Mélypontra esett vissza tavaly az autóértékesítések száma az Európai Unióban. Ugyanakkor már látni a fényt az alagút végén, mivel az év második felében lassú javulásnak indult az európai autópiac, és ez a kedvező folyamat idén is folytatódhat. 

Mélyponton a tavalyi értékesítések

Tovább folytatódott tavaly az európai autópiac mélyrepülése, mivel 2013-ban csupán 11,85 millió darab újautót tudtak értékesíteni az autógyártók, 1,7 százalékkal kevesebbet, mint 2012-ben – derült ki az ACEA adataiból. A tavalyinál kevesebb személyautót egyetlen évben sem értékesítettek az EU-ban, legalábbis a szövetség 2003-as adatgyűjtésének megkezdése óta. Különösen annak fényében tűnik szomorúnak a tavalyi adat, hogy 2009 előtt még bőven 15 millió körül mozogtak az éves értékesítések. 

Forrás: ACEA, Investor.hu

Az éves értékesítések tehát még továbbra is borús képet festenek, azonban a havi eladások már kisebb optimizmusra adhatnak okot. 2013 második felében a havi értékesítések folyamatosan meghaladták az előző év azonos hónapjainak az eladásait, ami azt mutatja, hogy lassan kezd magához térni az európai autópiac a válság során kapott nagy pofonból. Ez a második féléves felfutás viszont nem bizonyult elegendőnek, hogy megtörjön az éves eladások folyamatosan csökkenő trendje.

Tavaly decemberben közel 906300 újautó talált gazdára az Európai Unióban, ami 13,3 százalékkal volt több, mint 2012 decemberében. Az európai autópiac második féléves jó teljesítménye alapján úgy tűnik, hogy megállt az iparág elmúlt években megfigyelt mélyrepülése. Az autópiac elérhette mélypontját, és lassú javulásnak indulhatott, ami idén is tovább folytatódhat.

Forrás: ACEA, Investor.hu

A lassú javulás oka, hogy az eurózóna gazdasága is kezd magához térni, és kikászálódni történetének leghosszabb recessziójából. Az IMF előrejelzései szerint idén már 1,1 százalékos lehet a GDP növekedése az eurózónában, és ennek köszönhetően az autópiac is kikecmereghet a gödörből.

Pörögtek az eladások Hollandiában

Külön örömteli, hogy decemberben az Európai Unió legerősebb tagállamai közül az összesben emelkedni tudott az autóeladások száma éves alapon. A legtöbb autót Németországban adták el (215 ezret), és az országban 5,4 százalékkal nőttek az autóeladások decemberben éves alapon. A legnagyobb növekedés Hollandiában volt megfigyelhető, ahol 115 százalékkal ugrottak meg az eladások decemberben.

Magyarországon ugyanakkor nem tudott folytatódni a javulás, és közel fél százalékos visszaesést szenvedett el a hazai autópiac.

Forrás: ACEA, Investor.hu

Az Európai Unióban továbbra is a Volkswagen a legnagyobb autógyártó az értékesítéseket tekintve, a cég 225 ezer autót adott el decemberben, ami 22,4 százalékkal volt több az egy évvel korábbinál. A német vállalat egyre jobban pörög, jelentős erőfeszítéseket tesz, hogy a világ legnagyobb autógyártójává váljon 2018-ra, és ennek egyre jobban kezd beérni a gyümölcse.

A legnagyobb mértékben mégsem a Volkswagen, hanem a Renault tudta növelni eladásait decemberben. A francia vállalat autóeladásai több mint 30 százalékkal ugrottak meg decemberben. Renualt az utóbbi hónapokban rendre felülteljesítette riválisait ezen a téren, 

A többi autógyártó közül a Ford eladásai 21 százalékkal, a General Motors értékesítései 13,2 százalékkal emelkedtek. A két német óriáscég, a Daimler és a BMW viszont szenvedett, és 1,7 százalékos, illetve 6,2 százalékos visszaesésről számolt be.

Forrás: ACEA, Investor.hu

Az értékesítési adatokra nagyobb eséssel reagáltak a Daimler és a BMW részvényei, melyek 0,5-0,7 százalék körüli mínuszban is megfordultak délelőtt. Onnan viszont korrigálni tudtak, és a BMW már tegnapi záróértékéig küzdötte vissza magát. A Renault viszont 1,4 százalékot, a Fiat pedig közel 3 százalékot tudott erősödni.

Daimler árfolyama (Xetra)Forrás: Bloomberg, Investor.hu

 

Fiat árfolyama (Milánó)Forrás: Bloomberg, Investor.hu