Mi a vaníliás karika szerepe a fejlesztésben?

2014.07.12. 08:02

Startupversenyeken szerzett elismerések után üzleti sikerekre pályázik a ShiwaForce, aminek nemzetközi terjeszkedése előtt most a kockázati tőke nyithatja meg az utat.

„Az egyik első dolog, amit a magyarokról megtanultam, hogy a hozzájuk vezető legrövidebb út a vaníliás karika”, mondja Kovach Anton, a ShiwaForce.com Zrt. alapító-tulajdonosa, miközben az asztalra tesz egy doboz édességet. A Déli Pályaudvarnál lévő, hetedik emeleti tárgyalóból pazar a kilátás a budai várra. A helynek ráadásul szimbolikus jelentősége is van egy feltörekvő informatikai vállalkozás számára, hiszen évekig ez az iroda szolgált az IT-óriás Oracle magyarországi székhelyeként.

A következő Prezi?

A ShiwaForce ugyan még messze van attól, hogy egy multinacionális, informatikai mamuttá váljon, de a cég két éve fejlesztett Karma Platform innovációját a sorozatos nemzetközi elismerések mellett most már egy a napokban bejelentett, 365 millió forintos kockázati tőkebefektetés is segíti abban, hogy kilépjen a nemzetközi piacra.

A siker titka a folyamatos alkalmazkodás - vallja Kovach Anton a ShiwaForce alapító-tulajdonosaFotó: Balla Zsolt

A hazai startupszcéna meghatározó szereplői körében közben egyre nagyobb az egyetértés, hogy alighanem a ShiwaForce lesz „a következő Prezi”.

Rugalmasság, alkalmazkodás

Kovach Anton tisztán, akcentus nélkül beszél magyarul, mintha nem is felnőttkorában tanulta volna a nyelvet. Csak ha az ember tudja, mire kell figyelni, akkor veszi észre, hogy időnként még eltéveszti az alanyi és tárgyas ragozást. Bár magyar családba született, a szülei oroszul beszéltek hozzá, nehogy az iskolában problémái legyenek a nyelvtudásából. „Amikor 1993-ban Tiszabecsnél átléptem a magyar határt, tudtam, hogy a sikerem kizárólag azon múlik, mennyire tudok alkalmazkodni a folyamatosan változó körülményekhez. A mai napig ez a filozófia határozza meg az életemet, sőt az alkalmazkodóképesség lett a központi eleme a cégemnek és a cégem termékeinek is.”

Hosszú távú együttműködések

Többek között az alkalmazkodás teszi lehetővé, hogy – az ügyfelek folyamatosan változó igényeit szem előtt tartva – a magyar piacon szokatlanul hosszú távú együttműködéseket alakítson ki a megrendelőivel. A zászlóshajónak számító Siwwwa nevű tartalomkezelő rendszert az OTP 2000 óta, a Magyar Telekom pedig a magenta arculat 2005-ös bevezetése óta használja a vállalati weboldalaik szerkesztésére és üzemeltetésére.

Változó igények

„Lehet akármilyen hosszú egy projekt, az ügyfél elégedettsége végül azon fog múlni, hogy van-e lehetősége a program átadása után is átszínezni az OK gombot”, mondja Kovach, arra utalva, hogy míg korábban lehetséges volt előre, pontosan körülírni egy-egy projekt követelményeit, addig ma fel kell készülni, hogy a specifikációk a fejlesztés utolsó pillanatáig – sőt akár még az után is – folyamatosan változnak. Ez a szemlélet a kezdetektől áthatotta a Kovach Antonhoz kötődő vállalkozásokat, amikor pedig korábbi üzlettársaival szakítva 2006 februárjában Active Vision néven új céget alapított, a fejlesztés folyamatait is újragondolta.

Soha nem végleges

Annak érdekében ugyanis, hogy a folyamatosan változó igényekre gyorsan és fájdalommentesen reagálhassanak, a cégnél néhány évvel ezelőtt bevezették az informatikában „agilisként” ismert módszertant. Ennek lényege, hogy egy-egy projektet apró, néhány hetes részekre tagolva lehetővé teszi az ügyfél számára, hogy folyamatosan visszajelzést adjon, így mindig az aktuális igényeknek és prioritásoknak megfelelően mehet tovább a munka. „Az agilis fejlesztés olyan, mint a női öltözködés: soha nem végleges, de az adott pillanatban mindig tökéletesen megfelel az adott helyzetnek”, teszi közérthetővé a szakmai finomságokat a cégtulajdonos.

Portréinterjúnk második részéből kiderül, hogyan alapít egy - egyébként hagyományos felépítésű - szoftvercég vállalaton belüli startupot, és hogyan célozza meg a nemzetközi piacot egy egyedülálló ötleten alapuló innovációval.