Leginkább a saját problémáira keresett megoldást az a két kismama, aki hat évvel ezelőtt használt gyerekruhákat kezdett árulni az interneten. A Ruhafalva története arról tanúskodik, hogy több problémát is sikeresen megoldottak.

Szakolcai Dorina és Szegedi Rita közösen működnek. Annyira, hogy az emailjeiket is közösen írják alá, így amikor az időpontot egyeztetjük, nem tudom biztosan, hogy melyikük válaszol. Ennek ellenére vallják, hogy a közös vállalkozás hat éve alatt egyszer sem estek egymás torkának, sőt még csak emelt hangú vitáig sem jutottak.

Nyerő páros

„Ha fel kéne adnom egy apróhirdetést, amiben üzlettársat keresek, egy az egyben Dorinát írnám benne körül,” mondja nevetve Szegedi Rita. Ő egyébként az értékesítésért és a marketingért felel, míg Dorina a pénzügyeket tartja kézben. A stratégiai döntéseket minden esetben együtt hozzák.

A hozzáadott lélek teszi különlegessé a webáruházat, vallják a Ruhafalva alapító-tulajdonosai, Szakolcai Dorina (j) és Szegedi Rita (b)Forrás: Ruhafalva

Az, hogy két alapítótárs ennyire egymásra találjon, és ilyen nagy legyen az összhang, jórészt a vakszerencsének köszönhető, abban azonban, hogy a Ruhafalva hat év alatt egy kétszázmilliós forgalmú vállalkozássá nőtte ki magát elenyésző szerepe van a véletlennek.

„Nem azért kezdtük, hogy hat év múlva itt tartsunk, és a mostani döntéseinket sem elsősorban a profit motiválja,” mondja Dorina. „Kismamaként szembesültünk azzal a problémával, hogy szeretnénk igényesen és ízlésesen öltöztetni a gyerekeinket, de nincs rá csillió forintunk – erre a problémára kerestünk először magunknak és a környezetünknek megoldást.”

A hobbicég szemlélet ellenére a két alapító precizitása és maximalizmusa már a kezdeteknél megmutatkozott. Körülnéztek az akkor már meglévő konkurencia oldalain, és összegyűjtötték azokat a dolgokat, amikkel felhasználóként elégedetlenek voltak. Ezek figyelembevételével építették fel – először a nyílt forráskódú Joomla alapjaira – a webáruházukat.

Fontolva haladók

Internetes előképzettségük ugyan nem volt – egyikük közgazdász, másikuk informatikus –, de időközben rengeteget tanultak, és azóta is folyamatosan képzik magukat. Egyébként pedig sok mindent bíztak a józan belátásukra. „Ehhez vagy van szeme valakinek, vagy nincs,” mondja Rita, amikor arra utalok, hogy a web-ergonómiát ma már külön szakmaként tartják számon.

A kezdeti, lassú, organikus fejlődésből körülbelül fél év után váltottak „professzionálisabb” szemléletre, de azóta is komoly hangsúlyt helyeznek arra, hogy a baráti vagy családias hangvétel a cégen belül és az ügyfelek felé is megmaradjon.

„Mindig igyekeztünk többet nyújtani, mint egy átlagos webáruház, és ennek meg is van az eredménye, hiszen gyakran tapasztaljuk, hogy a vásárlóink barátként tekintenek ránk,” mondja Dorina, példaként megemlítve, hogy a méretcserére visszaküldött ruhák mellé csomagolva gyakran kapnak gyerekrajzokat vagy egyéb ajándékokat is.

A sajátos, nem kimondottan profitorientált szemlélet egy viszonylag lassú kezdeti növekedést eredményezett: hiába jöttek szinte azonnal a megrendelések – bizonyítva, hogy a Ruhafalvával valódi piaci rést sikerült megtalálni –, csak 2 év után béreltek saját irodát, ahhoz pedig, hogy a két alapító főállásban tudjon foglalkozni a webáruházzal 3-4 évnek kellett eltelnie.

A körülmények szerencsés együttállása, hogy mindketten kismamaként, nem pedig fizetett főállás mellett kezdtek a vállalkozásba, ezért ez az idő egybeesett azzal, amikor a gyerekek óvodába mentek. Addig pedig egyiküknek sem kellett a vállalkozásából kivenni a konyhapénzt.

Számokban

A kezdeti évek „szerelemből végzett” munkája után ma már – hat alkalmazottal – sokkal komolyabban kell venniük a számokat. A tavalyi évet 200 millió forintos árbevétellel zárták, ami a havi mintegy 1500 tranzakcióval számolva körülbelül 11-12 ezer forintos átlagos kosárértéket ad ki (ez egyébként szinte forintra megegyezik a teljes magyar e-kereskedelem átlagára vonatkozó becslések adatával).

A tavalyi számok természetesen ma már nem sokat mondanak, hiszen az eredményeket a szezonalitás és a folyamatos bővülés is jelentősen befolyásolja. Az összehasonlítás kedvéért: 2012-ről 2013-ra mintegy 30 százalékos növekedést regisztráltak.

A bővülés egyrészt a vásárlók számának, másrészt pedig a termékpalettának a növekedéséből adódik. Míg kezdetben kizárólag használt ruhákat árultak, ma már egyforma fókusz van a használt- és az új termékeken, sőt új elemként a cipők is megjelentek.

A növekedésnek azonban határt szab az a szemlélet, ami nem engedi egy profittermelő „gépezetté” alakítani a webáruházat, hiszen azt pont a „lelke” miatt szeretnek a vásárlók.

„Ha egy üzletember leülne és végignézné a folyamatainkat, szinte biztos, hogy lényegesen nagyobb profitot tudna kihozni a Ruhafalvából, de nekünk sokkal fontosabb, hogy mi és az alkalmazottaink is jól érezzék magukat munka közben, a vásárló pedig ne csak egy terméket, hanem egy élményt kapjon,” mondja Szakolcai Dorina.

Az áruház méretét jól jelzi, hogy bár a fő hangsúly a ruhákon van, a beszélgetésünkkor mégis 946 féle cipőmodellt tartottak készleten, ami természetesen automatikusan többszöröződik a méretválasztékkal és a plusz raktárkészlettel.

Ekkora választékot naprakészen tartani nemcsak óriási munka, de komoly infrastruktúrát is igényel. Hogy csak egy példát említsünk: hetente mintegy 2-3000 termékfotó készül, amelyeket megelőzi a ruhák előkészítése –a vasalás, a pontos méretek levétele – és követi a képek feldolgozása – a körbevágás, „kihátterezés”, a színek beállítása, végül pedig a weboldalra való feltöltésük. Ezeket a munkafolyamatokat a Ruhafalvánál egytől egyig házon belül tartják, amihez mostanra minden igényt kielégítő fotóstúdiót szereltek fel.

Tovább! Tovább!

Ami a jövőt illeti, az alapítók nem gondolkodnak sem külföldi terjeszkedésben, sem abban, hogy pénzzé tegyék a cégüket („Soha! Ez olyan, mintha a saját gyerekünket akarnák megvenni tőlünk!,” mondja ezzel kapcsolatban Rita).

A további terjeszkedés helyett inkább arra fókuszálnak, hogy a számtalan meglévő ötletüket, minél nagyobb arányban meg tudják valósítani az áruház felületén. Ennek részeként cserélték a szájt eredeti motorját idén februárban egy Java alapú, egyedi fejlesztésű rendszerre, amit egy másféléves projektben a Webváltó készített el. És ennek az eredménye az is, hogy sokszor még szabadság alatt, a sípálya mellett is megnézik az emailjeiket.

„El kell fogadni, hogy ahol szerelem van, ott súrlódás is van,” véli Dorina, hozzátéve, hogy az évek során egyre jobban kezelik a feleség- az anya- és a vállalkozó-szerepek ütközéseiből adódó konfliktusokat. „Természetesen van olyan időszak, amikor nem tudunk elmenni 1-2 hét szabadságra, de ilyen minden más munkahelyen is van. Olyan azonban már nemigen fordul elő, hogy a munka miatt valamilyen programot lemondanánk vagy elhalasztanánk.”

A cég ma már úgy is zökkenőmentesen működik, ha a két vezető szabadságon van – bár legalább az egyikük szinte mindig elérhető az alkalmazottak számára. Amikor rákérdezek, hogy a vállalkozás hat alkalmazottja között hány férfi van, egy mosolyt kapok válaszként: „mi nem akarunk diszkriminálni, de te meg tudsz különböztetni egy kis rugit egy napozótól? Sokszor még mi is gondolkodunk, hogy egy különlegesebb szabású felsőnek melyik az eleje és melyik a háta,” utal Rita arra, hogy ezen a területen a közeljövőben sem várható változás.

Aligha meglepő, hogy a vásárlók is csaknem száz százalékban nők. Ennek ellenére az apukákkal is igyekeznek jó kapcsolatot ápolni. Ha másért nem, hát azért, mert elég sokszor ők fizetnek.

A siker nem jár egyedül
A Ruhafalva sikerei nem csak pénzügyi adatokban adatokban mérhetők: a webáruház az indulás után másfél évvel már az első tízben volt az Év Internetes Kereskedői szavazáson (tavaly harmadik helyezést értek el), az Ország Boltja verseny baba-mama kategóriáját pedig eddig háromból háromszor nyerték meg.