Ha nő vagy, és vállalkozol, gyere velünk!

2014.02.17. 17:16

2011 óta létezik Magyarországon egy szervezet, amely a vállalkozni vágyó nőket segíti. Támogatás nélkül működnek, és eddig jobbára észrevétlenül is, most viszont úgy döntöttek, hogy megcélozzák a nagy nyilvánosságot.

A Magyar Vállalkozónők Közhasznú Egyesület fő célja az, hogy a félszeg, botorkáló kezdők magabiztos haladóként találjanak magukra.  Azért alakultak meg, mert az önmegvalósító vállalkozás, vagy az, amelyik a piaci igényekre adott válasz, még mindig inkább a férfiak kiváltsága. Az üzleti életben jelenlévő nők pályáján meg-megjelenik a kényszerfaktor: gyakran azért alapítanak kis céget, mert szülés után, különösen ha több gyerekről és egymásba érő szülési szabadságokról van szó, nem tudnak visszamenni a korábbi pozícióba, esetleg meg is szűnt az alkalmazotti viszony. Jellemző az is, hogy egy nő annyira szereti a hivatását, hogy feljebb lépne benne, de az adott körülmények között erre nincs lehetősége, így hát kénytelen a kezébe venni az irányítást. Előfordul, hogy rádöbbennek, szeretett esti kézműveskedésükre, hobbijukra sokkal komolyabb tevékenységként is gondolhatnának, és még pénzt is kereshetnének vele.

„Amikor elkezdtük, a legtöbben csak magunkon szerettünk volna segíteni” – mondja Massányi Kinga sajtóreferens. „De rájöttünk, hogy együtt, az erőinket összeadva segíthetünk másokon is. Minden kezdeményezésünk, programunk, összejövetelünk és projektünk azt célozza, hogy a vállalkozónők élete könnyebb, vállalkozásuk pedig sikeresebb legyen.” Massányi Kinga szerint a képzés, fejlesztés, támogatás, lelkesítés, kapcsolatépítés hangsúlyozására, a klubjellegű összefogásra azért van szükség, mert a nők üzleti és pénzügyi tudás helyett inkább a tipikus női képességeket hívják segítségül a számukra új helyzetekben. És miközben természetesen nagy hozzáadott értéket képvisel a figyelem, a küldetéstudat, a szociális érzékenység, a túlvállalás, az empátia, és az, hogy valaki mások érdekeit a sajátjai elé helyezi – egyikkel sem váltható ki a tapasztalat és a jártasság.

Minden harmadik szerdán

Az egyesület teljes mértékig önfenntartó, minden tagja társadalmi munkában segít. Massányi Kinga elmondta, nagyon sokféle szakmát képviselnek a vállalkozónők, akad köztük tanár, webdizájner, könyvelő. Minden hónap harmadik szerdáján tartják összejöveteleiket, amelyek egy formális, és egy laza részből állnak: valaki tart egy motiváló és tapasztalatösszegző előadást – ennek témája épp úgy lehet egy új adószabály, mint az online marketing –, majd kezdetét veszi a networking. „Többen ügyfelekre, vásárlókra találnak egy-egy beszélgetés során” – mondja Massányi Kinga. Az egyesület alapgondolata az önsegélyezés, ebben is tudják támogatni egymást a vállalkozónők, a vállalkozó nők. „Sokan azt sem tudják, hogyan induljanak el, milyen formában vállalkozzanak, hogy egyéni vállalkozók legyenek, vagy bétét alapítsanak, hogy mit kell rögzíteni az elején, ha esetleg később visszamennének dolgozni, ha főállás mellett szeretnének kipróbálni valami mást”, véli a sajtóreferens. „Fontos a lelkesítés, de maradjunk realisták. Van, akinek az a segítség, ha éppen az ábrándjait oszlatjuk szét. Ha kiszámítjuk neki, hogy az, amit kitalált, évek alatt sem futna fel, csak a családi kasszát apasztaná.”

Buday Csilla egyik kézműves remeke az el nem hervadó fekete orchideaForrás: csodavirag.hu

Virágot karácsonyra

Buday Csilla ötvenéves elmúlt, amikor évek óta űzött hobbiját vállalkozássá fordította, méghozzá olyan terepen, amely finoman szólva nem fuldoklik a túlkínálatban, de a kereslet sem tűnik tömegesnek: levegőn száradó, szintetikus agyagból készít virágokat. Nemcsak maga formázza a ránézésre valóban megszólaló orchideákat, krókuszokat, hanem tanfolyamokat is tart, amelyen hat óra alatt átadja a fogásokat. Egész Európában csak néhányan vannak, akik ezzel foglalkoznak. Csilla is rengeteg erőt és ötletet merített az egyesületből. „Mivel összejáró csapatról van szó, ahol mindenki foglalkozik online marketinggel, beszélgetés közben egyszerűen átadják a tudásukat, tanulhatok tőlük apró webes és facebookos trükköket. Amivel én foglalkozom, még messze nem elég ismert és keresett, valamint sokan drágállják a virágokat. Az előnye azonban, hogy alig van konkurenciám. Bízom benne, hogy most már az a szakasz következik, amikor a rengeteg befektetett energia megtérül.”

Ha valaki jó, annak menni fog

Cser Hajnalka Netboszi néven webdizájner, ő az egyesület egyik sikertörténete a sok közül. Másodállásban vállalkozó, mert, mint mondja, nemcsak a kihívásokat, de a biztonságot is szereti. Amíg nem lesz annyi ügyfele, hogy megérje váltani, párhuzamosan dolgozik. „Átgondoltam, hogy hosszú távon jobban járok, ha a magam főnöke vagyok” – mondja Hajnalka. „Tavaly novemberben vágtam bele, nem kis mértékben a MaVan hatására. Kiválóak az előadásaik, mindig olyan szakembert hívnak, aki tényleg képben van, a témákra pedig a kezdő vagy leendő vállalkozóknak nagy szükségük van. Irányt mutatnak, terelgetnek, kiemelik, mire kell vigyázni, hogyan kell haladni lépésről lépésre, mire figyeljünk oda az értékesítésben, a könyvelésben. Az előadások közben folyamatosan lehet kérdezni. Igazi segítség.”

Hajnalka szerint az üzleti élet önmagában nehezebb terep egy nőnek, főként olyan területen, ahol mérnöki szakértelemre van szükség. „Meg kell vívni a harcokat, de ha valaki karakán, és főként ért ahhoz, amit csinál, elfogadja mindenki.”

Téged is!

Massányi Kinga úgy véli, az egyesület megérett arra, hogy léptéket váltson, hogy még több nőnek tudjon hasznosítható tudást, kapcsolati hálót, önismereti kapaszkodót adni. Aki tehát évek óta vállalkozna, de halogatja, aki régóta úgy érzi, inkább a saját bőrét vinné a vásárra, mint hogy a komfortzónájában hajtson végre utasításokat, akiben megérett a bátorság és csak a kellő pillanatot figyeli, akár bele is vághat. Tárt karokkal várja a Vállalkozónők Közhasznú Egyesülete, a MaVan. Mert a nevük egyben válasz arra is, mikor jön el a nap, amelyre egy kockázatkedvelő és versenyszellemtől fűtött nőnek nem kell tovább várnia.