Megfeküdte a luxus a kínaiak gyomrát

2013.12.20. 19:08

Behúzta a féket a kínai luxuspiac, aminek nem is örülnek a világ nagy luxuscégei, ugyanis most már arra kell koncentrálniuk, hogy felpörgessék valahogy a növekedést a világ egyik legjelentősebb piacán. A korábbi években megszokott lendületnek valószínűleg már vége.

Nem szórják már annyira a pénzt a kínaiak a luxuscikkekre, derül ki a Bain & Co. elemzéséből. A nagyon drága termékekre költött összegek mindössze két százalékkal növekedhetnek 2013-ban, ami jóval elmarad a tavalyi hét százaléktól, sőt a Bloomberg szerint legalább 2000 óta nem látott szintre süllyedhet ezzel a növekedési ütem. 2014-re vonatkozóan sem túl optimisták a Bain & Co. szakértői, ugyanis hasonló, két százalékos bővülést várnak csak.

Ez pedig azért húsbavágó a nagy európai luxuscégek számára, mivel a kínaiak már a legnagyobb luxuscikk vásárlóknak számítanak, miután tavaly megelőzték az Egyesült Államokat. A Bain riportja szerint a globális vásárlások 29 százalékát adják.

A kínai lassulás háttérben több dolog is meghúzódik. Az egyik legfontosabb talán, hogy a kínai kormány lépéseket tett afelé, hogy visszaszorítsa a nagyértékű céges ajándékok vásárlását, a korrupció csökkentése érdekében. Ezek főként a férfi termékek, különösen az órák és az italok piacát érinti. Ráadásul egyre több kínai - a vevők több mint kétharmada - külföldi útja során vásárolja meg luxustermékeit.

A lefékeződés szinte minden termékkört érint, az óráktól kezdve a drága italokon át, a parfümökig. A svájci óraexport például 14 százalékkal csökkent az év első tíz hónapjában, ami érzékenyen érinti a Richemont céget is, amely tulajdonában van többek között a Cartier, az IWC, vagy a Montbalnc márka is.

Legjobban talán a világ legnagyobb luxuscége, a Louis Vuitton Moet Henessy (LVMH) szenvedi meg ezt, a cég árfolyama alul is teljesíti idén versenytársai teljesítményét. Persze ennek hátterében egyéb okok is állnak, például, hogy a vásárlók inkább a kevésbé ismert, vagy kevésbé hivalkodó cégek termékeit keresik.

A Bain szerint egyébként a jövőben a női szegmens érhet el nagyobb növekedést majd Kínában, akár 8-10 százalékost is. Ennek hátterében a nők befolyásának növekedése, és szofisztikáltabbá válásuk lehet. Idén már a férfiak és a nők által luxustermékekre fordított költések megegyező arányúak voltak, míg például 1995-ben még a férfiak adták ennek 90 százalékát.

Forrás: Bloomberg, Investor.hu