Félmillió magyar MLM-ezik

Magyarországon mintegy félmillió ember foglalkozik közvetlen értékesítéssel
Vágólapra másolva!
A legtöbbször multilevel marketing formában történő direktértékesítést az Amway hozta be még a kilencvenes évek elején, ma az Avon a legnagyobb szereplő. Az össz-forgalom évi ötvenmilliárd forint.
Vágólapra másolva!

Mintegy kétszáz cég félmillió "tanácsadója" foglalkozik direkt vagy közvetlen értékesítéssel Magyarországon, évente körülbelül ötvenmilliárd forintos forgalmat generálva - mondta el egy keddi rendezvényen Tánczos Edit, a Közvetlen Értékesítők Szövetségének főtitkára.

Elsőre talán úgy tűnhet, hogy az MLM (vagyis az ismerősök beszervezésére alapuló, úgynevezett multilevel marketing) mára már lejárt lemez, valójában azonban nagyon is van benne fejlődési potenciál: a népesség számához viszonyítva ugyanis a magyarországi közvetlen értékesítők száma mintegy 10 százalékkal alacsonyabb, mint az európai átlag.

A félmillió emberből a legtöbben természetesen mellékállásban, fizetéskiegészítésként foglalkoznak az értékesítéssel - a 13 legnagyobb piaci szereplőnél főállásban foglalkoztatottak száma mindössze 2000.

A direkt értékesítők közel háromnegyede nő, a forgalmazott termékek több mint fele vitamin és táplálékkiegészítő.Jelentős piaci részesedést mondhatnak még maguknak a kozmetikumok is, amelyek körülbelül az eladott termékek negyedét teszik ki.

Kozmetikumokkal foglalkozik a hazai piacvezető, az Avon is, amelynel az évi 12 milliárdos forgalma meghaladja a hagyományos csatornákon kapható kozmetikai márkák mindegyikét.

Radeczky Zoltán, az Avon ügyvezetője a rendezvényen elmondta, hogy a közvetlen értékesítés területét sem hagyta érintetlenül az online kereskedelem felfutása - de míg a rendes kiskereskedelemben a webáruházak a vevő és az eladó közötti személyes érintkezés helyett kaptak szerepet, addig az MLM-ben egy plusz információforrásként vannak jelen. A tanácsadó és a vásárló között meglévő, személyes kapcsolat továbbra is a közvetlen értékesítés kulcseleme marad.

Az MLM egyik legnagyobb vonzereje az értékesítők számára, hogy a legtöbb cég esetében minimális befektetéssel és részmunkaidőben is elkezdhető. A pénzkeresethez természetesen számlaképesnek kell lenni, a céges hátteret azonban a legtöbben megoldják a már meglévő családi vállalkozásokkal - kevesen vannak, akik direkt erre a tevékenységre alapítanak céget.

Bár pontos adatok erről nincsenek, de az MLM modelljéből következik, hogy a ranglétrán feljebb haladva a jövedelem exponenciálisan nő (elég csak a városban máig szaladgáló BNET rendszámú luxusautókra gondolni), tehát míg a többség fizetéskiegészítésként gondol az munkára, az igazán nagy fizetéseket az értékesítők viszonylag kis része teszi zsebre.

Radeczky Zoltán ezzel kapcsolatban elmondta, hogy a legnagyobb értékesítők természetesen már főállásban foglalkoznak a termékekkel: az ő éves jövedelmük pedig akár több tízmillió forint is lehet.