Milliárdos titkokat tárna fel a Tesla

Vágólapra másolva!
Meglepő bejelentéssel rukkolt elő, a sokak által csak Vasembernek, Steve Jobsnak, vagy éppen Henry Fordnak titulált Elon Musk, a Tesla alapítója. Az elektromos autógyártó ugyanis nyilvánossá, és szabadon hozzáférhetővé teszi az S modellel kapcsolatos szabadalmakat. Bizony, a versenytársaknak is. Bolond-e Elon Musk?
Vágólapra másolva!

Az elején máris tisztáznám, itt most nem lesz szó konkrét jogi kérdésekről a szabadalmakkal kapcsolatban, valamint alapvetően arról sem, hogy a Tesla számára ez számszerűleg, pontosan milyen pénzügyi vonzattal járhat. Előbbiről értelemszerűen azért nem, mert az Investor.hu alapvetően nem jogi kérdéseket boncolgat, utóbbiról pedig azért, mert a pénzügyi vonzattal kapcsolatban aligha lehetne pontos információkkal szolgálni, csupán a sötétben való tapogatózás, illetve találgatás. Így kicsit távolabbról kell szemlélni a bejelentést.

A Tesla főleg növekedési cégként (növekedési részvényként: growth stock) definiálható, a jelenlegi árfolyam nem a mostani üzleti teljesítményt, hanem főleg a jövőbeli növekedési lehetőségeket tartalmazza, amit a pénzügyi irodalom PVGO-nak (Present Value of Growth Opportunities) nevez.

Persze akár különböző opciókat is tartalmazhat, például a gigagyár következtében nyíló lehetőséget, az energiapiacra való betörést. Erről egyébként korábban is írtunk már, de alapvetően ide azokat a lehetőségeket sorolhatjuk, melyek valamilyen szinten rímelnek a Tesla "disruptive innovative" filozófiájára.

Ahhoz, hogy akár érdeklődőként, akár Tesla tulajdonosként képet kaphassunk a szabadalmakkal kapcsolatos lépések várható hatásairól, ezeket mindenképpen fontosnak tartottam már az elején tisztázni.

Ingyen?

Kezdjük az elején: A szabadalmak alapvetően értéket képviselnek. Vállalatok ezrei értékelik a szabadalmakat a mérlegben, illetve írnak le ezzel kapcsolatban jelentős veszteségeket, valamint adják el azokat jó pénzért. (A Google-Motorola felvásárlásban például a szabadalmak tekintélyes értéket képviseltek). Pusztán ezért, tehát a Tesla elméletileg rossz üzletet csinálna azzal, ha ingyen tenné hozzáférhetővé ezeket a szabadalmakat, melyekért akár jogdíjakat is felszámíthatna.

Hiszen mi van például akkor, hogy a versenytársak a szabadalmak segítségével csökkenteni tudják majd termelési költségeiket, ezt pedig az árakban érvényesítve kedvezőbb értékajánlatot tehetnek majd a lakosság felé saját elektromos autóikkal. Ezzel értelemszerűen gyengül a Tesla piaci pozíciója, ami az üzleti teljesítmény végett a befektetők számára negatívum. Ez viszont csak a történet egyik, ám annál jóval kisebb lába...

Haszonáldozat

Hiszen butaság lenne azt feltételezni, hogy a Tesla szándékosan rombolná a részvényesi értéket. A társaság szabadalmainak nyilvánossá tétele ugyanis katalizálhatja az elektromos autópiacot, ami tudni kell, hogy a Tesla egyetlen piacának számít a Roadsterek értékesítésének leállása után.

Vegyünk egy példát! Ha a nagy gyártók a szabadalmak hatására olcsóbban tudnak majd gyártani, akkor az árak csökkentésén keresztül nagyobb eladási volument érhetnek majd el (ezek feltételezések). Ezzel az elektromos autók súlya tovább nőhet a hagyományos autókkal szemben. (Szintén feltételezés, ám igen valószínűnek tűnő forgatókönyv.)

Ha azonban a szabadalmak hatására az elektromos autópiac növekedése újabb lökést kap, akkor a Tesla számára az elérhető piac is értelemszerűen nagyobb lesz, ez pedig a jelenlegi részesedés megtartása mellett is magasabb üzleti teljesítményhez vezethet. (A Tesla gyártási teljesítménye értelemszerűen növekedni fog majd a tervek szerint, tudja majd tartani a lépést.)

És hol? Naná, hogy a jövőben, abban az időszakban, amitől a Tesla jelenlegi értékének (PV) nagyrésze függ. Persze simán lehet, hogy a versenytársak a szabadalmak segíségével piaci részesedést vesznek majd el a Teslától, ám arról ne feledkezzünk el, hogy a Gigagyár építése pont az akkumulátorok költségeinek csökkentését szolgálják, ami jelentős részét adja az autók előállítási értékének.

A Tesla versenyelőnye tehát főleg ebben rejtőzhet, nem valószínű, hogy a szabadalmak segítségével ez a hatást ellensúlyozni tudná a többi nagy gyártó. Cserébe viszont a szabadalmak segítségével akarva-akaratlanul népszerűsíthetik az elektromos autókat, ahol a legnépszerűbb gyártó egyelőre egyértelműen a Tesla. Azt is mondhatjuk akár, hogy a Tesla a saját bizniszét ingyen, vagy legalábbis a jövő szempontjából elhanyagolható költséggel szélesíti, promózza, stb.

Volt már ilyen

Nem ez az első eset, amikor egy értékesnek tűnő szabadalmi portfóliót ingyen, bárki számára hozzáférhető módon kezel egy vállalat. A Linux például ugyanezen az elven működött, aztán végül nagyban hozzájártult az Android létrejöttéhez. Amit a Google szintén ingyenesen kínált, aztán végül hatalmas népszerűségre tett szert, és komoly bevételeket biztosít a Google számára a mobilos hirdetéseken keresztül.

Kövesd a vezért!

A Tesla számára tehát főleg az elektromos autópiac egyre nagyobb népszerűsége lehet a pozitív hozadék, de Elon Musk azért nem volt rest egyéb, magasztos célokról sem beszélni. Ilyen például az, hogy az elektromos autópiacon ezzel elkerülhetővé válnának az Apple-Samsunghoz hasonló bírósági csatározások, melyek igazából senki számára nem hoznak hasznot, legyen szó akár a fogyasztókról, akár a vállalatokról. Ez egyébként alapvetően rímel a "hozzáférhetőség=gyorsabb fejlődés" teóriára.

Elon Musk bejelentése tehát alapvetően ezek mentén vizsgálandó, és ugyan a pontos pénzügyi vonzatot igen nehéz számszerűsíteni, részvényesi értékrombolásról aligha van szó. Már csak azért sem, mert Musk ezzel a lépésével ismét bizonyította, hogy a fejében lévő víziók teljesítéséhez hajlandó szembemenni a mainstream vélekedésekkel. Pont úgy, ahogyan azt a PayPal, a SolarCity, vagy éppen a Space X esetében is tette. Egy határozott jövőképpel bíró, rendkívül sikeres vezérigazgató pedig részvényesi szempontból is növelheti a biztonságot, és megerősítheti a Teslába vetett hitet.

Kapkodni azonban egyelőre még nem kapkodnak a befektetők, de az jól látszik, hogy a bejelentést ők sem értékelték negatívan, mivel továbbra is 200 dollár felett az árfolyam.