Mit tanulhatunk egy termékhazugságtól?

2014.07.16. 14:47

„Ismerd meg ezt az ősi eszkimó módszert a heti akár három és fél kilós fogyásra!” „Kíváncsi vagy, melyik négy élelmiszer a legveszélyesebb a bikiniformádra?” „Tudd meg, mivel dobta le plusz kilóit a világhírű sztár!” – Aki már kattintott hasonlóan extatikus, motiváló üvöltésre egy webáruházban, bizonyára tapasztalta, hogy ez az a madzag, amelyen még a méz is speciálisan kalóriaszegény. Mert csodatermékhez csodaszöveg és csodaeszköz dukál.

Sikeres beetetés, sikertelen fogyás

Az Egyesült Államokban az egészséges életmóddal foglalkozó, rendkívül magas nézettséget hozó Dr. Oz Show kulcsfiguráját, dr. Mehmet Ozt nemrég vendégül látta egy szenátusi albizottság, egyes fogyókúrás termékekről tett állításai okán. Legalább volt benne bátorság megjelenni, véli a Business Insider, és azonnal összefoglalja, mi a probléma az eszményien könnyű, egyenesen élvezetes, ráadásul maradandó fogyást ígérő kapszulákkal és porokkal, amelyek ráadásul a legcsekélyebb erőfeszítést sem igénylik a súlyával küzdő vásárlónak. A probléma ugyanis, így a cikk, hogy egy tündérmesét bármikor szívesen meghallgatunk, különösen, ha búgó, andalító hangja hosszan visszhangzik a médiában.

Túl szép ahhoz, hogy igaz legyen

Talán mert így van. Ha ez a benyomásunk, meneküljünk. Lehetőleg futva, akkor legalább valóban testedzésre fordítottunk néhány percet. A lelkünk nem is olyan mélyén tisztában vagyunk azzal, hogy ennyi sok szép ígéret egyszerűen nem lehet reális. A kalóriabevitel és kalórialeadás kapcsolata nem atomfizika, teljesen könnyen átlátható. Ha az ember zöldkávé-kivonatot fogyaszt a dupla hamburger és a sült krumpli mellé, attól még megevett egy dupla hamburgert sült krumplival.

A termék címkéje azt állítja, nem is kell mellé sportolni

Ez nagyon egyszerű: fogyás nem létezik sport nélkül. Főként annak nem, aki egészséges szeretne lenni vagy maradni. Az a szer, amelyik kanapépacát akar csinálni belőlünk, nem oké.

Forrás: Photononstop/Hervé De Gueltzl

Maradandó fogyást ígér

Ilyen fajsúlyú ígéretet semmiféle doboztól, ellenben egyetlen embertől vehetünk komolyan: saját magunktól. És nekünk is rengeteg elszántságunkba fog kerülni.

A gyors fogyás illúziója

Fogyókúrás szerek iránt az érdeklődik, aki egy ideje már fáradozik a projekten. Aki pedig foglalkozik a témával, rég tudja, heti fél-egy kiló súlyvesztés az ideális. A türelem erény. A sebes fogyás mellékhatásai pedig még a teljesség igénye nélkül is csak egy kicsit sem vonzó listát adnak: ingerültség, kimerültség, kiszáradás.

A szer akkor is hat, amikor alszunk

Hát persze! És ebben nagy segítségére van a Fogtündér.

A termék mellett ajánlatos szigorú diétát tartani

Akit az egészséges gyanakvás és annak elaltatása mint lélektani folyamat érdekel, mindent megtalál a témáról a Kőleves című népmesében. A jelek szerint nem lehet elégszer elolvasni. A szigorú diéta tehát ajánlatos? A varázskapszulák mellé? Nem lehet, hogy helyettük?

Hatását klinikai vizsgálatok bizonyítják

Hol lehet ezeket tanulmányozni? A tudományos eredmény nem arról híres, hogy szeret rejtőzködni, a tanulmány pedig attól kezdve tanulmány, hogy bizonyos műfaji követelményeknek eleget tesz. Találkozott szakmai lektorral, megjárta a kontrollcsoportot, hasonló megfigyelések szövik köré a kontextust, ami pedig nagy alapossággal összeállított bibliográfiában mutatkozik meg. Egy nem reprezentatív felmérés tíz fő részvételével, akiken egy hónapig teszteltek valamilyen anyagot, édeskevés a tudományos bizonyítékhoz.

Csak e-kereskedelemben elérhető

Ismerjük a mondást, nem szabad mindent elhinni, amit a neten olvasunk. A netes fogyókúrás termékekkel kapcsolatban hozzátehetjük: „és megvásárolni sem feltétlenül”.

Egy celeb a termék arca

És micsoda celeb! Csak egy vérbeli médiaérett híresség tudja így csípőre tenni a kezét, ilyen biztatón ránk nézni a dobozról, ennyire őszintén boldog mosollyal tudatni, hogy alig egy pár kiló, és megvan az álomsúly... Vagy várjunk, mi is van ezzel a mosollyal? Alaposabban megszemlélve nem tudjuk kizárni, hogy az a hat, esetleg hét számjegy lobbantotta a kamerajártas arcra, amennyit a hirdetésért kapott. És amennyiből felvett egy személyi edzőt. Meg egy speciális étrendekben jártas sztárséfet. És ettől, csodák csodájára, valóban fogyni kezdett. Már mi oka volna ezek után szomorkodni?

A termékhazugság végül mindig öngól, minél később derül ki, annál nagyobb a vállalat vesztesége – kevés emberesebb marketinges feladat van, mint visszaszerezni az elvesztett bizalmat. Jól járhat azonban a fogyasztó: ha a porhintést már a dobozon tetten éri, ha tudatosabb vásárlóvá válik, megspórolja magának a csalódás és reklamáció kétes köreit.