Vágólapra másolva!
Remek negyedévet zárt a világ legnagyobb közösségi oldala, a Facebook. A kulcsfontosságú mobilterületen jól erősített a társaság, és az ott elindult folyamatok bizakodásra adnak okot. A felhasználók száma még mindig kétszámjegyű ütemben bővül, és a rajtuk elért árbevétel is növekedési pályán mozog. A befektetők értelemszerűen örülnek az eredményeknek, így a részvény is nagy ugrásra készül. 
Vágólapra másolva!

Remekül sikerült a negyedév

Az Apple mellett a Facebook is remek negyedéven van túl, a közösségi oldalnak valamennyi eredménysoron sikerült felülteljesítenie az elemzői várakozásokat. De nem csak a szakértői becsléseket múlták felül a számok, hanem az előző év azonos időszakához, és az előző negyedévhez képest is jelentős növekedésekről számolt be a társaság.

  • Ahogy a gyorsjelentést követő cikkünkben már beszámoltunk róla, az árbevétel több mint 71 százalékkal emelkedett egy év alatt, és 2,5 milliárd dollárt tett ki. Ez ráadásul az elemzői várakozásokat is 6,2 százalékkal múlja felül.
  • A Facebook egyre jobban erősít a mobilos területen, mivel a teljes árbevételnek már az 59 százaléka érkezik a mobilhirdetésekből.
  • A cég nettó profitja közel megháromszorozódott egy év alatt, és a tisztított EPS (egy részvényre jutó profit) is 277 százalékos növekedést mutatott, ami szintén impozáns teljesítménynek tűnik.
Forrás: Facebook, Investor.hu

Dübörögnek a mobilhirdetések

A Facebook többek között a mobilhirdetésekből származó bevételek dinamikus növekedésének köszönheti a remek eredményeket. A vállalat 2012-es májusi tőzsdére lépésekor még gyakorlatilag nulla volt a mobilhirdetésekből származó bevételek mértéke, mára azonban a cég árbevételének több mint fele (59 százalék) innen érkezik. Ebből a területből közel 1,34 milliárd dollárnyi árbevétele származott a Facebooknak az első negyedév során, míg a hagyományos desktop hirdetésekből 931 millió dollár, a fizetési szolgáltatásokból és egyéb jutalékokból 237 millió dollár folyt be a vállalat kasszájába.

Forrás: Facebook, Investor.hu

A mobilhirdetési bevételek rohamos növekedése azt mutatja, hogy sikeres volt a cég két évvel ezelőtti stratégiaváltása. A Facebook 2012-ben ugyanis azt a célt tűzte ki, hogy egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a mobilos hirdetésekre, mivel abban látták a további növekedésük hajtóerejét. Az okostelefon-piac 'boom-jának' köszönhetően egyre többen használják a Facebookot mobilon keresztül, és egyre jobban szorul vissza a hagyományos asztali PC-n (desktop) történő felhasználás. Emiatt a vállalat számára is kulcskérdés, hogy mekkora bevételt tud mobilon szerezni, és hogy tudja kiaknázni az egyre nagyobb mobilpiacban rejlő lehetőségeket.

A hagyományos platformok visszaszorulását mutatja az alábbi ábra is, mely szerint a desktop hirdetésekből származó bevételek növekedése folyamatosan csökkent az utóbbi negyedévekben, 2013 második és harmadik negyedévében már visszaesés mutatkozott ezen a téren. Tavaly év végén ugyan ismét növekedni tudott a desktop hirdetés éves alapon, ám az idei első negyedév alapján újra lassulni látszik a bővülési ütem.

Forrás: Facebook, Investor.hu

A mobilterület erősödését jelzi, hogy az első negyedévben már 341 millió főre ugrott azoknak a száma, akik csak mobilon keresztül használják a Facebookot havonta. Ez a teljes havi aktív felhasználók 1,276 milliárdos számának a 35,7 százalékát teszi ki. Bő két évvel ezelőtt ez az arány még csak nagyjából 10 százalékot tett ki.

A közösségi oldal teljes felhasználóinak a száma is tovább tudott emelkedni, az első negyedévben már 802 millió ember lépett be legalább egyszer naponta a Facebook-ra, ami 21 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A havi aktív felhasználók száma az egészen elképesztőnek számító, már említett 1,276 milliárd főre ugrott.

Forrás: Facebook, Investor.hu

Természetesen ilyen magas számú felhasználó esetében a korábban látott 100 százalék feletti növekedési ütemet értelemszerűen nem lehet fenntartani. Azonban a havi aktív felhasználók 15 százalékos növekedési üteme, és a havi átlagos mobilfelhasználók számának 34 százalékos növekedési üteme még mindig jelentősnek tekinthető.

Forrás: Facebook, Investor.hu

A bevételek növekedését nem csak a mobilhirdetések és a felhasználók számának a növekedése, hanem a hatékonyság javulása is segíti. Az első negyedévben 1,96 dollárt keresett a Facebook egy átlagos havi felhasználón, miközben egy évvel korábban még csak 1,31 dollár volt ez az összeg.

Ez leginkább a célzottabb hirdetéseknek köszönhető, az oldal ugyanis a felhasználók böngészési előzményeinek nyomon követésével csak a felhasználó számára releváns hirdetéseket igyekszik megjeleníteni az üzenőfalon. A célzottabb hirdetések nem mellesleg a felhasználók számára sem okoznak akkora bosszúságot.

Forrás: Facebook, Investor.hu

A trendet sokkal jobban kisimító 12 havi gördülő árbevétel-adatok (tehát minden negyedévben a megelőző négy negyedév összegét mutató felhasználónkénti bevételek) is egyre masszív növekedést mutatnak. Az egy felhasználón elért árbevétel növekedése a felhasználószám bővülésével értelemszerűen az árbevétel növekedésének lehet a fő motorja a következő negyedévekben is.

Forrás: Facebook, Investor.hu

Olcsó vagy drága?

Felmerülhet a kérdés, hogy a Facebook részvényei olcsónak vagy drágának számítanak-e jelenleg. A kérdést a relatív árazás segítségével dönthetjük el, melynek során megnézzük, hogy mekkora EPS-növekedést várnak az elemzők a társaságtól 2016-ig, és ehhez mekkore P/E ráta társul.

Ezek alapján a Facebook közel 40 százalékkal fogja tudni növelni egy részvényre jutó profitját 2013-ról 2016-ra, melyhez 43-szoros P/E ráta társul. Ez azt jelenti, hogy ekkora nyereség-növekedésért az egy egységnyi nyereségnek a 43-szoros összegét kell kifizetnünk. Ez nem tűnik kevésnek, és a Nasdaq internetes vállalataihoz képest is meglehetősen drágának számítanak a közösségi oldal részvényei.

Forrás: Investor.hu

Megtépték a részvényt

A befektetők összességében kedvezően fogadták a Facebook gyorsjelentését, így a részvények 6 százalékos pluszba ugrottak piaczárás után. Ugyanakkor először 5 százalékos mínuszba csúszott vissza az árfolyam, amiben David Ebersman pénzügyi igazgató távozásának a híre játszhatott szerepet. Ebersman helye nem marad sokáig üres, és a közösségi oldalra játékokat készítő Zynga pénzügyi vezetője, David Wehner fog érkezni a pozícióba.

A mostani megugrással az 50 napos mozgóátlagig emelkedhet az árfolyam, melynek áttörése esetén ismét megindulhatna történelmi csúcsok felé. A papír egy nagyobb mélyrepülést mutatott be egyébként az utóbbi hetekben (melynek lehetőségére mi is felhívtuk a figyelmet) és jelenleg onnan próbál talpraállni.

Facebook napi grafikon Forrás: Tradingview.com, Investor.hu