Egyre erősebb az európai autópiac, miután februárban 8 százalékkal nőttek az eladások 2013-hoz képest. Ráadásul a magyar autópiacon még ennél is nagyobb volt a növekedés.

Egyre jobb formában van az európai autópiac, miután februárban sorozatban már a hatodik hónapja mutat éves alapon emelkedést az újautó értékesítések száma. Az Európai Unió területén közel 1,2 millió autót adtak el februárban, ami 8 százalékos növekedésnek felel meg 2013-hoz képest. Az adat annak függvényében különösen optimizmusra ad okot, hogy miközben az amerikai autópiac egyre gyengébb formában van, addig Európában éppen ellenkezőleg, egyre nagyobb a növekedési ütem.

Forrás: ACEA, Investor.hu

A főbb piacok közül mindenhol növekedés volt tapasztalható, egyedül Franciaországban mutatkozott 1,7 százalékos csökkenés éves alapon. A megugró értékesítés elsősorban továbbra is Spanyolországban jellemző a legnagyobb piacok közül, bár a 17 százalékos növekedés nagyban köszönhető a kormány ösztönző programjának, ami a régi, nagyobb fogyasztású autók becserélésénél jelent kedvezményeket a vásárlók számára.

Emellett többek között jelentős kedvezményeket kínálnak a gyártók, illetve a kereskedők is, aminek egyértelműen a több éves mélységben járó értékesítések felpörgetése a célja. Németországban az átlagos diszkont 11,7 százalékra nőtt a januári 11 százalékról, az Autohaus PulsSchlag elemzése szerint, főleg a Renault és a Peugeot-Citroen árazási politikája miatt. Ennek függvényében a Hyundai régiós operatív vezetője, Allan Rushforth szerint még korai az európai autópiac talpra állását ünnepelni.

Magyarországon mindenesetre sorozatban 12. hónapban is növekedés láthattunk, közel 5 ezer újautó talált gazdára februárban, ami 29 százalékos növekedésnek felel meg. 2013-ban ennél csak egyszer, szeptemberben mutatott nagyobb bővülést a hazai piac, az elmúlt 12 hónapban pedig már 58 ezer eladott autót regisztrált az ACEA. Igaz, a válság előtti 160-170 ezres szintek még messze vannak.

Forrás: ACEA, Investor.hu

A nagyobb gyártók az alábbi teljesítménnyel büszkélkedhetnek:

  • Volkswagen csoport: 212 ezer autó, 8 százalékos növekedés. Főleg az Audi szerepelt jól.
  • Peugeot-Citroen csoport: 104 ezer autó, 3,6 százalékos növekedés. A Peugeot 308-as megkapta a 2014-es év autója díjat Európában, ami segíthette az értékesítést.
  • Renault csoport: 86 ezer autó, 11,7 százalékos növekedés. Elsősorban a Dacia márka volt erős, de a Captur is jól teljesített.
  • General Motors: 65 ezer autó, 12,6 százalékos növekedés. A Vauxhall és az Opel márka is erős volt, utóbbi vezetői 2 százalékos növekedést várnak az európai autópiactól 2014-ben.
  • BMW: 48 ezer autó, 2,8 százalékos növekedés. A prémiumgyártók közül ezúttal nem a BMW volt a legerősebb, a Mini nem fogyott.
  • Daimler: 44 ezer autó, 3,9 százalékos növekedés. Itt is a saját márka teljesített legjobban, míg a Smart 7 százalékos visszaesést ért el februárban.
  • Toyota: 38 ezer autó, 16 százalékos növekedés. Elsősorban a hibrid autók iránti kereslet erősödésével magyarázta a cég a jó teljesítményt.

Összességében az európai autópiac tehát folytatja remek szereplését, és vélhetően nem csak az ösztönzők, hanem az eurózóna gazdaságának recesszióból való talpra állása is segíti az eladásokat. Ma a befektetők főleg a Renault és a Peugeot részvényeit részesítik előnyben, míg a Daimler-BMW-Volkswagen hármas egyelőre mínuszban található.