„Antibiotikum kezelés, akut hasmenés, vagy utazás? A Hobiot étrend-kiegészítő probiotikumok egyedülálló kettős bevonatukkal a megfelelő helyen hatnak” – ilyen és ehhez hasonló szlogenekért bírságolt meg a Gazdasági Versenyhivatal három, gyógyszermarketinggel, illetve étrend-kiegészítők forgalmazásával foglalkozó céget, az Actavis Hungary, a Hosptess és a BG Distribution Hungary Kft-t. A GVH közleménye szerint a 6 090 000 forintos bírságot több népszerű probiotikum hirdetései miatt szabták ki, amelyekben különféle gyógyhatásokat tulajdonítottak termékeiknek. Azt egyébként nem tudni, hogy valóban hatnak-e hasmenés, antibiotikumos kezelés vagy utazás miatti rosszullét ellen ezek a készítmények, a büntetést csak azért szabták ki, mert az ágazati szabályok értelmében étrend-kiegészítőket tilos gyógyhatással reklámozni.
A GVH szóvivője az Origóval közölte: a jogszabályokban az étrendkiegészítők élelmiszernek minősülnek, nem gyógykészítménynek. Az élelmiszerekkel kapcsolatban pedig a szabályozás kimondja, hogy csak élettani hatásokkal lehet őket reklámozni, konkrét gyógyhatást tulajdonítani nekik viszont tilos – gyógyhatás állítása alatt érthető az, hogy ha a reklám szerint a termék enyhít valamilyen konkrét egészségügyi problémát, betegséget, tűnetet. A GVH azt is közölte, hogy az eljárás során a termékek hatását nem vizsgálták meg, nem tudni, hogy a kiegészítők valóban fejtenek-e ki a reklámokban elhangzott gyógyhatást – erre, mint mondták, nem volt szükség, hiszen ha igaz is, élelmiszernek minősülő terméket akkor sem lehet ilyesmivel reklámozni.
A legsúlyosabb büntetést, 5 000 000 forintot az Actavis Hungary marketingcég kapta a Hobiot Stop étrend-kiegészítők reklámozásáért. A döntés szerint a termék „gyógyhatására (pl. antibiotikumos kezelés, akut hasmenés, egyéb vírusok és baktériumok vagy a bélflóra egyensúlyának megbomlása miatt előforduló emésztési zavarok, egészségügyi problémák enyhíthetők, megszüntethetők), és egészségre gyakorolt hatására vonatkozó állítások (pl. a készítmény hozzájárul a bélflóra, az immunrendszer erősítéséhez) nem feleltek meg az ágazati szabályokban megjelenő reklámozási rendelkezéseknek”, a fogyasztókkal szemben tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat valósítottak meg.
A Hosptess Kft. 2012 a Sediflore-M
étrend-kiegészítő termékre vonatkozóan betegség megelőzésére, gyógyítására, illetve kezelésére vonatkozó tulajdonságokat állított, amiért 790.000 forintot kellett fizetnie. A BG Distribution Hungary Kft. pedig a fogyasztók mellett az orvosok, patikusok felé is azt kommunikálta, tévesen, hogy termékük az egyetlen ízesített étrend-kiegészítő a piacon.