Szombaton ismét összeméri tehetségét húsz csapat, valamennyi mesterszakos mérnökhallgatókból áll, a verseny során saját fejlesztésű, távirányítású robot kisautóik küzdenek meg egymással: nagyjából ez a RobonAUT verseny forgatókönyve.

A robotok zömmel távirányítású autókból készülnek, ezeket alakítják át a hallgatók önálló döntésekre képes járművekké, tájékoztatta az MTI-t Dallos Györgyi, a BME Villamosmérnöki és Informatikai Karának kommunikációs vezetője. „Azok a hallgatók indulhatnak, akik felveszik a robotika című tárgyat”, mondta. „A futamon elért jó eredmény beszámít az eredményükbe. Az első évben mindössze 3-4 csapat indult, ma már általában azért veszik fel a diákok ezt a kurzust, hogy elindulhassanak a versenyen. Egy robotautó megépítése mögött többéves mérnöki tanulmányok és 3 hónap kemény fejlesztőmunka áll.”

Mint a verseny honlapján olvasható, környezetet érzékelő szenzorokkal ellátott kiskocsiknak önállóan, emberi beavatkozás nélkül kell a lehető leggyorsabban és legkevesebb hibával végighaladniuk a pályán, amelynek nyomvonalát nem ismerik előre. Csak az akadályként elhelyezett emelkedőkről, éles kanyarokról, kapukról tudnak. A versenyen kívüli kategóriában a már tapasztaltabb visszatérők szerepelnek, az alapkategóriában pedig azok szerepelnek, akik az idén először tesznek próbát a robotépítésben.

A honlapon található felhívás szerint minden bizonnyal az idei futam is „rendkívül látványos és vidám” lesz, a csapatok nem spórolták ki a spirituszt a nevekből és logóikból, rajthoz áll többek között a HamSTAR, a Vonalfaló, a PanzerAbteilung Robotic, a RoboGO!, a Fontolva Haladók és a Hazárdmentesítés lordjai, míg a tapasztaltabb versenyzőket a BUGBUSTERS és a 3 ütem képviseli majd. Tavaly ilyenkor ötszáz néző érdeklődését keltette fel a verseny. Akit érdekel, a Budapesti Műszaki Egyetem Q épületének aulájában keresse az izgalmakat szombaton 10 és 15 óra között.

A kutya és a könyv után az embernek a robot a harmadik legjobb barátja?Forrás: AFP/Getty Images/Justin Sullivan

Szívmelengető példája a szinkronicitásnak, hogy a napokban mutatkozott be a CES-en a világ első intelligens, elektronikus, teljesen vezetőmentes minibusza, az Induct fejlesztése, Navia néven. A teszteken a találmány azt bizonyította be, hogyan tud a gyalogosokkal zsúfolt utcákon könnyedén, biztonságosan kanyarogni, méghozzá nem előírt útvonalon. A Navia a lézeres térképtechnológia, a szenzorok és az igen fejlett robotika alapján tudja, mennyivel halad, azonnal betájolja, hol van, milyen akadályok állnak az útjában, milyen útvonalat válasszon. Az utasok szempontjából már most biztonságosnak mondható, gyorsnak, hatékonynak. Aki beszáll, érintőképernyőn választja ki, melyik megállóig megy. A jármű szinkronizálható az utasok okostelefonjával. Különleges infrastruktúra-támogatást nem igényel, sem sínpárt, sem más nyomvonalat, mindenfajta utcai felületen működik. 100 százalékban környezetkímélő, 100 százalékban elektronikus meghajtású, biztonságos és egyszerű. Maximális sebessége egyelőre óránként 20 kilométer, nyolc férőhelyes, és önellátó: elektromágneses indukcióval újratölti az akkumulátorát. Kábel tehát nem kell hozzá, és napi 24 órán át tettre kész. A Navia különösen a súlyosan légszennyezett, illetve az erős gyalogosforgalommal bíró városrészek problémáira megoldás. Sétálóutcákban, plázákban, egyetemi kampuszokon, iparnegyedekben, reptereken, parkokban. És miközben az Egyesült Államokban egy hagyományos, vezető vezette busz éves költsége mintegy 200 ezer dollár, a Navia nemcsak biztonságos és környezetkímélő, de ezt a költséget is képes 40-60 százalékkal csökkenteni.

Komolyan Svájcban, az Egyesült Királyságban, és Szingapurban érdeklődnek a Navia gyártása iránt.