Az okosplüssmackó és a tökéletes melltartóméret

2014.03.25. 08:30

A napokban rendezték meg Budapesten az első közép-kelet-európai női startupversenyt. A rendezvény döntőjén, néhány résztvevővel beszélgettünk.

Teddy The Guardian

A Teddy The Guardian (Teddy a testőr) egy zágrábi startup, ami egy okos-plüssmackó tervezésén dolgozik.

Tea Paulović, a világ első okosplüssmackójának a megálmodójaFotó: Balla Zsolt

A maciban különféle szenzorokat helyeznek el, ami így figyelemmel kíséri a „társaságában lévő” gyerek egészségügyi adatait (például a testhőmérsékletét és a pulzusszámát), majd ezeket egy mobilapplikációval szinkronizálja.

A startup alapítói tavaly nyáron kezdték a munkát, mára pedig egy működő prototípusuk és körülbelül 50 ezer euró értékű előrendelésük van. Várakozásaik szerint a termék idén év végén, vagy 2015 elején kerülhet kereskedelmi forgalomba.

Tea Paulović szerint a magyar és a horvát startup-ökoszisztéma nagyon hasonló egymáshoz, bár az EU-s forrásoknak köszönhetően Budapest néhány lépéssel Zágráb előtt jár.

Az eddigi visszajelzések és az előzetes érdeklődés alapján az alapító biztos benne, hogy a termék sikeres lesz, miután sorozatgyártásba kerül – szerinte pillanatnyilag a legnagyobb szükségük mentorálásra és további tanulásra van. Ami a pénzügyi forrásokat illeti, egy körülbelül 500 ezer eurós befektetést keresnek, ami fedezné a termékfejlesztés, az engedélyeztetés és a szabadalmazás fennmaradó feladatait.

Tea Paulović azt reméli, hogy egy év múlva ilyenkor már leszállítják a mostanáig megrendelt körülbelül 300 okosmackót, és teljes gőzzel beindulhat a termék sorozatgyártása. Arról egyelőre nem gondolkoznak, hogy a kezdeti sikeres után is Zágrábban maradnak-e, vagy fejlettebb startup-kultúrával rendelkező helyre raknák-e át a székhelyüket, bár napi szinten is sok problémájuk van a bonyolult, hazai szabályozással és a nem kimondottan vállalkozásbarát szabályozási környezettel.

Beszélgetésünk után jelentették be, hogy a Teddy the Guardian projekt kapta a 2014-es CEE Women Startup Competition fődíját.

Sizem App

A SizemApp egy olyan problémára keresi a megoldást, ami nők millióinak keseríti meg az életét nap mint nap. Az ötletgazda-alapító Ana Kolarevic szerint ugyanis a nők mintegy 90 százaléka hord rossz méretű melltartót egyszerűen azért, mert a konfekcióméretek a legtöbbjük számára nem megfelelőek.

A megoldás – szerinte – egy applikáció, amely megfelelő módszerrel vesz méretet, így lehetővé téve, hogy bármilyen testalkatra méret- és formahelyes melltartó készüljön.

Ana Kolarevic a Sizem App ötletgazda-alapítójaFotó: Balla Zsolt

Bár az ötlet még 2012-ben született, Kolarevic egyelőre egyedül dolgozik a startupon: pillanatnyilag ahhoz keres forrást, hogy fejlesztőket és dizájnereket tudjon maga mellé venni a projektre.

Első tapasztalatai szerint egy rendkívül tradicionális és az új technológiákra nem kimondottan nyitott iparágról van szó, amelynek ráadásul a legtöbb döntéshozó pozíciójában férfiak ülnek. „Ezzel együtt a gyártók és természetesen a vásárlók is érdeklődnek a fejlesztés iránt,” mondja az alapító, akinek meggyőződése, hogy a siker a fejlesztői csapat kvalitásain, ez pedig a bevont források mennyiségén múlik majd.

„A melltartó a ruhaipar legbonyolultabb eleme,” mondja Kolarevic. „Még ha a technológiát ki is hagynánk a projektből és kizárólag egy melltartómárkát próbálnánk felépíteni, az is rendkívül forrásigényes lenne,” teszi hozzá.

A Sizem App a zsűri értékelése szerint harmadik helyezést ért el a 2014-es CEE Women Startup Competition mezőnyében.

Pikkpack - Shoes by you

Nem kimondottan vállalkozói háttérrel indult neki a startupok világának Gulyás Sára, aki tavaly végzett textiltervezőként a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen, mostani projetkjén, a vásárlók által testre szabható Pikkpack Shoes-on pedig eredetileg diplomamunkaként kezdett foglalkozni.

Gulyás Sára, a Pikkpack Shoes dizájner-ötletgazdájaFotó: Balla Zsolt

„A startup akkor még nem feltétlenül élt az elképzeléseim között, de ahogy alakult a termék, egyértelművé vált, hogy ezzel kell foglalkoznom,” mondja az Üzletrész kérdésére.

A jelenleg négyfős projekt jelenleg a Pikkpack Kickstarter kampányának előkészítésén dolgozik: a céljuk, hogy az ott összegyűjtött körülbelül 18 000 dollárnyi forrás nagyságrendileg az első 3-400 pár cipő gyártási költségét fedezné. A kampány eközben persze jó visszajelzést is adna arról, hogy mekkora a valós piaci érdeklődés egy a vásárlók által testre szabható kinézetű cipőmárka iránt.

Gulyás Sára szerint a kulcs a megfelelő marketing lesz, ezért már a mostani csapatban is van egy tag, aki kimondottan az amerikai kommunikáción dolgozik. „Mivel az elsődleges piacaink Észak-Amerika és Nyugat-Európa, ezeket Magyarországról megcélozni és megszólítani forrásigényes és nehéz,” mondja az alapító, aki a termék kommunikációjában kulcsszerepet szán a közösségi médiának.

A dizájner úgy látja, hogy egy év múlva körülbelül négyszáz pár eladott cipő lesz a hátuk mögött, és energiáikat a további termékfejlesztésre összpontosíthatják.

„Nyilván számolok azzal, hogy veszíthetünk, hiszen ez egy első projekt, és a bukás benne van a pakliban, de eddig kizárólag pozitív visszajelzéseket kaptunk, így rendkívül bizakodó vagyok a termék piaci fogadtatását illetően,” foglalja össze Gulyás Sára.

A Pikkpack Shoes-t az általunk megkérdezett versenyzők közül hárman is lehetséges győztesként jelölték meg, de a zsűri értékelése szerint a projekt végül nem jutott be az első háromba.

Vacsorarandi

Egy alig egyhónapos projekttel, a Vacsorarandi ötletével érkezett a versenyre Magyar M. Gréta, aki szerint egy online társkereső sokkal jobban működne, ha az emberek ízlése és érdeklődése alapján próbálná összekapcsolni a felhasználókat, nem pedig magasság-, fizetés- vagy szemszín alapján.

Magyar M. Gréta, a Vacsorarandi projektgazdájaFotó: Balla Zsolt

A háromfős projekt ötletgazdája szerint a kulcs a megfelelő marketingstratégia lesz, és bár tisztában van azzal, hogy online társkeresőként egy rendkívül kompetitív területre próbálnak belépni, de szerinte a termék egyedi szolgáltatásai kiemelik azt a versenytársak közül.

„Nem leszünk olyan poroszosak, mint az Elittárs, díjunk lenne, nem úgy, mint a Love.hu-nak, és sokkal több funkciónk lesz, mint a Randivonalnak,” vázolja fel a közvetlen konkurenciát Magyar M. Gréta, aki meg van győződve arról, hogy az emberek sokkal szívesebben őszinték a kedvenc filmükkel, mint például a magasságukkal vagy a testsúlyukkal kapcsolatban.

A Vacsorarandi alapítói szeretnék, ha egy év múlva már érdemi szereplői lennének a magyar piacnak, sőt, addigra az elképzeléseik szerint már megkezdhetik majd a regionális terjeszkedést is.