Nagyjából ugyanannyi újautó fogyott februárban az Egyesült Államokban, mint egy évvel korábban, ami felerősíthette azokat a félelmeket, hogy megtorpant az amerikai autópiac fellendülése. A legtöbb piaci szereplő viszont úgy véli, hogy nincs ok az aggodalomra, és a melegebb idő beköszöntével újra javulásnak indul az iparág.

Egy helyben toporgott az autópiac

A sokkoló januári hónap után februárban sikerült kissé javítania az amerikai autópiacnak, már ami az értékesítéseket illeti. Az újautó eladások januári 3 százalék közeli visszaesése után ugyanis stagnáltak az értékesítések februárban az előző év azonos időszakához képest. Az előző hónapban közel 1,2 millió újautót adtak el az Egyesült Államokban, csak 300 darabbal kevesebbet, mint 2013 februárjában.

Forrás: Motorintelligence.com, Investor.hu

Noha az amerikai autópiac fellendülése megakadt az elmúlt három hónapban (decemberben is stagnáltak az eladások), kár lenne temetni az iparágat. A decemberben kezdődött megakadást elsősorban a szokatlanul hideg időjárásnak tudják be az autógyártók, mivel amiatt a vásárlók távol maradtak az autószalonoktól, és elhalasztották vásárlásaikat. Nem beszélve arról, hogy a téli hónapokban hagyományosan kevesebb autó fogy, mint az év többi részében. Az autógyártók arra számítanak, hogy a melegebb idő beköszöntével a vevők is visszatérnek az üzletekbe, és újra növekedésnek indul a piac.

Az iparág ugyanis folyamatosan bővült az elmúlt hónapokban, melynek eredményeként tavaly már hatéves csúcsra ugrottak az értékesítések. Ez újabb bizonyítékul szolgált annak, hogy az amerikai autópiac feltápászkodott a válság során kapott óriási pofonból. A 12 havi gördülő (tehát minden pillanatban az elmúlt 12 hónap értékesítésének összegét mutató) eladási adatok folyamatosan 15,5 millió darab fölött mozognak, amire legutóbb 2008 első felében volt példa.

Forrás: Motorintelligence.com, Investor.hu

Egyes iparági szakértők viszont attól tartanak, hogy a szokatlanul hideg időjárás miatt kirobbant árverseny tartósan fennmarad az autógyártók között. A vállalatok ugyanis nagy diszkontokat, árkedvezményeket kezdtek kínálni a kereskedőknek az értékesítések felpörgetése érdekében. A nagy diszkontok kétségkívül hozzájárultak az értékesítések februári javulásához, és ki tudták egyenlíteni a hideg tél negatív hatásait.

Ezek az árkedvezmények azonban súlyos terhet jelentenek az autógyártóknak, mivel így alacsonyabb áron tudják elpasszolni autóikat, ami csökkenti a profitmarzsokat is. Ez pedig nyomást helyezhet a cégek eredményeire is.

Lemaradt a Ford

Ahogy arról tegnap már beszámoltunk, a legtöbb autógyártó az elemzők által vártnál jobb értékesítési számokkal rukkolt elő, a nagyobb vállalatok közül a Ford csalódást keltő eredményei emelhetőek ki. A Ford alig több mint 183 ezer újautót adott el februárban, ami 6,1 százalékkal volt kevesebb mint egy évvel korábban. Vele szemben a nagy rivális General Motors eladásai gyakorlatilag stagnáltak, és a Fiattal összeolvadó Chrysler több mint 10 százalékos növekedést tudott felmutatni.

A Ford lemaradása nagy részben a nemsokára piacra érkező új modelleknek lehet betudható, mert azok miatt az emberek elállhatnak a régebbi típusok megvásárlásától, miközben az új modellekre várnak. A Fordnak azért sem kell szégyenkeznie, mert a nagy sikerű F-szériás terepjárói továbbra is az USA legnépszerább autói. Februárban is ezekből a modellekből fogyott a legtöbb az USA-ban, közel 56 ezret adtak el belőlük.

Ford F-150Forrás: Michelin

Rendkívül érdekes a két német luxusautó-gyártó, a BMW és a Mercedeseket gyártó Daimler rivalizálása. A két nagy versenytárs közül Mercedes adott el több autót februárban az USA-ban (2 ezer darabbal), amivel ismét legyőzte a BMW-t. Ez elsősorban a CLA modellek, és az S-szedánok iránti nagy keresletnek köszönhető. Az Egyesült Államokban a Mercedes a legnépszerűbb luxusautó, ellentétben a világ többi részével, ahol a BMW jellemzően a Daimler előtt jár. 

Forrás: Motorintelligence.com, Investor.hu

 

A februári statisztikákra eltérően reagáltak a vállalatok részvényei. A General Motors árfolyama pénteki záróértékén fejezte be a kereskedést a pocsék részvénypiaci hangulatban, ami azt jelzi, hogy a befektetők inkább kedvezően fogadták az adatokat. A Ford azonban 1,2 százalékot zuhant, a Toyota viszont 0,7 százalékot erősödött ma hajnalban Tokyóban.

Ford napi grafikon (NYSE)Forrás: Bloomberg, Investor.hu

 

GM napi grafikon (NYSE)Forrás: Bloomberg, Investor.hu