Az Egyesült Államokban az egészséges életmóddal foglalkozó, rendkívül magas nézettséget hozó Dr. Oz Show kulcsfiguráját, dr. Mehmet Ozt nemrég vendégül látta egy szenátusi albizottság, egyes fogyókúrás termékekről tett állításai okán. Legalább volt benne bátorság megjelenni, véli a Business Insider, és azonnal összefoglalja, mi a probléma az eszményien könnyű, egyenesen élvezetes, ráadásul maradandó fogyást ígérő kapszulákkal és porokkal, amelyek ráadásul a legcsekélyebb erőfeszítést sem igénylik a súlyával küzdő vásárlónak. A probléma ugyanis, így a cikk, hogy egy tündérmesét bármikor szívesen meghallgatunk, különösen, ha búgó, andalító hangja hosszan visszhangzik a médiában.
Talán mert így van. Ha ez a benyomásunk, meneküljünk. Lehetőleg futva, akkor legalább valóban testedzésre fordítottunk néhány percet. A lelkünk nem is olyan mélyén tisztában vagyunk azzal, hogy ennyi sok szép ígéret egyszerűen nem lehet reális. A kalóriabevitel és kalórialeadás kapcsolata nem atomfizika, teljesen könnyen átlátható. Ha az ember zöldkávé-kivonatot fogyaszt a dupla hamburger és a sült krumpli mellé, attól még megevett egy dupla hamburgert sült krumplival.
Ez nagyon egyszerű: fogyás nem létezik sport nélkül. Főként annak nem, aki egészséges szeretne lenni vagy maradni. Az a szer, amelyik kanapépacát akar csinálni belőlünk, nem oké.
Ilyen fajsúlyú ígéretet semmiféle doboztól, ellenben egyetlen embertől vehetünk komolyan: saját magunktól. És nekünk is rengeteg elszántságunkba fog kerülni.
Fogyókúrás szerek iránt az érdeklődik, aki egy ideje már fáradozik a projekten. Aki pedig foglalkozik a témával, rég tudja, heti fél-egy kiló súlyvesztés az ideális. A türelem erény. A sebes fogyás mellékhatásai pedig még a teljesség igénye nélkül is csak egy kicsit sem vonzó listát adnak: ingerültség, kimerültség, kiszáradás.
Hát persze! És ebben nagy segítségére van a Fogtündér.
Akit az egészséges gyanakvás és annak elaltatása mint lélektani folyamat érdekel, mindent megtalál a témáról a Kőleves című népmesében. A jelek szerint nem lehet elégszer elolvasni. A szigorú diéta tehát ajánlatos? A varázskapszulák mellé? Nem lehet, hogy helyettük?
Hol lehet ezeket tanulmányozni? A tudományos eredmény nem arról híres, hogy szeret rejtőzködni, a tanulmány pedig attól kezdve tanulmány, hogy bizonyos műfaji követelményeknek eleget tesz. Találkozott szakmai lektorral, megjárta a kontrollcsoportot, hasonló megfigyelések szövik köré a kontextust, ami pedig nagy alapossággal összeállított bibliográfiában mutatkozik meg. Egy nem reprezentatív felmérés tíz fő részvételével, akiken egy hónapig teszteltek valamilyen anyagot, édeskevés a tudományos bizonyítékhoz.
Ismerjük a mondást, nem szabad mindent elhinni, amit a neten olvasunk. A netes fogyókúrás termékekkel kapcsolatban hozzátehetjük: „és megvásárolni sem feltétlenül”.
És micsoda celeb! Csak egy vérbeli médiaérett híresség tudja így csípőre tenni a kezét, ilyen biztatón ránk nézni a dobozról, ennyire őszintén boldog mosollyal tudatni, hogy alig egy pár kiló, és megvan az álomsúly... Vagy várjunk, mi is van ezzel a mosollyal? Alaposabban megszemlélve nem tudjuk kizárni, hogy az a hat, esetleg hét számjegy lobbantotta a kamerajártas arcra, amennyit a hirdetésért kapott. És amennyiből felvett egy személyi edzőt. Meg egy speciális étrendekben jártas sztárséfet. És ettől, csodák csodájára, valóban fogyni kezdett. Már mi oka volna ezek után szomorkodni?
A termékhazugság végül mindig öngól, minél később derül ki, annál nagyobb a vállalat vesztesége – kevés emberesebb marketinges feladat van, mint visszaszerezni az elvesztett bizalmat. Jól járhat azonban a fogyasztó: ha a porhintést már a dobozon tetten éri, ha tudatosabb vásárlóvá válik, megspórolja magának a csalódás és reklamáció kétes köreit.