Pörög az európai autópiac

Vágólapra másolva!
Májusban tovább emelkedtek az új autók értékesítései az Európai Unióban, amivel sorozatban a kilencedik hónapja számoltak be bővülésről az autógyártók. Ezzel folytatódik az európai autópiac javulása, az iparág egy mély gödörből mászik ki, melynek az autógyártók befektetői is örülnek, mivel a cégek részvényei nagy pluszt szedtek össze a statisztikák után
Vágólapra másolva!

Emelkednek az autóeladások

Májusban is folytatódott az európai autópiac fellendülése az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) reggel közzétett adatai szerint. Az idei ötödik hónapban 1 093 448 darab újautót adtak el az Európai Unióban a gyártók, 4,5 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Ezzel sorozatban a kilencedik hónapban tudtak emelkedni az eladások, legutóbb ugyanis 2013 augusztusában számolt be éves visszaesésről a szervezet.

Ugyanakkor a képet árnyalja, hogy a most közzétett eladási számok az elmúlt évek második leggyengébb májusi értékesítéseiről árulkodtak. Az ACEA 2003-as adatgyűjtése óta csak tavaly májusban adtak el kevesebb autót, mint az előző hónapban (csak a májusi eladási számokat figyelembe véve).

A 12 havi gördülő (tehát mindig az előző 12 hónap összegét mutató) újautó eladások 2012 októbere óta nem látott szintre emelkedtek, mivel a májussal záruló elmúlt 12 hónapban már több mint 12,2 millió újautó talált gazdára az EU-ban. Ezzel végérvényesnek tűnik, hogy maga mögött hagyja az elmúlt évek mélyrepüléseit az iparág, és megkezdődött a lassú, de stabil és folyamatos javulása az európai autópiacnak. A 12 havi gördülő értékesítések folyamatosan növekednek tavaly augusztus óta, és az akkori mélypontról fel tudtak pörögni az értékesítések.

Forrás: ACEA, Investor.hu

Az elmúlt évek lejtmenetének oka a gazdasági recesszió, a magas munkanélküliség, ami miatt egyre kevesebben engedhették meg maguknak az autóvásárlást, mivel csökkent az elkölthető jövedelmük. Az eurózónában még mindig rekordszint körül, 11,8 százalékon áll a munkanélküliségi ráta, bár az elmúlt hónapokban már lassú csökkenésbe kezdett. Különösen a periféria országokban rossz a helyzet, ahol változatlanul soha nem látott szintű a munkanélküliség.

Az elmúlt hónapokban viszont az európai gazdaságok megindultak a lassú javulás útján, az első negyedévben már 0,9 százalékkal tudott bővülni az eurózóna GDP-je az előző év azonos időszakához képest. A fogyasztói bizalom egyre erősödik, és a perifériaországok összeomlásának veszélye is jelentősen csökkent. Az autópiac pedig ennek köszönhetően, és ezzel párhuzamosan kezd lassan magához térni.

Az iparágnak kedvezhet az EKB egyre támogatóbb monetáris politikája. Mario Draghi jegybankelnök a hitelezés ösztönzését célzó intézkedéseket jelentett be a júniusi kamatdöntő ülés után, melynek köszönhetően az autók iránti kereslet még jobban megélénkülhet.

Tovább hasít a Renault

A nagy autógyártók közül ismét a Renault teljesített a legjobban, mivel a francia vállalat 18,8 százalékkal tudta növelni az eladásait. Ez nagy részben a Daciák iránti változatlanul nagy keresletnek köszönhető, a modellek értékesítése ugyanis újabb 24 százalékkal ugrott meg éves alapon. Az utóbbi hónapokban messze a Renault teljesített a legjobban a nagy autógyártók közül, mivel ez a vállalat tudta a legnagyobb mértékben növelni az eladásait, és nem volt ritka a 30 százalékos bővülés sem.

A Renault mellett Európa legnagyobb autógyártója, a Volkswagen is jól teljesített, melynek 9,6 százalékkal ugrottak meg az eladásai. Kifejezetten erős volt a kereslet a Volkswagen Audijai iránt, melyekből 4,8 százalékkal többet adtak el, mint egy évvel korábban.

A másik két nagy luxusautó-gyártó közül a BMW 2,5 százalékos visszaesésről számolt be, ami a Mini modelljei iránti kereslet több mint 17 százalékos visszaesésének tudható be. A cég BMW modelljeit továbbra is kapkodják, és másfél százalékkal, 56 ezer darabra tudtak növekedni az eladásai 2013 májusához képest.

A Daimler tovább pörög, és összességében 3,6 százalékkal több fogyott a modelljeiből, mint egy évvel korábban. A cég összesen 62 800 autót adott el, és mindkét fő modellje, a Mercedesek és a Smartok iránt is megugrott a kereslet. Előbbi eladásai 6,1 százalékkal, utóbbiaké 16,3 százalékkal emelkedtek egy év alatt. A Daimler márciusban dobta piacra a C-osztályú szedán modelljét, és a GLA kompakt utcai terepjáróját, ami kedvező fogadtatásra talált a vevők körében.

Az amerikai autógyártók viszont behúzták a féket, a Ford eladásai 2 százalékkal, a General Motorsé 6,8 százalékkal estek vissza éves alapon. A GM-nek nem tesznek jót az óriási mértékű visszahívások, amik rombolják a vállalat hírnevét.

Forrás: ACEA, Investor.hu

Veszik az autókat Magyarországon

Az országokat vizsgálva az látható, hogy Magyarországon tovább pörögtek az eladások. Itthon 5739 darab újautót adtak el a gyártók májusban, ami 14,6 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Az EU legnagyobb tagállamaiban szintén bővültek az eladások, és kifejezetten Spanyolországban ugrottak meg az értékesítések.

Forrás: ACEA, Investor.hu

Veszik a gyártók részvényeit

A kedvező statisztikákra "ráharaptak" az autógyártók befektetői, akik venni kezdték a vállalatok részvényeit. A Daimler már 1,6 százalékos, a Volkswagen 1,1 százalékos, a BMW 0,8 százalékos pluszban mozog délelőtt, amivel a DAX egyik legjobban teljesítő komponenseinek számítanak.

Daimler napi grafikon Forrás: AmiBroker, Investor.hu

Volkswagen napi grafikon Forrás: AmiBroker, Investor.hu