Vágólapra másolva!
Folyamatosan növekszik az e-kereskedelem népszerűsége, miközben a hagyományos vásárlásra építő vállalatok csak szenvednek. Hogyan alakulnak át vásárlási szokásaink? Mobilról fogunk vásárolni?
Vágólapra másolva!

Aligha kérdéses, hogy az utóbbi években egyre nagyobb népszerűségre tett szert az e-kereskedelem, ebből pedig számos vállalat profitált. Miközben Amazonok, eBay-ek, vagy éppen Alibabák emelkednek fel, addig a Best Buy, vagy éppen a JC Penney jelentősen megviseli a változásokat, és látszólag hiába próbálnak nyitni az új technológiák felé.

A Business Insider remek diasorozatot állított össze, ami kiválóan mutatja be, hogyan alakul át a kiskereskedelem, milyen szektorokban terjeszkedik leginkább az új technológia. Ahelyett, hogy szinte egy az egyben leközölnénk a tartalmat inkább érdemes alaposan elolvasni azt, ezen a linken érhető el. Kedvcsinálónak íme néhány megállapítás, ami befektetési szempontból is komoly érdekességeket tartalmaz.

Fizikai boltokból online boltokba!

A hagyományos bolti vásárlásokból (továbbiakban offline) származó bevételek már nem mutatnak növekedést éves alapon a legnagyobb szereplőknék (7. dia), emiatt pedig egyre több üzletet kell bezárni (6. dia). Ezekről korábban is írtunk, Staples, JC Penney, Gap üzletekről van szó elsősorban.

Összességében az online vásárlások növekedési üteme minden évben magasabb, a növekedést tehát itt érdemes keresni a vállatok számára. (12. dia) Ezen belül is főleg a mobilon keresztül történő online vásárlásokban van most a legnagyobb kakaó. (13. dia)

A szektorokat illetően a fogyasztói elektronika, a könyvek (médiatermékek), valamint a ruházat területén pörög leginkább az e-kereskedelem. (21. dia)

Mi pörög leginkább? Kik a vesztesek?

  • Fogyasztói elektronika: Főleg a Best Buy szenvedte meg az e-kereskedelem előretörését, elég egyébként ránézni az árfolyamra is. Ma már az Amazon.com forgalma is meghaladja a Best Buy forgalmát, aki alig tudja növelni az online piacról származó bevételeit.
Forrás: Investor.hu
  • Média: Főleg itt látható az online előretörése, főleg az iTunes, valamint az Amazon Kindle szolgáltatásainak előretörése miatt.
  • Ruházat: Ami a fogyasztói lektronikánál a Best Buy, az a ruházatban a JC Penney. Az árfolyam itt is tanulságos. A GAP ugyanakkor valamelyest próbál áttérni az online kereskedelemre, így őket kevésbé érinti a "paradigma-váltás".
Forrás: Investor.hu
  • Lakberendezés: Már a vásárlások 15 százaléka történik online, a Wayfair remekül szerepel.
  • Élelmiszer: Itt viszont az e-kereskedelem nem tudja megvetni a lábát, még az Amazon korábbi kezdeményezései ellenére sem.

Érdekességként még a Wal-Mart, a legnagyobb kiskeresdelmi vállalat is megjelenik a diákon, ahol szintén az online értékesítésből tud nagyobb növekedést felmutatni a cég. Ezzel együtt a forgalomnak még mindig csekély része 2 százaléka származik online vásárlásokból. Az új szokásokkal szemben tehát a legnagyobb szereplő valamelyest védve van, tekintve a 4 100 üzletét. Az viszont tény, hogy a társaság nyitott az új irányok felé.

Mobilban a jövő

Közben az online vásárlásokban is egyre fontosabb a mobilos vásárlások nagysága, egyre jelentősebb súlyt képviselnek. Nem csoda, hogy a közösségi médiacégek az utóbbi időszakban egyre fontosabbnak tartják, hogy a mobilos felhasználói felületre tereljék felhasználóikat, ahol pedig a hirdetések segítségével magasabb bevételeket érhetnek el, mint a hagyományos, webes felületen.

Külön érdekesség, hogy a mobilos és tabletes platformok közül továbbra is az Apple felhasználói tolják az e-kereskedelem szekerét, 75 százalékos súlyt képviselnek. A mobilos (és tabletes) vásárlásokat egyébként a vállalatok különböző alkalmazásokkal is próbálják erősíteni, ott van például a Starbucks saját fejlesztésű alkalmazása.

Összeségében tehát az e-kereskedelem bővülése megállíthatatlan, egyértelműen a 21 század egyik legnagyobb trendjének, amolyan megatrendjének tekinthető. Ez persze nem jelenti azt, hogy mostantól csak ilyen, vagy az ezt kihasználó cégekbe kellene fektetnünk (hiszen nem mindegy mekkora árat fizetünk adott értékért), de ha növekedési sztorit akarunk, akkor nem feltétlenül a JC Penney, vagy éppen a Best Buy házatáján kellene szétnéznünk. Ott legfeljebb csak akkor, ha fordulatra játszunk. De ez már egészen más téma...