Már megint sztrájk lesz a Lufthansánál

Vágólapra másolva!
Nem sikerült megegyezni a Lufthansának a szakszervezettel a pilóták fizetését illetően, így hamarosan újra sztrájk jöhet a német légitársaságnál. Pedig a Lufthansa pilótái már most is az egyik legmagasabb fizetést kapják Európában, viszont a cégnek folytatnia kell a költségcsökkentéseket, ha el akarja érni kitűzött céljait.
Vágólapra másolva!

Sztrájk jöhet a Lufthansánál

Nem tudtak megállapodni a Lufthansa vezetői a pilóták szakszervezetével (Vereinigung Cockpit, VC) a fizetést és a munkafeltételeket illetően, így sztrájkba léphetnek valamikor a közeli jövőben. A szakszervezet több mint 5 ezer Lufthansa pilóta érdekeit képviseli, akiknek több mint 90 százaléka szavazott a munkabeszüntetés mellett.

Egyébként a VC úgy fogalmazott, hogy a sztrájkot legalább 48 órával az életbelépése előtt bejelentik, hogy az utasok fel tudjanak készülni rá, hozzátéve, hogy a húsvéti ünnepeket egyelőre úgy tűnik, nem érinti majd az akció. Egyébként legutóbb februárban sztrájkoltak Lufthansa alkalmazottak, akkor a biztonsági szolgálat szüntette be a munkát a frankfurti reptéren fejfájást okozva ezzel az utasoknak.

A mostani vita a fizetésemelést, valamint a korai nyugdíjba vonulást illetően robbant ki. A pilóták kétszámjegyű fizetésemelést követelnek, míg a Lufthansa három százaléknál nagyobbat nem szeretne adni, ezen túlmenően pedig 2016-tól szeretnék a fizetésemelést a cég pénzügyi teljesítményéhez kötni.

Eredménykényszer

A Lufthansa egyébként „SCORE” elnevezésű reorganizációs programjának közepén jár, amivel nem kisebb eredményt szeretne elérni, mint hogy 2015-re üzemi profitját 2,65 milliárd euróra növelje a tavalyi közel 700 millió eurós szintről. Ezzel egyébként nem áll rosszul a cég, hiszen legutóbbi gyorsjelentésében arról számolt be, hogy jól halad a program, viszont még további erőfeszítésekre van szükség, hogy ezt elérjék.

Azért is nagy jelentőségű a Lufthansának, hogy milyen egyezségre jut a szakszervezettel, mivel a cég személyi költségei (közvetett és külsős személyi költségekkel együtt 8,25 milliárd euró) még az üzemanyagköltségeknél is (7,06 milliárd euró) magasabb volt 2013-ban. Míg a két kiadás együttesen az összes működési költség több mint 48 százalékát tette ki tavaly. Egyébként a német légitársaság a stewardessekkel és a nem repülőgépeken dolgozó személyzettel már korábban egyezségre jutott, így lényegében már „csak” a pilótákkal kellene zöld ágra vergődnie a juttatásokat illetően.

Forrás: Investor.hu

A Lufthansa pilótáknak azért nem olyan rossz a helyzetük már most sem, ha például az Iberiához és a British Airwayshez hasonlítjuk (a két légitársaság anyacége az IAG Csoport). A Lufthansánál a pilóták fizetése évi 55,5 ezer eurónál kezdődik, míg ugyanez az Iberiánál 35 ezer euró, míg a British Airwaysnél 33 ezer font (kb. 39,5 ezer euró).

Természetesen a személy költségek között nem csak a pilóták fizetései szerepelnek, de az látható, hogy az IAG-hoz képest sokkal nagyobb a munkaerőköltségek aránya, ellenben az Air France-hoz képest még így is jobban áll a cég.

Forrás: Investor.hu

Egyelőre a nagy versenytárs mögött

Az IAG-nál egyébként már keresztülvittek egy jelentős kiadáscsökkentési folyamatot, ami érintette többek között a munkaerőköltségeket is. A spanyol Iberiánál 14 százalékkal vágták vissza a fizetéseket, és a múlt évben 2507 munkahelyet szüntettek meg, köztük 192 pilótaállást is, ami közel 200 millió eurós megtakarítást jelentett.

A szigorú költségkontroll és az ennek következtében elért hatékonyságjavulás pedig a részvényárfolyamban is látható volt, hiszen az IAG részvényei messze felülteljesítették az elmúlt egy évben mind a Lufthansa, mind pedig másik nagy európai riválisa, az Air France-KLM produkcióját.

Forrás: Investor.hu

Ez pedig hozzájárult ahhoz is, hogy az IAG esetében az elemzők is sokkal jobban hisznek a cégnek, hiszen a szakértői konszenzus előrejelzései sokkal jobban egybeesnek a társaság előrejelzéseivel, mint a Lufthansa esetében.

Az IAG-nál a menedzsment 1,8 milliárd eurós üzemi eredményt vár 2015-re, míg az elemzők 1,76 milliárdot, a Lufthansánál viszont sokkal nagyobb az eltérés. (menedzsment: 2,65 milliárd eurós üzemi eredményt, az elemzők 2,1 milliárdot várnak). Az óvatosságot az is indokolhatja, hogy a német cég már 2011-ben is igencsak elmaradt előirányzott céljától, amikoris mindössze 640 millió eurós éves megtakarítást ért el, az előzetesen várt 1 milliárdos összeggel szemben.

Forrás: Investor.hu

Milyen a részvény értékeltsége?

Ahogyan azt már a múlt heti elemzésünkben is írtuk, a Lufthansa egyébként EV/EBITDA alapon még továbbra sem tűnik túlértékeltnek, a 2014-es előretekintő számok alapján az egyik legolcsóbb légitársaság, ha a nagy európai versenytársakhoz hasonlítjuk (tradícionálishoz és fapadoshoz képest is). A német cégnek 3,2-es a 2014-es EV/EBITDA mutatója, míg az Air France-KLM-é 4,4-es, a British Airways anyacége, az IAG pedig 5,1-es szorzóval forog.

Meg kell azonban említeni, hogy a részvény kiemelkedő teljesítményt tud felmutatni, idén eddig nagyjából 25 százalékot szárnyalt az árfolyam, igaz még ez is eltörpül az Air France 41 százalékos ugrásához képest. Jól látszik, hogy a múlt évben lemaradó két cég igencsak felülteljesíti a tavaly brutális emelkedést mutató IAG-ot (több mint duplázta árfolyamát, 184,8 pennyről 401,4 pennyre emelkedve), amely idén eddig "csak" 4,8 százalékot ment.

Forrás: Investor.hu