Zabálhatják a kínaiak az elektromos autókat

Vágólapra másolva!
Néhány éven belül Kínáé lehet a világ legnagyobb elektromos autó piaca - álíltja a BMW Kínáért felelős igazgatója. A német autógyártó emiatt gőzerővel pörög az elektromos autók fejlesztésén, mivel nem szeretne kimaradni a megindult kedvező folyamatokból. 
Vágólapra másolva!

Rendkívül optimista a kínai autópiaccal kapcsolatban a BMW. A német autógyártó szerint öt éven belül Kínában fogják eladni a legtöbb elektromos autót a világon, amivel az ázsiai ország átveszi a vezető szerepet a piacvezető USA-tól.

A kijelentés abban a tekintetben nem lehet meglepő, hogy már ma is Kínáé a világ legnagyobb autópiaca. Az áprilissal záruló elmúlt 12 hónapban közel 20 millió autót adtak el a hatalmas országban, ami négy millióval több, mint a második helyezett USA-ban, és hét millióval haladja meg a harmadik helyezett Európai Unió eladásait.

Forrás: Investor.hu

Mivel Kína országútjain még mindig csak az ország népességének alig 7-8 százalékára rúgó gépkocsi fut, bőven van növekedési potenciál az ottani autópiacban. Ennek köszönhetően pedig az elektromos autók is előretörhetnek, és egyre nagyobb lehet irántuk a kereslet. Különösen úgy, hogy a kínai kormány az elviselhetetlen környezetszennyezés visszaszorítása jegyében igyekszik előnyben részesíteni az elektromos autókat a hagyományos modellek kárára. A vezetés azt a célt tűzte ki, hogy a jelenlegi, alig 70 ezer darabról 500 ezer darab fölé tornássza fel az ország útjain futó elektromos autók számát 2015-re.

A kínai vezetés már számos olyan intézkedést hozott, ami ennek a célnak az elérését segíti elő. Ezek közül a legfajsúlyosabb, hogy a nagyobb városokban korlátozzák hagyományos autókra kiadott rendszámok számát, tehát egyre kevesebb autó kap engedélyt a forgalomba állásra. Egyes nagyvárosokban 70 százalékkal is visszavághatják idén a kiadott rendszámengedélyeket. Így azok, akik nem kapnak engedélyt, inkább az elektromos autókra pártolhatnak át.

A kínai kormány elektromos autók melletti erősebb elköteleződésén túl az ilyen járművek elterjedését segítheti az is, hogy Kínában egyre jobban kiépül az ehhez szükséges infrakstruktúra. Idén 46 új területen épülnek ki nyilvános töltőállomások, melyek kompatibilisek lesznek a BMW modelljeivel.

Ezek miatt a BMW gőzerővel fejleszti elektromos autóit, melyek közül az i3-as modelleket szeptemberben kezdi majd értékesíteni Kínában. Ezekből még 1000-nél is kevesebb fogyhat idén a készlet hiánya miatt. A BMW arra számít, hogy idén összesen 4000 elektromos autót tud majd eladni Kínában.

BMW i3 Forrás: Origo, Mudra László

A BMW mellett a többi nagy autógyártó is egyre nagyobb hangsúlyt fektet Kínában erre a területre. A Volkswagen 15 elektromos modellt fog piacra dobni Kínában 2018-ig, míg a Daimler szintén elkezdte elektromos autóinak fejlesztését kínai partnerével. Nem beszélve a Tesláról, mely áprilisban kezdte meg az S Modell-ek értékesítését Kínában, melyekhez a töltőállomás-hálózat kiépítése is megkezdődött.

Az elektromos autók előtt tehát bőven van növekedési lehetőség, ami az autógyártók további terjeszkedésének lehet az egyik fő forrása a jövőben. Ezek a trendek pedig érdekesek lehetnek befektetői szempontból is, mivel a BMW tulajdonosai is profitálhatnak belőle a cég részvényein keresztül. A BMW papírjai ma 0,2 százalékot erősödtek, amivel folytatják útjukat felfelé, és már csak néhány százalékra vannak attól, hogy új történelmi csúcsot döntsenek.

BMW napi grafikon Forrás: AmiBroker, Investor.hu