A légitársaságok előtt nincs határ

Vágólapra másolva!
Szebben alakulhat az idei és a jövő év is a légitársaságok számára, derül ki a Nemzetközi Légiközlekedési Ügynökség előrejelzéséből. Globálisan nagyobb profitbővülés jöhet, bár az egyes légitársaságok eredményessége ettől lényeges eltérhet pozitív és negatív irányba is. 
Vágólapra másolva!

Optimistábban látja a légitársaságok idei és jövő évi profit kilátásait a Nemzetközi Légiközlekedési Ügynökség (IATA). A 2013-as évben globálisan 12,9 milliárd dolláros nettó profitot érhetnek el a cégek többet, mint ahogyan azt szeptemberben várta az IATA (szeptemberi prognózis: 11,7 Mrd USD).

A jövő évre vonatkozóan is jobb nettó eredményt vár az ügynökség, ugyanis 19,7 milliárd dollárra emelte várakozását a szeptemberi 16,4 milliárdról. Ez pedig a hatékonyság növelésnek köszönhető, mivel az árbevételre vonatkozóan nem módosított az IATA a számokon.

Forrás: Investor.hu

A jobb eredményeket elsősorban az üzemanyagköltségek mérséklődése segíti majd az IATA szerint, de a szektorban végbemenő hatékonyságnövekedésnek is láthatóak lesznek a jelei. Persze hozzá kell tenni, hogy ez az egész globális iparágra vonatkozik, amitől az egyes vállalatok fölfelé és lefelé is eltérhetnek. Ezt egyébként láthattuk is már az európai társaságok harmadik negyedéves gyorsjelentésekben is.

Az összképet tekintve az iparág a jó irányba halad, mondta el az IATA vezérigazgatója, Tony Tyler. Hozzátette, hogy bár a kerozinárak magasan vannak, azok mértéke mégis alacsonyabb mint a 2012-es értékek, és az utasszám is 5-6 százalékkal növekedhet.

Forrás: Investor.hu

A hatékonyság javulás a folytatódó konszolidációnak is köszönhető, aminek legutóbbi momentuma az American Airlines és a US Airways fúziója volt.

Persze azért nem árt egy kicsit mérsékelni optimizmusunkat, ugyanis továbbra is nehéz még az iparági környezet a lassan növekvő gazdasági környezetben, ráadásul nagy a verseny, ami miatt a hozamok is romlanak, véli Tyler.

A jövőben viszont a fokozatosan gyorsuló világgazdaság a légiiparnak is jót tehet, növelve az utazók számát. Az IATA szerint a pótlólagos jövedelmi források arányának növelése lehet majd a hajtóerő az eredményesség javításában, vagyis olyan szolgáltatások nyújtása, ami nem része a jegyárnak. Erre jó példa az easyJet, ami az elmúlt időszakban igen komoly növekedést ért ezekből a bevételekből, megágyazva ezzel tőzsdei szárnyalásának is.

Persze, ahogyan az IATA-nál is kiemelik, nem lehet minden légitársaságtól kirobbanó nyereségre számítani. Régiós szinten véleményük szerint az amerikai cégek lehetnek felülteljesítők. Az észak-amerikai társaságok nettó profitjára vonatkozó előrejelzését megemelte a Nemzetközi Légiközlekedési Ügynökség mind az idei, mind pedig a jövő évre vonatkozóan.

Forrás: Investor.hu

Az itt végbemenő konszolidációs folyamat ugyanis sokat segített abban, hogy eszköz kihasználtságukat, és ezzel együtt hatékonyságukat magas szintre emeljék a cégek. Habár igaz, hogy az USA kongresszusa a héten szavazta meg, hogy megemelik a repülővel utazók által fizetett „biztonsági díjat”, amit 2001. szeptember 11-e után vetettek ki. Ez elsősorban az utazóközönséget érinti, bár kérdéses, hogy a teljes összeget át tudják-e majd hárítani a cégek, anélkül, hogy visszaesne a forgalom.

Európában is javulhat valamelyest az eredményesség, habár a szeptemberi prognózishoz képest csak minimálisan. Bár itt is ki kell emelni, hogy az egyes társaságok nagyon eltérő eredményre lehetnek majd képesek.

Forrás: Investor.hu