Azt sejtettük, hogy a Google megváltoztat valamit a kulcsszavak kezelésében, de a kereső-iparág arra számított legkevésbé, hogy a változás a fizetett keresésekből is eltünteti a kulcsszavakat.

Aki látott már közelről Google Analytics-et, és próbált az ott fellelhető adatok alapján honlapot fejleszteni, az pontosan tudja, hogy mit jelent a rendkívül idegesítő "not provided" szókapcsolat.

A többiek kedvéért: a Google az utóbbi három évben elrejti azokat a keresési kulcsszavakat, amelyek alapján a Google Accountjukba bejelentkezett felhasználók megtalálják az egyes honlapokat. Ezeket a nem publikált keresőszavakat takarja a "not provided" csoport, ami így természetesen az egyik legfontosabb információtól fosztja meg a honlap gazdáját: mégpedig attól, hogy kik és milyen keresések alapján kötnek ki a szájtján.

Ezt a gyakorlatot a 2011. októberi bevezetése óta folyamatosan elég komoly ellenkezés veszi körül, különösen, hogy a kereső egy pillanatig sem titkolta, hogy a fizetős hirdetői kivételezett helyzetben vannak: az Adwords ügyfelek számára ugyanis ugyanezek a kulcsszavak láthatóak voltak.

Szakmai berkekben már egy ideje cikkeznek arról, hogy a Google most beadta a derekát, és végre változtat. Arra azonban senki nem számított, hogy az ellentétet pont így fogják feloldani: a mostani állás szerint ugyanis ahelyett, hogy újra megmutatná az organikus keresőszakavat, helyette inkább elrejti a fizetőseket is - legalábbis a kiszivárgott, belső információk szerint.

Technikai háttér, avagy miért kell elrejteni a kulcsszavakat
A Google 2011-ben a felhasználói személyes adatainak védelme miatt döntött úgy, hogy a bejelentkezett júzerek keresőszavait elrejti a honlapok tulajdonosai elől.
Amíg ugyanis egy átlagos Google-felhasználó a http protokollal keres, addig a bejelentkezett keresők a biztonságosabb https-protokollt használják. Ez utóbb viszont az egyes kereséseket automatikusan összekapcsolja a Google-fiók egyéb adataival.
A keresőszavak elrejtésével tehát a Google azt próbálja megakadályozni, hogy a bejelentkezett - és ezért viszonylag pontosan azonosítható - felhasználókról az oldalak tulajdonosai a használt keresőszavak alapján egy olyan profilt tudjanak felépíteni, ami esetleg sértené a személyiségi jogokat.

A Search Engine Land most arról ír, hogy két dolog változik majd (vélhetően néhány héten belül):

Egyrészt az Adwords klikkekkel nem jön majd referer adat (tehát nem lesz megállapítható, hogy milyen keresési kulcsszó után kattintottak rájuk.

Másrészt a hirdetők a Google Analytics-ben a fizetett kattintásoknál is a [not provided] csoportban fogják majd megtalálni a bejelentkezett látogatók klikkjeit.

A szakértők várakozásai szerint a Google Adwords riportokat a változás nem érinti.