A válság okait itthon kell keresni

2014.04.16. 12:06

A vállalkozások kétharmada szerint még nem vagyunk túl a válság mélypontján, és az elhúzódó krízis okait belföldön, nem pedig a nemzetközi környezetben kell keresni.

Sötét képet fest a magyar vállalkozók helyzetéről a Corvinus Egyetem Versenyképesség Kutató Központjának most megjelent elemzése: a megkérdezett 300 vállalat csaknem 70 százaléka ugyanis azt várja, hogy a válság mélypontja még előttünk van.

Idén tavasszal még nem minden borul virágba - a válság mélypontja még hátravanFotó: Balla Zsolt

 

"A cégvezetők túl optimistán ítélték meg a válság majdani hatását annak kirobbanásakor," ismertette a mostani pesszimizmus egyik fő okát Chikán Attila, a központ igazgatója, az első Orbán-kormány gazdasági minisztere. Chikán kiemelte: a megkérdezett vállalkozások 41 százaléka most úgy látja, hogy az összeomlás hatásai súlyosabbak vagy sokkal súlyosabbak lettek, mint amire 2008-ban számítottak.

A válaszadók szerint a legnagyobb probléma a belső piaci kereslet tartósan alacsony szintje - de általánosságban véve is a válság okainak többsége inkább itthon, mint a nemzetközi környezetben keresendő.

A döntően a kkv-szektorra fókuszáló kutatás szerint a kormányzat megítélése is meglehetősen negatív: 80 százalék szerint a kormányzati intézkedések nem járultak hozzá kedvezően a vállalat eredményes működéséhez.

Különösen kedvezőtlen fejleményeknek tartják az adórendszer változásait valamint a forintárfolyam ingadozását. A feketegazdaság, a társadalmi környezet változásai vagy a helyi közigazgatás ezzel szemben a válaszadók szerint nem befolyásolja jelentősen a cégek versenyképességét.

A fentiek fényében egyszerre aggasztó és meglepő, hogy a jelenlegi helyzetükkel szinte egyöntetűen elégedetlen vállalkozások mennyire kis jelentőséget tulajdonítanak az innovációnak valamint a K+F területének.

A cégek fele egyáltalán nem költ például tréningre vagy továbbképzésre, de a fejlesztési tervek általában véve is igen szerények.

"Tanulásra, fejlődésre pedig szükség lenne, hiszen a korábbi évek adataihoz képest szinte valamennyi vállalati funkció esetén nőtt az elégedetlenség a teljesítménnyel kapcsolatban: leginkább az értékesítés, a marketing és a termelés szorulna fejlesztésre," foglalta össze az elemzés tanulságait Chickán Attila.