Nem mind startup, ami fénylik

Vágólapra másolva!
Évente több tízezer első vállalkozás indul el. Ezeknek a cégeknek azonban 99 százalékuk a legjobb esetben is mikrovállalat marad, és csupán töredékük mondható startupnak, derül ki az OPTEN mai közleményéből.
Vágólapra másolva!

Attól, hogy megalakult, még nem tényező

A startup magas fejlődési potenciállal büszkélkedő kezdő vállalkozás innovatív szellemi tőkével vagy technológiával. Legszűkebb értelemben akkor beszélünk startupról, amikor egy tulajdonosi kör először dönt cégalapítás mellett, és olyan vállalkozásba fog, amely nagy növekedési potenciáljánál fogva felkelti a befektetők figyelmét. Csakhogy nem egyszerű elbírálni, mekkora a cég potenciálja. Több évnyi cégadatot kell kielemezni, hogy tudjuk, a cégek hány százaléka vált gazdasági tényezővé, hány jutott el odáig, hogy legalább egy külföldi befektetőt, egy komolyabb tőkeemelést fel tudjon mutatni, ha eredményt nem is.

Számos startup sikersztori kering az utóbbi években, többek között ez is erősítette az arányaiban amúgy is magas cégalapítási kedvet. De ez becsapós mutató. „A cégalapításoknak csak a harmada köthető olyan újdonsült tulajdonosokhoz, akik életükben először kezdenek vállalkozásba. Tehát az igazi kezdő vállalkozók aránya rendkívül alacsony – ez az egészségtelen hazai cégstruktúra újabb bizonyítéka” – mondja Tóth Tamás, az OPTEN ügyvezető igazgatója.

Hazai mércével sem biztató a helyzet, hát még nemzetközi

Sajnos a statisztikák azt bizonyítják, hogy a vállalatok alig töredéke válik említésre méltóvá, globálisan pedig még kritikusabb a helyzet. „A friss tulajdonosok kevesebb mint 1 százaléka büszkélkedhet azzal, hogy a cége árbevétele 3 éven belül meghaladta a nemzetközi mikrovállalkozás kategóriát” – véli az ügyvezető. A közép- vagy nagyvállalatok aránya pedig már gyakorlatilag nem is mérhető. A friss tulajdonosok cégeinek csak fele számolt be értékesítési forgalomról 3 év után, de ezen beszámolók 60 százalékában az árbevétel a 10 millió forintot sem éri el, 100 millió forint feletti bevétellel pedig már csak az összes vizsgált cég 2 százaléka rendelkezik. „Ezek a rendkívül rossz arányok sajnos azt sugallják, hogy a kezdő vállalkozások is csak tovább aprózzák a hazai cégstruktúrát, növelik a fluktuációt.”

Ha nem árbevétel szerint, hanem a cégek tőkevonzó képessége felől mérjük, mitől lesz egy vállalatból startup, akkor valamivel jobb a helyzet. Ha azt nézzük, hogy a cégek hajtottak-e végre legalább 5 millió forintos tőkeemelést, hogy tulajdonosi szerkezetükbe került-e be külföldi cég vagy magánszemély, azt a kezdő cégek 3,5 százalékáról mondhatjuk el.

Innováció mindenek felett

Ágazati szempontból sem kecsegtető a helyzet. A startup cégeket ugyanis egyik fontos jellemzőjük, az innováció képes növekedési pályára állítani. Az utóbbi években túlnyomó részt az informatika, az infokommunikáció, vagy a tudományos tevékenységben újat alkotó vállalatok lehettek sikeresek. A hazai adatokat vizsgálva azonban sajnos az látszik, hogy ezekben az ágazatokban – az ott működő összes cég számához képest viszonyítva – rendkívül alacsony a startupok aránya. Az OPTEN igazgatója szerint Magyarországon főleg kereskedelmi és logisztikai cégek alakulnak meg, de éppen ezekben az ágazatokban elhanyagolható az innovatív megoldások jelentősége.