) például a 2013-as szezonra rekord nagyságú, 602 milliárd dolláros értékesítésre számít, ami 3,9 százalékkal múlná felül a tavalyi bevételeket. Ráadásul ezzel nem csak a tavalyi bővülést szárnyalná túl a vásárlók költekezése, hanem az évtizedes 3,3 százalékos átlagot is.

Forrás: NRF, Investor.hu

Érdemes kiemelni, hogy nem az NRF az egyetlen szervezet, amely évről-évre előáll várakozásaival, ami némiképp zavaró is lehetne. Az összkép azonban azt mutatja, hogy a szakértők javarészt az értékesítés bővülésére számítanak a karácsonyi bevásárlási szezon során, ami inkább megerősítően hat.

Mit kell tudni a karácsonyi bevásárlási szezonról?
Karácsonyi bevásárlási szezon hagyományosan a hálaadást követő első pénteken, azaz fekete pénteken indul. Az elnevezés is onnan ered, hogy ezen a napon billen át "feketébe", azaz nyereségbe a cégek éves eredménye. Ennek mintájára indult el az e-kereskedelemben a Cyber Monday, amely a hálaadást követő első hétfőnek felel meg. Alakulásukat a befektetők kiemelt figyelemmel szokták követni.

A kiskereskedelmi forgalom 4 százalék körüli emelkedését ráadásul az elmúlt hónapok kiskereskedelmi adatai is alátámasztani látszanak, miután nagyjából valahol ennek a szintnek a közelében látszik stabilizálódni. Ez egyébként minimális mértékben, de felülmúlni látszik az átlagot.

Forrás: Bloomberg, Investor.hu

Folytatódik az online értékesítés előretörése

Nem mehetünk el szó nélkül az online értékesítések mellett sem, hiszen a vásárlók évről-évre egyre nagyobb összegeket költenek el a cybertérben. Sőt, az internetes vásárlások növekedési üteme jócskán túlszárnyalja a hagyományos értékesítési csatornákét. A NRF digitális részlege, a shop.org a soron következő karácsonyi szezonra 13-15 százalékos növekedést prognosztizál az online eladások terén, melyek így számításaik szerint 82 milliárd dollárra hízhatnak.

Egyre nagyobb a jelentősége a telefonos hirdetéseknek, miután augusztusban először fordult elő a ComScore adatgyűjtése során, hogy az online vásárlók körében az okostelefont és tabletet használók több időt töltöttek el áruk böngészésével, mint a hagyományos asztali számítógépet használók.

Hallgassa meg befektetési klubunkon, mibe fektetnek a profik év végén!

Időpont: 2013. december 16., 17:30

A rendezvény INGYENES

Kik profitálhatnak a bevásárlási lázból?

Az internetes megrendelések előretörésével komoly potenciál mutatkozik a világ legnagyobb online kereskedelmi cégében, az Amazonban, amely a negyedik negyedévben tervezi realizálni 2013-as bevételeinek 35 százalékát.

A tavalyi látogatottsági statisztikákból kiindulva fekete pénteken mintegy 7,7 millió egyedi látogatója volt az Amazonnak, közel dupla annyi, mint a Wal Martnak (3,5 millió), illetve a Best Buynak (2,75 millió). Ha idén is hasonlóan jó évet zárna a társaság, akkor könnyen előfordulhat, hogy a már amúgy is történelmi csúcson lévő társaság papírja tovább meneteljen.

Az Amazon napi grafikonja (Nasdaq)Forrás: Bloomberg, Investor.hu

Persze nem csak a kereskedők profitálhatnak a karácsonyból, hanem azok a cégek is, melyek termékei igen keresettek a vásárlók körében. A szintén történelmi magasságok közelében tartózkodó Mattel idén is komoly érdeklődésre számíthat. A világ legnagyobb játékgyártója számára kedvező hír, hogy az NRF kutatása szerint idén a vásárlók 44 százaléka készül valamilyen játékot vásárolni.

A Mattel heti grafikonja (Nasdaq)Forrás: Bloomberg, Investor.hu

A bevásárló listáról nem maradhatnak le az elektronikai termékeket gyártó társaságok sem, mint az Apple. A technológiai óriáscég számára kulcsfontosságú lehet a bevásárlási szezon, amely sokat lendíthet az árfolyamán. Az elmúlt napokban egy igen fontos ellenállását gyűrte le a papír, ráadásul ennek köszönhetően az éves csúcs is közelebb került.

Az Apple napi grafikonja (Nasdaq)Forrás: Bloomberg, Investor.hu