Megszületett a világ legnagyobb légitársasága

Vágólapra másolva!
Az American Airlines és a US Airways egyesülésével utasforgalom alapján a világ legnagyobb légitársasága jött létre, és hétfőn már az új cég részvényeivel is elindult a kereskedés. A vállalatnál azonban még most jön majd a munka neheze.
Vágólapra másolva!

Létrejött hétfőn a világ legnagyobb légitársasága, ugyanis hivatalosan is lezárult az American Airlines (AA) és a US Airways fúziója. Az utasforgalom alapján világelső társaság már a tőzsdén is megkezdte szereplését, melynek neve American Airlines Group, és a Nadsaq-on lehet vele kereskedni.

Első napján 2,7 százalékos emelkedést ért el a papír (Nyitóára 23,95 dollár volt, és 24,6 dollárig emelkedett.) A Bloomberg által megkérdezett két elemző pedig hosszú távon szép karriert jósol a papíroknak. A részvény 2015-re akár 39 dollárig is emelkedhet a Wolfe Research elemzője szerint, míg a JP Morgan szakértője 37 dolláros árat vár.

Göröngyös út vezetett a megafúzióig

Az összeolvadásról még 2012 januárjában lehetett hallani először, amikor a US Airways érdeklődni kezdett az American Airlines anyavállalatának felvásárlása iránt. Az AA egyébként a fúziótól várta a segítő kezet, hogy kiléphessen a 2011 óta érvényben lévő csődeljárás alól, ami most meg is történt.

Az egyesülés tervét 2013 februárjában jelentették be, azonban augusztusban az amerikai igazságügyi minisztérium keresetet nyújtott be az összeolvadás ellen, mert szerintük azzal csökkenne a verseny, ami az utasok számára magasabb jegyárakhoz vezetne. A hírekre akkor az American Airlines részvényei 45 százalékot zuhantak egyetlen nap alatt.

Azonban a két cégnél nem tettek le a fúzióról és igen komoly lobbizásba kezdtek, maguk mellé állítva állami döntéshozókat is, aminek végül meg is lett az eredménye.

Végül november 12-én az igazságügyi minisztérium megegyezett a társaságokkal, és zöld utat kapott a fúzió. Ennek hatására akkor az AA részvényei 42 százalékot, a US Airways-é pedig 9,5 százalékot ugrott.

Az összeolvadás segítségével az AA sikeresen kikerült a két éves csődvédelem alól. Az új vállalatban egyébként az American hitelezői, dolgozói és egyéb érdekeltjei kapták meg a részvények 72 százalékát, míg a US Airways tulajdonosai a maradék 28 százalékot.

Forrás: American Airlines

Most jön még a neheze

Az American Airlinesnak azért volt nagyon fontos az egyesülés, mert erre építette fel az egész reorganizációs tervét. Az új vezérigazgató egyébként a US Airways első embere, Doug Parker lett, aki 2005-ben már levezényelt egy fúziót a US Airways és a West Holdings Corp. között.

A kitűzött cél pedig impozáns, ugyanis a vezér egy milliárd dolláros javulást szeretne elérni a bevételek növelésével és költségcsökkentésekkel. Ez megegyezik riválisa, a Delta Air Lines céljával, amit a Northwest Airlines 2008-as megvásárlásakor fektetett le. Ellenben elmarad a United Continental és a Continental Airlines 2010-es fúziójánál kitűzött 1,1-1,2 milliárd dolláros eredményjavulástól.

Egyébként, mind a United, mind pedig a Delta korábban szenvedett fúziója miatt. A Delta árfolyama 37 százalékot zuhant az összeolvadás bejelentése után, mivel a részvényesek nem voltak meggyőződve róla, hogy a cég eleget profitál majd az ügyletből. A United pedig múlt hónapban jelentette be, hogy 2017-ig újabb két milliárd dollárt szeretne faragni költségein.

Parker vezérigazgató is tisztában van vele, hogy nehéz munka áll előttük, de szerinte a 2005-ös fúzió levezénylése miatt a menedzsment felkészült a nehézségekre, nyilatkozta a CNBC-nek.

Forrás: Bloomberg, Investor.hu

Hallgassa meg befektetési klubunkon, mibe fektetnek a profik év végén!

Időpont: 2013. december 16., 17:30

A rendezvény INGYENES