Jegybanki jó tanács az autóhiteleseknek: panaszkodjatok!

2014.03.05. 10:43

Egyre több a problémás ügy az autóhitelesek körében is, ezért a Magyar Nemzeti Bank útmutatóval segíti az ügyfeleket.

A pénzügyi szolgáltatójukkal jogi vitába kerülő autóhiteles ügyfelek problémájukat leggyorsabban a finanszírozó társasághoz beadott panaszbeadvánnyal rendezhetik - hívja fel a figyelmet a Magyar Nemzeti Bank (MNB). Nem kielégítő szolgáltatói válasz esetén bíróság jogosult dönteni a felek közti szerződés jogszerűségéről vagy akár – újabb perben – az elszámolás részleteiről. (Az autóhiteles problémákról az Origo is írt korábban, itt találja cikkünket.)

Az MNB külön kitér arra az esetre, amikor a pénzpiaci ügynökök közvetítésével – vagyis az úgynevezett „a” vagy „b” ügynökök segítségével – kötötték az ügyfelek a gépjárműhitel- vagy gépjárműlízing-szerződésüket. Ha ezekben az esetekben polgári jogi, elszámolási jellegű vita merül fel (például a szerződés megkötésének jogszerűsége, érvényessége kapcsán), egyedi panaszbeadvánnyal elsődlegesen pénzügyi szolgáltatójukhoz kell fordulniuk az ügyfeleknek.

A panaszra a szolgáltatónak 30 napon belül kötelező írásban válaszolnia, és részletesen ki kell fejtenie az álláspontját. Ha a finanszírozó érvelésével az adós nem ért egyet, az arra illetékességgel és hatáskörrel rendelkező bíróságon polgári peres eljárást indíthat.

A jegybank felhívja a figyelmet arra is, hogy ha a bíróság esetlegesen érvénytelennek minősíti a szerződést, akkor a jogkövetkezményekről, a felek közötti elszámolásról szintén az ügyfélnek és a finanszírozó cégnek kell egyezségre jutnia. Amennyiben ez eredménytelen, úgy szintén a bíróságok jogosultak – egy következő peres eljárásban – e jogkövetkezmények levonására, az elszámolás megállapítására.

Ha egy ügyfél kérdése kizárólag arra irányul, hogy a szerződésének megkötése időpontjában a szerződést aláíró pénzügyi ügynök a pénzügyi szervezet tekintetében a MNB nyilvántartása szerint rendelkezett-e ügynöki engedéllyel, akkor ezt a kérdést közvetlenül az MNB-nek kell feltenni. Postán vagy e-mailben meg lehet keresni a jegybank ügyfélszolgálatát, és 30 napon belül válaszolni fognak, ígéri az MNB.

Egy törvénymódosítás nyomán egyébként 2010-től megszűnt a korábbi „a” és „b” típusú ügynöki megkülönböztetés – e szerint 2010. szeptember 30-ig lehetett működni –, ezt követően az engedélyezési rendszer is megváltozott.